احضار نماینده بی‌بی‌سی به دادگاه عالی هند

دادگاه عالی هند نماینده بی‌بی‌سی را به دلیل پخش مستندی مربوط به کشتار مسلمانان احضار کرد.

احضار نماینده بی‌بی‌سی به دادگاه عالی هند
کد خبر: 614159
|
۱۴۰۲/۰۳/۰۱ ۲۱:۵۲:۳۳

دادگاهی در هند بنگاه خبری بی‌بی‌سی را به خاطر یک مستند از کشتار مسلمانان احضار کرد.

به گزارش شفقنا، دادگاه عالی دهلی هند امروز دوشنبه احضاریه ای به شبکه تلویزیونی بریتانیا بی بی سی در رابطه با فیلم مستندی درباره نقش نخست وزیر این کشور در جریان شورش های سال 2002 گجرات صادر کرد. این مستند که در مورد کشتار صدها مسلمان در ایالت گجرات است به وضوح مدیریت مودی که در آن زمان سروزیر این ایالت بود، زیر سوال می‌برد. نمایش این فیلم در هند ممنوع است.

مدعی العموم اعلام کرده شکایت بر این اساس تنظیم شد که مستند بی‌بی‌سی به طرز بدخواهانه‌ای هند را بدنام کرده است. دادگاه روز دوشنبه احضاریه ای برای بی بی سی صادر کرد و جلسه بعدی آن در 23 سپتامبر تعیین شد.

از زمانی که این مستند منتشر شده، روابط دهلی و لندن تیره شده است. هند به مستند «هند: سؤال مودی» که در ماه ژانویه پخش شد با عصبانیت واکنش نشان داد و آن را یک «قطعه تبلیغاتی» مغرضانه خواند و از اشتراک‌گذاری هر گونه کلیپ از آن در شبکه‌های اجتماعی جلوگیری کرد. مقامات مالیاتی هند دفاتر بی‌بی‌سی را در دهلی و بمبئی در ماه فوریه بازرسی کردند و آژانس جرایم مالی، در ماه آوریل تحقیقاتی را در مورد این پخش‌کننده به اتهام نقض قوانین ارز خارجی آغاز کرد.

این مستند بر رهبری مودی به عنوان وزیر ارشد ایالت غربی گجرات در جریان شورش‌های سال 2002 که در آن حداقل 1000 نفر کشته شدند و بیشتر آنها مسلمان بودند، متمرکز است. فعالان تلفات را بیش از دو برابر این رقم اعلام کردند.

مودی هرگونه کم کاری در مورد این شورش‌ها را رد و دادگاه نیز برای او حکم برائت صادر کرد. بی بی سی در مورد احضار هیچ اظهارنظری نکرده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها