کد خبر: 619198
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۳ ۱۰:۰۴:۱۰
| |

روسیه در شوک شبه‌‌کودتای گروه واگنر؛ ترکش‌های جنگ اوکراین به مسکو رسید + عکس و ویدئو

بنیانگذار گروه نظامی واگنر رئیس جمهور روسیه را به دروغگویی به مردم روسیه در مورد توجیهات حمله به اوکراین متهم کرد.

روسیه در شوک شبه‌‌کودتای گروه واگنر؛ ترکش‌های جنگ اوکراین به مسکو رسید + عکس و ویدئو
کد خبر: 619198
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۳ ۱۰:۰۴:۱۰

از شب گذشته (2 تیر 1402) شرایط در روسیه به هم ریخته است. اگر پیش از این نیروهای روسی در پی فتح نقطه به نقطه خاک اوکراین بودند، حالا باید مواضع خود را در خاک خود محکمتر کنند. 

به گزارش اعتمادآنلاین، گروه شبه نظامی واگنر بعد از اختلافاتی که با رئیس ارتش روسیه و وزیر اطلاعات این کشور پیدا کرده از شب گذشته اقدام به انجام یک شبه‌کودتا کرده و در تلاش است تا جنگ را از مرزهای اوکراین به داخل روسیه و مسکو بکشاند.

بر همین اساس پریگوژین، بنیانگذار گروه نظامی واگنر رئیس جمهور روسیه را به دروغگویی به مردم روسیه در مورد توجیهات حمله به اوکراین متهم کرد.

به گزارش اعتمادآنلاین به نقل از خبرگزاری‌ها، کمی بعد پریگوژین ویدیویی در کانال تلگرامی خود منتشر کرد که مدعی بود نشان‌دهنده حمله نیروهای ارتش روسیه به مواضع گروه واگنر است.

تکذیب اظهارات پریگوژین

کمیته ملی ضدتروریسم روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اظهارات پریگوژین هیچ مبنایی نداشته و سرویس امنیت فدرال روسیه پرونده‌ای با اتهام «دعوت به شورش مسلحانه» علیه پریگوژین باز کرده است.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: هیچ یک از پیام‌ها و ویدیوهایی که به نقل از یوگنی پریگوژین، بنیان‌گذار و فرمانده گروه واگنر مبنی بر حمله وزارت دفاع روسیه به اردوگاه‌های واگنر منتشر شده صحت نداشته و یک تحریک اطلاعاتی هستند.

این وزارتخانه افزود: ارتش روسیه به «ماموریت‌های جنگی» علیه نیروهای مسلح اوکراین در منطقه عملیات ویژه نظامی ادامه می‌دهد.

اعلام وضعیت فوق العاده در مسکو

رسانه‌ها به نقل از رادیو محلی مسکو گزارش دادند که ارتش روسیه به دستور دفتر ریاست جمهوری در مسکو وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است.

رسانه‌ها گزارش دادند که در دفتر مرکزی گروه واگنر در سن پترزبورگ روسیه درگیری ایجاد شده و یوگنی پریگوژین، فرمانده این گروه تهدید کرده که وزیر دفاع این کشور در میدان سرخ به دار آویخته خواهد شد!

یک رسانه روسی مدعی هشدار امنیتی در شهر روستوف شده و اظهار داشت که ارتش در حالت آماده باش برای دفع حمله خارجی قرار گرفته است.

در عین حال، دیگر رسانه‌های روسیه با انتشار تصاویری از دفتر مرکزی واگنر، اوضاع را آرام توصیف کرده‌اند.

سرویس امنیت فدرال روسیه برای واگنر پرونده جنایی باز کرد

سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) یک پرونده جنایی را در مورد درخواست برای شورش مسلحانه در پی اظهارات یوگنی پریگوژین، رئیس شرکت نظامی خصوصی واگنر، باز کرد که می‌تواند ۲۰ سال زندان برای او داشته باشد.

کمیته ملی ضد تروریسم روسیه اعلام کرد: در رابطه با این اظهارات، FSB روسیه یک پرونده جنایی در مورد دعوت به شورش مسلحانه باز کرد. ما خواستار توقف فوری اقدامات غیرقانونی هستیم.

نیروهای واگنر  در راه روستوف

«یوگنی پریگوژین» رئیس گروه واگنر اعلام کرد که نیروهای وی در حال ورود به منطقه «روستوف» روسیه در همسایگی اوکراین هستند. 

وی افزود: «واحدهای وزارت دفاع روسیه یا بهتر است بگوییم سربازان وظیفه که برای بستن راه ما مستقر شده بودند، کنار رفتند و نیروهای واگنر در همه جا از مرز دولتی عبور کرده‌اند». 

بنیانگذار واگنر: «کنترل تاسیسات نظامی روستوف را به دست گرفتیم

بنیانگذار گروه واگنر گفت: ما در مرکز فرماندهی منطقه جنوبی هستیم و کنترل تاسیسات نظامی در روستوف از جمله فرودگاه این شهر را به دست گرفته ایم.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از الجزیره، وی افزود: کنترل فرودگاه نظامی روستوف را به دست گرفته ایم تا هواپیماها نتوانند ما را بمباران کنند و به اجرای ماموریت های خود در اوکراین بپردازند.

از سوی دیگر سایت های روسی اعلام کرده بودند که پریگوژین تهدید کرده است که اگر وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش را به این گروه تحویل ندهند، کنترل روستوف را  به دست خواهند گرفت و سپس به سمت مسکو حرکت خواهند کرد.

پوتین سخنرانی می کند

خبرگزاری تاس به نقل از سخنگوی کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به زودی سخنرانی تلویزیونی خواهد داشت.

سخنرانی پوتین در پی تحولات اخیر این کشور و اقدامات گروه واگنر صورت می گیرد.

دستور بازداشت رهبر واگنر صادر شده

مسکو با اعلام صدور دستور بازداشت پریگوژین، رهبر واگنر، به اعضای این گروه ضمانت امنیتی داد تا به مواضع خود برگردند.

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، وزارت دفاع روسیه به اعضای واگنر گفت: شما فریب خوردید و به ماجراجویی جنایتکارانه کشیده شدید.

سخنرانی پوتین؛ با شورشی مسلحانه روبرو هستیم

«ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری این کشور پیش از ظهر امروز در واکنش به اقدامات اخیر «یوگنی پریگوژین»، رئیس و بنیانگذار گروه شبه نظامی «واگنر»، برای مردم کشورش سخنرانی کرد.

پوتین در این سخنرانی ضمن تاکید بر این که تلاش برای تقسیم جامعه، خنجری از پشت به شمار می آید، عنوان کرد که آن چه هم اکنون در روسیه اتفاق می افتد، خیانت داخلی و شورش مسلحانه است.

رئیس جمهوری روسیه با بیان این که با قاطعیت و شدت به تهدید کنونی پاسخ خواهد داد، اعلام کرد که شب گذشته با همه فرماندهان نظامی کشورش در همه محورها ارتباط برقرار کرده است.

به گفته پوتین، روسیه در حال نبردی است که مستلزم اتحاد برای مقابله با طرح های خارجی است و نیروهای مسلح این کشور نیز دستور خنثی سازی سازمان دهندگان شورش مسلحانه کنونی را دریافت کرده اند.

رئیس جمهوری روسیه همچنین دستور به سرویس های امنیتی برای اعلام وضعیت مبارزه با تروریسم خبر داده و خاطر نشان ساخت که اقدامات شدیدی برای برقراری دوباره نظم در منطقه «روستوف» در جنوب غرب این کشور و در مرز مشترک با اوکراین اتخاذ خواهد شد.

پوتین ضمن تاکید بر این که هنگام اجرای عملیات نظامی ویژه (حمله روسیه به خاک اوکراین) باید از هر گونه اختلافی خودداری شود، اظهار داشت: به عنوان رئیس جمهوری روسیه و به عنوان یک شهروند روس، هر آن چه در توان دارم را برای دفاع از روسیه و متوقف ساختن این شورش مسلحانه انجام خواهم داد.

به گفته رئیس جمهوری روسیه، کسانی که شورش مسلحانه کنونی را سازماندهی کردند و سلاح های خود را به سوی همرزمانشان نشانه رفتند، به این کشور خیانت کردند و به همین دلیل نیز، مجازات خواهند شد و در برابر قانون و مردم پاسخگو خواهند بود.

بخش عربی خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه نیز از سخنرانی پوتین نقل کرد: من شهروندان روسیه، عناصر نیروهای مسلح، سازمان های انتظامی و اطلاعاتی، سربازان و فرماندهانی که اکنون در مواضع جنگی خود برای دفع حملات دشمن می جنگند و این کار را قهرمانانه انجام می دهند و همچنین کسانی که با فریب یا تهدید، به یک ماجراجویی جنایتکارانه کشیده شده و به مسیر جنایتی بزرگ یعنی شورش مسلحانه رانده شدند را مورد خطاب قرار می دهم.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهوری روسیه خاطر نشان ساخت: اقداماتی که وحدت ما را تقسیم می کند، در واقع خیانت به ملت واحد و به همرزمان است که هم اکنون در جبهه می جنگند؛ این یک خنجر از پشت به کشور و ملت ما است.

پوتین در این باره ادامه داد: این نبردی است که سرنوشت مردم ما در آن تعیین می شود و مستلزم اتحاد همه نیروها و وحدت و مسئولیت است، جایی که باید از هر آن چه ما را تضعیف می کند و هر گونه درگیری که امکان دارد دشمنان خارجی از آن برای تضعیف ما از درون استفاده کنند، خلاص شویم.

رئیس جمهوری روسیه همچنین عنوان کرد: هر گونه ناآرامی داخلی، تهدیدی مرگباری برای کشور و ملت ما است؛ این ضربه ای به روسیه و مردم آن است و اقدامات ما برای حفاظت از میهن در برابر چنین تهدیدی، شدید خواهد بود.

پوتین ضمن تاکید بر این که مقامات اجازه نخواهند داد که تفرقه دیگری در روسیه رخ دهد و از مردم محافظت خواهند کرد، ضربه وارد شده به کشورش در سال 1917 میلادی هنگامی که در جنگ جهانی اول به سر می برد را یادآور شد و خاطر نشان ساخت: ما اجازه نخواهیم داد که این اتفاق دوباره بیفتد و از ملت و کشور خود در برابر هر گونه تهدیدی محافظت خواهیم کرد.

رئیس جمهوری روسیه در این باره افزود: امروز روسیه در حال نبرد دشواری برای آینده خود است و تهاجم نئونازی ها و اربابان آنها را دفع می کند؛ عملا ماشین نظامی، اقتصادی و رسانه ای غرب به طور کامل علیه ما نشانه رفته است؛ ما برای زندگی، امنیت و ملتمان، برای حاکمیت، استقلال و حق خود در این که روسیه باشیم و کشوری با تاریخ هزار ساله بمانیم، مبارزه می کنیم.

پوتین ضمن اعلام این که هم اکنون اقدامات بیشتری برای مبارزه با تروریسم در شهر و استان مسکو و شماری از مناطق دیگر روسیه در حال انجام است، خاطر نشان ساخت که کشورش بر همه چالش های پیش روی خود غلبه خواهد کرد و قدرتمندتر خواهد شد.

گروه وانگر: پوتین، راه اشتباهی را برگزید؛ روسیه به زودی رئیس جمهوری جدیدی خواهد داشت

پس از آنکه ولادیمیر پوتین، اقدام گروه نظامی واگنر را "شورشی مسلحانه" خواند، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز (شنبه) از مردم این کشور خواست تا با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه متحد بمانند. این در حالی است که یوگنی پریگوژین اظهارات پوتین را ناامید کننده خواند.

در بیانیه‌ای منتسب به گروه واگنر اعلام شده است: پوتین، راه اشتباهی را برگزید و روسیه به زودی رئیس جمهوری جدیدی خواهد داشت.

تصاویری از آماده باش گروه واگنر را می بینید:

 

واگنر

واگنر

واگنر

در ادامه ویدئوهایی از تحولات شب گذشته روسیه را می بینید:

ویدئویی از استقرار گروهای واگنر در روستوف در جنوب روسیه

ویدئویی از بسته شدن ورودی های کاخ کرملین

ویدئویی از وضعیت امنیتی مسکو

ویدئویی از استقرار گروه واگنر در روستوف

ویدئویی از رهبر واگنر در روستوف

 

گروه واگنر از چه کسانی تشکیل شده و چه وظایفی دارند؟

اما گروه واگنر که مسبب آشوب شب گذشته و امروز روسیه است از چه کسانی تشکیل شده و وظیفه آنها چیست؟

  • گروه واگنر یک گروه شبه نظامی وابسته به کرملین است که حضور فعالی در اوکراین و قاره افریقا دارد.
  • این گروه در اوکراین در راستای اهداف ولادیمیر پوتین و در افریقا، در ازای دریافت دستمزدهای کلان یا حق امتیاز تجارت‌های پرسود برای دولت‌های محلی می‌جنگد.
  • تریسی جرمن، استاد امنیت و مناقشه‌ها در دانشگاه کینگز کالج لندن به بی‌بی‌سی می‌گوید اولین عملیات این گروه به کمک به دولت روسیه برای اشغال شبه جزیره کریمه در سال 2014 بود.
  • بر اساس گزارش وزارت دفاع بریتانیا گروه واگنر در حال حاضر با 50,000 سرباز یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های کارزار تهاجمی روسیه علیه اوکراین را تشکیل می‌دهد.
  • شبه نظامیان واگنر اخیرا با تسخیر شهر سولدار در 20 کیلومتری شمال شهر استراتژیک باخموت در شرق اوکراین، اولین پیروزی نظامی قابل توجه روسیه پس از چند ماه رقم زده‌اند.
  • ریاست این گروه شبه نظامی را یوگنی پریگوژین، الیگارش روس بر عهده دارد.
  • به پریگوژین به دلیل ریاست مجموعه کیترینگ‌هایی که برای کرملین غذا تهیه می‌کردند لقب «آشپز پوتین» داده شده است.
  • دامنه فعالیت‌های واگنر صرفا به اوکراین یا مناطق دیگری که روسیه حضور مستقیم زمینی دارد محدود نمی‌شود.
  • در سال 2015 واگنر در سوریه و در کنار ارتش بشار اسد مبارزه می‌کرد و حفاظت از برخی تأسیسات نفتی سوریه به این گروه سپرده شده بود.
  • در سال‌های اخیر شواهد زیادی از حضور شبه نظامیان واگنر در قاره افریقا دیده شده است.
  • این شواهد نشان می‌دهد شبه‌نظامیان واگنر در لیبی، جمهوری آفریقای مرکزی، موزامبیک، مالی و اخیرا در بورکینافاسو حضور نظامی دارند.
  • این گروه از سوی کارشناسان نظامی به دلیل استفاده از تاکتیک‌های خشن و بی‌رحمانه شناخته می‌شود و سازمان ملل می‌گوید واگنر در افریقا دست به جنایت‌های بشری زده است.

 رئیس‌جمهور بلاروس به نمایندگی از پوتین با رئیس واگنر گفت‌وگو کرد/ پریگوژین پیام عقب‌نشینی صادر کرد


سرویس مطبوعاتی رئیس جمهور بلاروس اعلام کرد: پریگوژین پیشنهاد لوکاشنکو برای توقف جنبش واگنر در روسیه و برداشتن گام‌های بیشتر برای تنش‌زدایی را پذیرفته است.

در حال حاضر پیش‌نویس گزینه قابل قبولی برای حل و فصل وضعیت گروه "واگنر" با ضمانت‌های امنیتی برای مبارزان آن وجود دارد.

پیام رئیس گروه واگنر به نیروهایش: به پایگاه‌های خود بازگردید

طبق گزارش رسانه ها، رئیس گروه واگنر در پیامی صوتی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده، به نیروهای خود دستور داد با هدف جلوگیری از خونریزی، به پایگاه‌های خود بازگردند. یوگنی پریگوژین در پیامی صوتی اعلام کرد که واگنر نیروهای خود را به عقب برمی‌گرداند و به اردوگاه‌های خود می‌روند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • ایرانی ارسالی در
    شنبه ۳ تیر ۱۴۰۲

    خون به ناحق ریخته شده زنان،کودکان،مردان، پیران و جوانان اوکراین بزودی دامن پوتین خونخوار و تمام حامیان او خواهد گرفت. خداوند می فرماید اگر خون یک نفر به ناحق ریخته شود ، مثل اینست که خون کل انسان ها ربخته شده است. ید الله فوق ایدیهم. چه بلایی بر سر هیتلر و صدام و دیگر خونخواران جهان آمد الآن خداوند همان بلاها را بر سر پوتین و حامیانش خواهد آورد.

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها