کد خبر: 617767
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۵ ۱۱:۵۰:۰۸
| |

ازسرگیری پرواز‌های صنعا به عربستان پس از ۷ سال وقفه

دولت نجات ملی یمن اعلام کرد که پرواز‌های صنعاء به عربستان سعودی از شنبه آینده ازسر گرفته خواهد شد.

ازسرگیری پرواز‌های صنعا به عربستان پس از ۷ سال وقفه
کد خبر: 617767
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۵ ۱۱:۵۰:۰۸

دولت نجات ملی یمن اعلام کرد که پرواز‌های خود از فرودگاه بین‌المللی صنعاء به عربستان سعودی را پس از نزدیک به هفت سال وقفه، از شنبه آغاز خواهد کرد.

به گزارش تسنیم و به نقل از رأی الیوم، «خالد الشایف» مدیر فرودگاه بین‌المللی صنعاء اعلام کرد که پرواز‌های صنعا به مقصد عربستان سعودی شنبه از سر گرفته می‌شود.

 وی در توییتر خود نوشت: «پس از تلاش‌های فراوان با سرتیپ «عبدالوهاب الدرة» وزیر حمل و نقل، پرواز‌های صنعاء به عربستان از روز شنبه برای انتقال حجاج ازسر گرفته می‌شود».

این امر درحالی صورت می‌گیرد که «تیموتی لیندرکنیگ» فرستاده آمریکا در امور یمن نیز از تعامل مثبت شورای ریاستی یمن و دولت نجات ملی این کشور با تلاش‌های صلح و اقدامات مستمر برای کاهش درد و رنج و مشکلات یمنی‌ها از جمله انتقال زائران خانه خدا از طریق فرودگاه صنعاء خبر داده بود.

هفته گذشته اولین پرواز تجاری از فرودگاه بین‌المللی صنعاء پس از سال‌ها توقف پرواز‌ها در اوت ۲۰۱۵، در چارچوب یک آتش‌بس بین‌المللی انجام شد.

رسانه‌های یمنی اعلام کردند که هواپیمای خطوط هوایی یمن هفته گذشته در فرودگاه صنعاء به زمین نشست و بعداً با مسافران در اولین پرواز به سمت امان پایتخت اردن حرکت کرد.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی از نهم آگوست ۲۰۱۶، ممنوعیت تردد هوایی را در فرودگاه صنعاء اعمال کرد و تنها به برخی پرواز‌های سازمان ملل و کمک‌های بشردوستانه مجوز می‌داد و این پرواز نیاز به هماهنگی ریاض و ائتلاف سعودی داشت.

پیش‌تر رئیس شورای عالی سیاسی یمن در دیدار با نماینده سازمان ملل متحد با بیان اینکه هزاران بیمار منتظر بازگشایی فرودگاه صنعاء هستند، خواستار اجرای کامل آتش‌بس در این کشور شده بود.

هانس گروندبرگ فرستاده سازمان ملل، دوم آوریل از آغاز آتش‌بسی دو ماهه در یمن و توقف حملات نظامی زمینی، دریایی و هوایی و تسهیل ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و دادن مجوز به پرواز‌های هفتگی از و به فرودگاه صنعاء خبر داده بود؛ بنابراین برقراری پرواز در فرودگاه صنعاء یکی از شروط آتش بس موقت در یمن بود.

جنگ یمن تلخ‌ترین و شنیع‌ترین صحنه‌های ضدحقوق‌بشری را در تاریخ به نمایش گذاشت، می‌توان گفت که تقریباً همه زیرساخت‌های حیاتی یمن در طول این جنگ ویرانگر نابود شده است.

ائتلاف سعودی با حمله به بیش از ۴۸۳ مرکز بهداشتی و ۹۲ آمبولانس، موردهدف قرار دادن تأسیسات مذهبی و آثار باستانی و تخریب بیش از ۴۱۷ اثر تاریخی و باستانی همه عرف‌ها و هنجار‌های بین‌المللی را زیر پا گذاشته است.

در این میان کودکان یمنی بزرگترین قربانی جنگ ویرانگر ائتلاف سعودی ـ آمریکایی محسوب می‌گردند. بر اساس جدیدترین گزارش یونیسف، ۱۱ میلیون کودک در یمن نیاز به کمک‌های فوری بشردوستانه دارند.

بعد از ۸ سال جنگ فرسایشی و بیهوده، ائتلاف سعودی که از دو سال قبل به‌شکل جدی در اندیشه راهی برای خروج آبرومندانه از باتلاق یمن است، سعی دارد از تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی اخیر به‌عنوان فرصتی برای تحقق این هدف استفاده کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها