کد خبر: 614488
|
۱۴۰۲/۰۳/۰۳ ۱۶:۴۵:۵۲
| |

ارتش انگلیس در کدام کشورها عملیات مخفی نظامی اجرا کرده است؟ + عکس

نیروهای ویژه نظامی انگلیس از سال ۲۰۱۱ در حداقل ۱۹ کشور شامل ۱۱ کشور اسلامی عملیات سری انجام داده‌اند.

ارتش انگلیس در کدام کشورها عملیات مخفی نظامی اجرا کرده است؟ + عکس
کد خبر: 614488
|
۱۴۰۲/۰۳/۰۳ ۱۶:۴۵:۵۲

گاردین در خبری اختصاصی خبر داد که نیروهای ویژه نظامی انگلیس در ۱۹ کشور شامل سوریه، یمن، عراق، عمان، پاکستان، سومالی و تونس دست به عملیات سری زده‌اند.

به گزارش فارس، این روزنامه انگلیسی خبر اختصاصی خود را به نقل از گزارش موسسه تحقیقاتی و خیریه «اقدام درباره خشونت مسلحانه» که دفتر مرکزی آن در لندن قرار دارد، منتشر کرده است.

طبق این گزارش، «نیروهای ویژه بریتانیا» طی سالیان اخیر در ۱۹ کشور عملیات سری انجام داده‌اند که جدیدترین مورد آن به عملیات محرمانه در سودان برای بازگردان دیپلمات‌ها و اتباع انگلیس برمی‌گردد.

طبق یافته تحقیقاتی موسسه تحقیقاتی «اقدام درباره خشونت مسلحانه»، نیروهای ویژه بریتانیا و دیگر نهادهای زیرمجموعه آن از سال ۲۰۱۱ حداقل در ۱۹ کشور ذیل عملیات سری انجام دادند: سوریه، یمن، عراق، عمان، پاکستان، الجزایر، استونی، فیلیپین، فرانسه، کنیا، لیبی، مالی، سومالی، سوریه، نیجریه، تونس، قبرس، اوکراین و روسیه.

به نوشته روزنامه گاردین، واحدهای نظامی ویژه این کشور به صورت مخفیانه و بدون تایید علنی وزرا فعالیت خود را انجام می‌دهند.

این رسانه انگلیسی درباره یافته تحقیقاتی موسسه «اقدام درباره خشونت مسلحانه» نوشت: این تصویری از اعضای نیروهای ویژه بریتانیا، سرویس دریایی ویژه و هنگ ویژه شناسایی بریتانیا را ترسیم می‌کند که به طور مکرر توسط نخست‌وزیر و وزیر دفاع برای انجام ماموریت‌های پرخطر انجام دهند؛ معمولا در جاهایی که بریتانیا در حال جنگ نیست».

گاردین ادامه داد: «نیروهای ویژه (انگلیسی) به طور خاص در سوریه فعال بوده‌اند و گزارش‌هایی درباره ورود آنها به این کشور از سال ۲۰۱۲ برای کمک به گروه‌های شورشی برای جنگ علیه رئیس‌جمهور بشار اسد مخابره شده است. همچنین گزارش شده که در سال ۲۰۱۳ آنها برای شناسایی اهداف نظامی (به سوریه) فرستاده شدند».

انگلیس

 

این روزنامه غربی از تلفات نیروهای ویژه انگلیسی در انجام عملیات سری خودشان در کشورهای مختلف جهان اشاره کرد و نوشت: «اما وسواس پنهان کاری چنان (بالا) بود که وقتی یکی از اعضای نیروهای ویژه بریتانیا به نام مت تونرو در سال ۲۰۱۸ در سوریه کشته شد، رسماً به عنوان یکی از اعضای هنگ "چتر نجات" معرفی شد (اما) بعدا مشخص شد که او توسط یک بمب دست ساز کشته نشده است بلکه در اثر انفجار تصادفی یک نارنجک که توسط همکار آمریکایی او حمل شده بود کشته شده است».

انتشار خبر اختیار تام نخست وزیر انگلیس به نیروهای ویژه در شرایطی منتشر شده که در ماه مارس سال جاری میلادی، نتیجه یک تحقیقات علنی نشان داد که نیروهای ویژه این کشور در افغانستان در فاله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ در زمینه ۵۴ «اعدام و کشتار فراقانونی» دست داشتند.

بنا بر گزارش منتشر شده موسسه «اقدام درباره خشونت مسلحانه» مستقر در لندن، نیروهیا ویژه انگلیس همچنین در سال ۲۰۱۴ برای «حفاظت از امنیت ورزشکاران بریتانیایی حاضر در المپیک زمستانی سوچی» در روسیه حضور یافتند.

روزنامه انگلیسی گاردین در پایان گزارش اختصاصی خود به سراغ مقام‌های وزارت دفاع این کشور رفته و از آنها درباره عملیات‌ و اقدامات سری نیروهای ویژه سوال کرد. به نوشته این روزنامه، وزارت دفاع انگلیس درباره فعالیت نیروهای ویژؤه اظهارنظر نمی‌کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها