کد خبر: 619319
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۳ ۱۸:۲۵:۱۲
| |

اولین واکنش دولت آمریکا به تحولات روسیه

در پی شورش مسلحانه گروه «واگنر»، وزیر خارجه آمریکا گفت با وزرای خارجه گروه هفت و مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره وضعیت جاری در روسیه گفت‌وگو کرده است.

اولین واکنش دولت آمریکا به تحولات روسیه
کد خبر: 619319
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۳ ۱۸:۲۵:۱۲

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در توییتی در واکنش به تحولات اخیر روسیه اعلام کرد امروز (شنبه، ۲۴ ژوئن) با وزرای خارجه گروه هفت و «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره وضعیت جاری در روسیه گفت‌وگو کرده است. 

وی افزود ایالات متحده در حالی که تحولات در روسیه ادامه دارد، با متحدان و شرکای خود در هماهنگی نزدیک خواهد بود. 

«یوگنی پریگوژین» فرمانده نیروهای شرکت خصوصی «واگنر» بامداد شنبه در پیامی مدعی شد «روستوف» واقع در جنوب غربی روسیه تحت کنترل این گروه درآمده و آن را انتقام حمله ادعایی وزارت دفاع روسیه خواند. در پی آن، رسانه‌های محلی روسیه گزارش کردند نیروهای امنیتی روسیه وارد مقر شبه‌نظامیان واگنر در سنت‌پترزبورگ شدند که نشان می‌دهد عملیات جستجو برای عوامل کودتا در روسیه آغاز شده است.

پیش‌تر، اتحادیه اروپا در واکنش به تحولات اخیر روسیه اعلام کرد: «اتحادیه اروپا آن‌چه در روسیه در حال رخ دادن است را یک موضوع داخلی می‌داند و اوضاع را تحت نظر دارد».

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی کوتاه و تند امروز خود اقدام نیروهای تحت امر پریگوژین را «خیانت در داخل کشور» و «شورش مسلحانه» خواند و گفت: هر آن‌کس که این شورش را سازماندهی کرده، تلاش داشته کشور را تسلیم کند و آن را به جنگ داخلی بکشاند.

وی با اشاره به صدور دستورات لازم برای خنثی کردن سازمان‌دهندگان «شورش مسلحانه» فعلی در روسیه با لحنی تند هشدار داد: «ما پاسخ سختی به این شورش مسلحانه می‌دهیم».

پوتین در پایان سخنرانی خود خطاب به مردم روسیه و دیگر مخاطبان داخلی و خارجی ابراز اطمینان کرد روسیه توانایی غلبه بر مشکلات و خیانت فعلی داخلی در کشور را دارد و افزود: از آن‌هایی که این جنایت را سازماندهی کردند می‌خواهم به اقدامات خود فکر کنند و تنها راه را که بازگشت به خانه و توقف این اقدامات است، انتخاب کنند.

تحرکات گروه واگنر در شرایطی انجام شده که نیروهای روسیه در حدود ۲۰ روز گذشته موفق شده‌اند با تحمیل تلفات و خسارات سنگین به نیروهای اوکراینی، ضدحملات آن‌ها را که به پشتوانه کمک‌ها و تسلیحات پیشرفته غربی انجام می‌شود، دفع کنند. 

حتی اخبار رسانه‌های غربی حکایت از آن داشت که ضدحمله نیابتی ناتو در جبهه شرق اوکراین با شکستی سهمگین مواجه شده و چیزی دست نیروهای تحت امر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین را نگرفته است؛ با این حال و در بحبوحه منهدم شدن نیمی از تجهیزات زرهی اهدایی ناتو به ارتش اوکراین، پریگوژین مستمرا نیروهای ارتش روسیه را به عقب‌نشینی متهم می‌کرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها