کد خبر: 609869
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۸ ۱۵:۵۶:۴۹
| |

محمد بن‌‌سلمان نقشه خاورمیانه را تغییر داد؟

محمد بن سلمان شاهزاده سعودی 5 سال پیش گفت که نقشه خاورمیانه را تغییر می‌دهد. آیا موفق شده‌ است؟

محمد بن‌‌سلمان نقشه خاورمیانه را تغییر داد؟
کد خبر: 609869
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۸ ۱۵:۵۶:۴۹

محمد بن سلمان آل سعود، شاهزاده عربستان سعودی در انجمن سرمایه‌گذاری در ریاض اولین‌بار از تغییر نقشه خاورمیانه گفت.

به گزارش اقتصاد آنلاین، او در این انجمن گفت در ۵ سال آینده اقتصاد خاورمیانه را تغییر خواهد داد و این منطقه را به یک اروپای جدید تبدیل می‎کند.

آن روز دور از انتظار بود که روزی عربستان سعودی روند چند ماه اخیر را در پیش بگیرد و بسیاری این جملات را دور از روندی که غرب آسیا طی می‎کرد، می‎دانستند. اما امروز شاهد تحولات پر سرعت در خاورمیانه هستیم.

در حقیقت تهران و ریاض وارد روند جدیدی از مناسبات میان دو کشور شدند. این در حالی است که در سال‌های اخیر بارها شاهد تنش‌های جدی میان دو کشور بودیم که به ناامنی منطقه‌ای دامن می‎زد.

همزمان با شروع روابط تهران و ریاض و حل بحران یمن، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان طی سفری رسمی و پس از ۱۲ سال به دمشق رفت.

همچنین عربستان و سوریه پس از دیدار وزرای خارجه خود بیانیه مشترکی برای ازسرگیری فعالیت کنسولی و پروازهای مستقیم بین دو کشور منتشر کردند.

به نظر می‎رسد ولیعهد جوان سعودی برای رسیدن به صلح منطقه‌ای و روندی که به دنبال آن است، سالهاست در داخل عربستان دست به اقداماتی زده است و امروز اهداف خود را در خارج مرزها نیز دنبال می‎کند.

راهبرد صلح جویی عربستان حتی به عادی سازی روابط عربستان و گروه فلسطینی حماس نیز بعد از ۱۵ سال رسیده است و حتی سعودی‌ها سعی دارند با ترکیه نیز روابط نزدیکتری برقرار کنند. در حقیقت عربستان امروز سعی دارد تحولات اقتصادی در خاورمیانه زیر سایه صلح و ثبات ایجاد کند.

محمد بن سلمان آل سعود، ولیعهد جوان سعودی نقشه راه خود را از زمانی که به عنوان ولیعهد انتخاب شد، به خوبی دنبال کرده است.

بن سلمان به خوبی می‎داند پیشرفت در عرصه‌های مختلف در کشورش در سایه ثبات محقق می‌شود و این مستلزم ثبات در داخل عربستان و منطقه خاورمیانه است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها