کد خبر: 619475
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۴ ۱۴:۵۴:۰۰
| |

فرجی راد دیپلمات پیشین:

ماجرای واگنرها ضربه‌ای بر اقتدار پوتین بود که این‌زودی‌ها جبران نمی‌شود مگر با یک پیروزی او

یک دیپلمات پیشین گفت: ماجرای واگنرها ضربه دومی بر اقتدار پوتین بود و این ضربه به این‌زودی‌ها جبران نمی‌شود مگر با یک پیروزی که آقای پوتین در جنگ به دست بیاورد.

ماجرای واگنرها ضربه‌ای بر اقتدار پوتین بود که این‌زودی‌ها جبران نمی‌شود مگر با یک پیروزی او
کد خبر: 619475
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۴ ۱۴:۵۴:۰۰

عبدالرضا فرجی راد دیپلمات پیشین در پاسخ به این سوال که شورش گروه واگنر چه تبعاتی در آینده برای کرملین و آقای پوتین خواهد داشت؟ آیا این شورش تاثیری بر جنگ اوکراین خواهد داشت؟ اظهار داشت: این شورش اتفاقی بد برای کرملین و آقای پوتین بود و طبیعتا تاثیرات خود را خواهد گذاشت. در روسیه چنین گروه های کوچک و بزرگی زیاد هستند. شاید گروه واگنر و گروه قدیرف بزرگترین و شناخته شده ترین ها هستند. این گروه ها توسط پوتین و تیم او ایجاد شده است. بخشی از این گروه ها مثل واگنر ها در خارج از کشور نیز فعال بودند.

به گزارش شفقنا، بخش هایی از گفت و گوی فرجی راد را در ادامه می خوانید:

  • چون جنگ اوکراین، جنگ بزرگ بود، واگنر ها بیشتر در جنگ اوکراین مطرح شدند و قدرت گرفتند. طبیعتا این گروه امروز خواسته های زیادی را مطرح می کند و انتظارات اش بالا است. از این رو چنین اتفاقاتی در آینده نیز رخ خواهد داد، لذا نمی توان گفت این ماجرا تمام شده است و شاید به طور موقتی آرام شده باشد.
  • امروز واگنر ها در جبهه مقدم جنگ اوکراین هستند و فرمانده های ارتش روسیه بیشتر در مسکو فرمان می رانند از این رو واگنر ها جایگاهی ویژه برای خود در جنگ اوکراین در نظر گرفته اند.
  • این جایگاه با سیاست های کلی نیرو های ارتش روسیه در تضاد است. بنابراین به نظر من در درجه اول این قضیه به طور موقت تمام می شود.
  • اگر جنگ هم تمام شود چه با پیروزی روسیه و چه با شکست، باز هم این گروه مدعی خواهند بود و به شهر ها بر می گردند و در مسکو حضور پیدا می کنند و خود را کسانی خواهند دانست که جان خود را فدا کرده اند و طبیعتا انتظاراتی بالا خواهند داشت و مسائل روسیه با این افراد ادامه خواهد داشت.
  • ماجرای واگنر ها ضربه دومی بر اقتدار پوتین بود و این ضربه به این زودی ها جبران نمی شود مگر با یک پیروزی که آقای پوتین در جنگ به دست بیاورد. در این صورت این ضربه تا حدود زیادی به فراموشی سپرده می شود.
  • من فکر نمی کنم با اتفاقاتی که رخ داد جمهوری های سابق شوروی دیگر آن نگاه قبلی را به آقای پوتین داشته باشند، طبیعتا ضربه بزرگی بود. باید دید این ها در آینده و در جنگ چه می کنند؟ و پوتین چگونه می تواند این حوادث و این رخداد ها را جمع و جور کند و چگونه در داخل روسیه وحدتی ایجاد خواهد کرد؟
  • با توجه به اینکه اقتصاد روسیه با این حوادث و جنگ تضعیف می شود و روسیه از نظر استراتژیک تضعیف شده و غرب از این وضعیت بهترین بهانه را می گیرد و همچنین با توجه به پیش روی نسبی اوکراینی ها همه این مسائل باعث می شود تا اقتدار حکومت روسیه بیشتر ضربه بخورد. باید دید در آینده چه اتفاقی رخ می دهد.
  • جنگ اوکراین امروز چنین علائمی را نشان نمی دهد ولی قرار است در کپنهاک دانمارک نشستی با حضور آمریکا و چین و اروپاییان انجام شود و در رابطه با این جنگ صحبت شود. باید دید نظر کسانی که به نوعی در جنگ دخیل هستند چگونه در این نشست مورد بحث واقع خواهد شد.
  • چون چین امروز از روسیه نفت می خرد و اگر این خرید با تخفیف را انجام ندهد روسیه از پا در می آید. کسانی که به طور غیر مستقیم در جنگ دخیل هستند باید تصمیم بگیرند چون مساله دیگر از عهده روسیه و اوکراین خارج شده است. در حقیقت امروز نگاه بین الملل و نگاه کشور هایی که قدرت و دخالتی دارند اهمیت دارد و آن ها هستند که باید تصمیم بگیرند و انتخاب کنند که بحران اوکراین چگونه باید حل و فصل شود و به سر انجام برسد.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها