کد خبر: 612357
|
۱۴۰۲/۰۲/۲۲ ۰۸:۴۱:۴۲
| |

گزارش آسوشیتدپرس:

کناره‌گیری «محرم اینجه» شانس پیروزی «قلیچدار اوغلو» در ترکیه را بالا برد

آسوشیتدپرس نوشت: «محرم اینجه» یکی از نامزدهای انتخابات روز پنجشنبه انصراف خود را از رقابت‌های انتخاباتی اعلام کرد، اقدامی که به اعتقاد تحلیلگران منجر به افرایش شانس پیروزی قلیچدار اوغلو رقیب اصلی رجب طیب اردوغان خواهد شد.

کناره‌گیری «محرم اینجه» شانس پیروزی «قلیچدار اوغلو» در ترکیه را بالا برد
کد خبر: 612357
|
۱۴۰۲/۰۲/۲۲ ۰۸:۴۱:۴۲

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به انتخابات آتی ریاست جمهوری در ترکیه اشاره کرد و نوشت: «محرم اینجه» یکی از نامزدهای انتخابات روز پنجشنبه انصراف خود را از رقابت‌های انتخاباتی اعلام کرد، اقدامی که به اعتقاد تحلیلگران منجر به افرایش شانس پیروزی قلیچدار اوغلو رقیب اصلی رجب طیب اردوغان خواهد شد.»

به گزارش شفقنا به نقل از آسوشیتدپرس، نامزدی که روز پنجشنبه انصراف داد، محرم اینجه رهبر حزب چپ میانه «مملکت» (میهن) است. او یکی از چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه بود که قرار است یکشنبه هفته آینده برگزار شود. انتخابات پارلمانی ترکیه نیز قرار است در همان روز برگزار شود.

اینجه پس از هفته‌ها مقاومت در برابر درخواست‌ها برای کناره‌گیری‌اش، روز پنجشنبه در مقابل مقر حزب‌اش، به خبرنگاران گفت: من به خاطر کشورم از رقابت کنار می‌روم.

اردوغان که از سال ۲۰۰۳ به عنوان نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور، ترکیه را رهبری می‌کند با چالش‌برانگیزترین انتخابات حکومت ۲۰ ساله خود مواجه است.

نظرسنجی‌ها به قلیچدار اوغلو برتری جزئی نسبت به اردوغان داده است، اگرچه انتظار نمی‌رود که هیچ یک از نامزدها بیش از ۵۰ درصد آرای لازم برای انتخاب شدن در دور اول را کسب کنند و انتخابات به دور دوم کشیده شود.

اینجه زمانی که نامزدی او برای اولین بار اعلام شد حدود ۸ درصد از آرا را به خود اختصاص داده بود اما طبق نظرسنجی‌ها، محبوبیت او از آن زمان تاکنون به حدود ۲ درصد کاهش یافته است.

این سیاستمدار سرسخت از نامزد دیگری حمایت نکرد، اما تحلیلگران عقیده دارند که کناره‌گیری او شانس قلیچدار اوغلو را افزایش می‌دهد.

براساس گزارش ایرنا، هامیش کینیار تحلیلگر ارشد خاورمیانه و شمال آفریقا در شرکت اطلاعات ریسک «وریسک ماپلکرافت» (Verisk Maplecroft) در نظرات ایمیلی خود نوشت: اینجه از حمایت رای‌دهندگان ناراضی از اردوغان و قلیچدار اوغلو استفاده می‌کرد.

وی افزود: در حالی که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثریت رای‌دهندگان اینجه احتمالا به قلیچدار اوغلو متمایل می‌شوند اما با این وجود هنوز مشخص نیست که آیا رای‌دهندگان کافی برای پیروزی مطلق او در دور اول وجود خواهد داشت یا خیر.

اعضای اتحاد ملت با استقبال از تصمیم کناره‌گیری اینجه، برای پیروزی در دور اول روز یکشنبه ابراز امیدواری کردند و قلیچدار اوغلو از وی خواست به ائتلاف مخالفان بپیوندد.

قلیچدار اوغلو در توییتر نوشت: بیائید کینه‌ها و نارضایتی‌های قدیمی را پشت سر بگذاریم.

از سوی دیگر اردوغان با ابراز تاسف از تصمیم اینجه، گفت:درک دلیل کناره‌گیری او غیرممکن است.

رئیس جمهور ترکیه که در جریان یک گردهمایی انتخاباتی در آنکارا سخن می‌گفت، افزود: صادقانه باید بگویم که من از این اقدام ناراحت شدم. اکنون ما (این رقابت) را با نامزدهای باقی مانده ادامه خواهیم داد. آنچه مهم است تصمیم مردم من است.

سینان اوغان ۵۵ ساله، فردی برخاسته از جامعه دانشگاهیان ترکیه و عضو هیات علمی سابق که از حمایت اتئلاف «آتا» و یک حزب ضد مهاجر برخوردار است، همچنان در رقابت ریاست جمهوری با اردوغان و قلیچدار اوغلو باقی مانده است.

گفتنی است سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه همزمان با بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی این کشور روز یکشنبه (۱۴ ماه می ۲۰۲۳ / ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برگزار می‌شود.

در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان نامزد مورد حمایت ائتلاف «جمهور»، کمال قلیچدار اوغلو نامزد مورد حمایت ائتلاف «ملت» و سینان اوغان نامزد مورد حمایت ائتلاف «آتا» در حال رقابت هستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها