کد خبر: 613821
|
۱۴۰۲/۰۲/۳۰ ۲۲:۴۵:۵۶
| |

نیکولای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه اعلام کرد

حرکت ابر رادیواکتیو به سمت غرب اروپا

به گفته نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه، انهدام گلوله های اورانیوم ضعیف شده در اوکراین، ابر رادیواکتیو تولید کرده است که به سمت اروپای غربی درحال حرکت است.

حرکت ابر رادیواکتیو به سمت غرب اروپا
کد خبر: 613821
|
۱۴۰۲/۰۲/۳۰ ۲۲:۴۵:۵۶

رییس شورای امنیت روسیه در مورد به راه افتادن ابر رادیواکتیو به سمت اروپا هشدار داد.

به گزارش شفقنا، نیکولای پاتروشف غرب به رهبری آمریکا را به ارسال سلاح‌ها و مهمات مرگبار برای میزبان و دیگران متهم کرد. وی افزود: اورانیوم ضعیف شده در این مهمات – که با بمباران تصادفی روسیه منفجر شده و به هوا برخاسته است- به سمت اروپایی غربی درحرکت است به طوریکه میزان تشعشعات رادیواکتیو در لهستان چند برابر حد مجاز شده است. مقامات لهستان ادعاهایی مبنی بر اینکه روز دوشنبه یک افزایش تشعشع در شهر لوبلین در شرق این کشور شناسایی شده است را رد کرده اند.

گزارش‌های تایید نشده‌ای در مورد هدف حمله روسیه در شنبه گذشته در اوکراین منتشر شده است که به گفته مسکو یک انبار مهمات در شهر خملنیتسکی منهدم شد. بر اساس این ادعاها، این تاسیسات نظامی برای ذخیره گلوله های اورانیوم ضعیف شده توسط بریتانیا استفاده می شد. گفته شده است که این مواد ممکن است در اثر انفجارهای قوی در انبار به گرد و غبار تبدیل شده باشد.

روسیه می‌گوید: قبلاً بر اساس مطالعات انجام شده در کشورهایی مانند صربستان و عراق که قبلاً از این تسلیحات استفاده می شد، هشدار داده بود که استفاده از مهمات اورانیوم ضعیف شده یک تهدید زیست محیطی و سلامت عمومی در دراز مدت است. لندن چنین خطری را رد کرده است.

در حالی که اورانیوم ضعیف شده رادیواکتیو خفیف است، عمدتاً یک خطر برای سلامتی در نظر گرفته می شود زیرا این ماده یک فلز سنگین سمی است. ذرات اورانیوم یا اکسید اورانیوم تولید شده در یک انفجار می تواند توسط هر کسی که در معرض آنها قرار می گیرد استنشاق کرده یا محیط را آلوده کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها