کد خبر: 609465
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۶ ۰۷:۴۶:۴۶
| |

گزارش روزنامه اعتماد از آخرین وضعیت رقابت های انتخاباتی ۲۰۲۴ آمریکا

همه رقبای رییس‌جمهور

جو بایدن، رسما کارزار انتخاباتی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ امریکا آغاز کرد.

همه رقبای رییس‌جمهور
کد خبر: 609465
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۶ ۰۷:۴۶:۴۶

شهاب  شهسواری- جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا، صبح سه‌شنبه به وقت شرق امریکا با انتشار یک پیام ویدیویی رسما اعلام کرد که قصد دارد در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات‌متحده امریکا به عنوان نامزد حزب دموکرات شرکت کند.

به گزارش روزنامه اعتماد، در طول هفته‌ها و ماه‌های گذشته گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد نیت جو بایدن برای شرکت در انتخابات و تلاش برای ریاست‌جمهوری در یک دوره چهار ساله دیگر مطرح شده‌ بود. هر چند به صورت معمول روسای جمهور امریکا برای دوره دوم نامزد می‌شوند و عموما شانس بسیار بالایی برای انتخاب مجدد دارند، اما سن بالای جو بایدن باعث شده ‌بود که در مورد توانایی او برای اداره کشور در یک دوره چهار ساله دیگر مورد تردید قرار بگیرد. هر چند در طول هفته‌های اخیر رسانه‌ها گزارش داده ‌بودند که بایدن تصمیم قطعی خود را برای شرکت در انتخابات ۲۰۲۴ گرفته است، اما این تصمیم تا صبح سه‌شنبه رسما اعلام نشده ‌ بود.

جو بایدن در ویدیویی که صبح سه‌شنبه منتشر کرد از رای‌دهندگان امریکایی خواسته است که «بگذارند این کار را تمام کند.» دو سال و نیم بعد از آغاز به کار جو بایدن در کاخ سفید، او می‌گوید که یک سال نخست ریاست‌جمهوری‌اش را صرف مبارزه برای حفظ آزادی و دموکراسی در امریکا کرده است. او با اشاره به شعار هواداران دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین امریکا، «بازگرداندن شکوه امریکا» که به صورت خلاصه MAGA نوشته ‌می‌شود نسبت به تهدید «افراطی‌های MAGA» برای آزادی در امریکا هشدار داده است. هر چند یک سال و نیم تا انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری امریکا باقی مانده است، اما باتوجه به ترکیب نامزدهایی که تاکنون برای انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند و نظرسنجی‌های منتشر شده در رسانه‌های امریکا، به نظر می‌رسد که اگر شرایط به همین صورت ادامه پیدا کند، جو بایدن مانند سال ۲۰۲۰ بار دیگر در انتخابات با دونالد ترامپ رقابت خواهد کرد. جو بایدن، دقیقا ۴ سال پیش، ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۲۵ آوریل ۲۰۱۹) از قصد خود برای شرکت در انتخابات سال ۲۰۲۰ خبر داده‌ بود. وی در ویدیوی اعلام نامزدی خود برای انتخابات ۲۰۲۴ گفته است: «زمانی که چهار سال پیش قصدم را برای شرکت در انتخاب اعلام کردم، گفتم که ما در حال نبرد برای روح امریکا هستیم. این نبرد هنوز ادامه دارد.» بایدن تاکید کرد که به همین دلیل است که بار دیگر قصد دارد برای انتخاب به عنوان رییس‌جمهور نامزد شود.

بایدن یک‌بار در انتخابات ۲۰۲۰ توانست جلوی ریاست‌جمهوری مجدد دونالد ترامپ را بگیرد و او را از رسیدن به دور دوم ریاست‌جمهوری باز دارد، به نوشته نیویورک تایمز، اما اگر شرایط به گونه‌ای پیش رود که بار دیگر در انتخابات ۲۰۲۴ این دو سیاستمدار امریکایی مقابل یکدیگر قرار بگیرند، میراث ریاست‌جمهوری جو بایدن به این گره خواهد خورد که آیا می‌تواند جلوی بازگشت دونالد ترامپ به قدرت را بگیرد یا نه. در ویدیویی که جو بایدن برای اعلام نامزدی‌اش منتشر کرده است،

رییس‌جمهور امریکا از سلف خود، دونالد ترامپ با اسم یاد نکرده است. اما اشاره به ترامپ در این ویدیو بدون نام بردن از او، به روشنی جریان دارد. این ویدیو با تصاویری از شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ آغاز می‌شود که در آن هواداران تندروی دونالد ترامپ با حمله با ساختمان کنگره قصد داشتند جلوی تایید نتایج انتخابات ۲۰۲۰ امریکا را که در آن دونالد ترامپ از جو بایدن شکست خورد بگیرند. در جایی از ویدیو که بایدن به «افراطی‌های MAGA» اشاره می‌کند، تصویری از دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین درحالی که دستش را روی شانه ران دی‌سانتیس، فرماندار ایالت فلوریدا و یکی از نامزدهای احتمالی حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات سال ۲۰۲۴، قرار داده است. 

بایدن در این ویدیو خطاب به هوادارانش می‌گوید: «در هر نسلی امریکایی‌ها با لحظه‌ای مواجه شده‌اند که مجبور بودند از دموکراسی دفاع کنند. برای آزادی‌های شخصی به‌پا خیزید. برای حق رای دادن و حقوق اجتماعی به‌پا خیزید. این لحظه تاریخی ماست.»

برنامه‌های تبلیغاتی بایدن

به نوشته نیویورک تایمز، قرار نیست تغییری در برنامه کاری و پیام‌های اصلی دولت جو بایدن ایجاد شود. دستیاران و نزدیکان جو بایدن گفته‌اند که او به همان تبلیغاتی که در طول ماه‌های گذشته داشته ازجمله پذیرفتن اعتبار بهبود وضعیت اقتصادی امریکا و حمله به جمهوری‌خواهان در مورد مخالفت با سقط جنین، تلاش برای کاهش مالیات‌ها، جلوگیری از وضع قوانین سختگیرانه برای مالکیت سلاح و فرهنگ عدم تحمیل، ادامه دهد. نخستین برنامه کارزار تبلیغاتی جو بایدن، دعوت از اعانه‌دهندگان به کارزار تبلیغاتی او است که قرار است در همایشی روز جمعه هفته جاری برای کمک مالی به کارزار تبلیغاتی او گرد هم بیایند. بایدن رقیب چندانی در میان سیاستمداران دموکرات برای رسیدن به نامزدی ندارد. هر چند ماریان ویلیامسون و رابرت اف کندی جونیور، از حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ اعلام نامزدی کرده‌اند، اما به نظر نمی‌رسد که این دو سیاستمدار دموکرات شانس چندانی برای رقابت درون حزبی با جو بایدن داشته ‌باشند. تنها نگرانی دموکرات‌ها سن بالای جو بایدن است. رییس‌جمهور ۸۰ ساله امریکا، مسن‌ترین رییس‌جمهور تاریخ امریکا در سومین سال ریاست‌جمهوری محسوب می‌شود. نظرسنجی‌های زیادی نشان داده است که رای‌دهندگان حزب دموکرات ترجیح می‌دهند یک چهره جدید در انتخابات ۲۰۲۴ از این حزب نامزد شود، اما هنوز هیچ شخصیتی که توانایی رقابت با جو بایدن داشته‌باشد و بتواند در انتخابات آینده با ترامپ رقابت کند.

بایدن، جولی چاوز رودریگز مشاور ارشد خود و بلندپایه‌ترین مقام لاتین‌تبار در کاخ سفید را به عنوان مدیر کارزار تبلیغاتی خود انتخاب کرده است. کوئنتین فالک، مدیر کارزار انتخاباتی رافائل وارناک در انتخابات ۲۰۲۲ سنا در ایالت جورجیا معاون کارزار تبلیغاتی خواهد بود. جین او مالی دیلون، مدیر کارزار انتخاباتی پیشین بایدن و همچنین آنیتا دان، متخصص امور ارتباطات همچنان به فعالیت خود در کاخ سفید ادامه خواهند داد و قرار نیست فعلا به تیم انتخاباتی بایدن بپیوندند. در حال حاضر پیش‌بینی تیم بایدن این است که رقیب اصلی او در انتخابات دونالد ترامپ خواهد بود و به همین دلیل است که در ویدیوی اعلام نامزدی بایدن به «افراطی‌های MAGA» اشاره شده است.

رقبای بایدن

هر چند هنوز خیلی زود است که ترکیب قطعی نامزدهای انتخابات پیش روی ایالات‌متحده امریکا را برآورد کرد، اما تاکنون علاوه بر جو بایدن، ۶ نفر دیگر نیز از دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام نامزدی کرده‌اند. همچنین پیش‌بینی می‌شود که دست‌کم ۳ سیاستمدار دیگر جمهوری‌خواه هم در طول هفته‌ها و ماه‌های آینده نامزدی خود را برای انتخابات ۲۰۲۴ اعلام کنند. رقبای جو بایدن در انتخابات مقدماتی درون حزبی، در حال حاضر ماریان ویلیامسون و رابرت اف کندی جونیور هستند. در حزب جمهوری‌خواه تاکنون دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین، نیکی هیلی، سفیر پیشین امریکا در سازمان ملل متحد، ویوک راماسماوی، نویسنده و کارآفرین و آسا هاچینسون، فرماندار پیشین آرکانزاس اعلام نامزدی کرده‌اند. همچنین پیش‌بینی می‌شود که ران دی‌سانتیس، فرماندار فلوریدا، مایک پنس، معاون پیشین رییس‌جمهور امریکا و تیم اسکات، سناتور کارولینای جنوبی نیز برای نامزدی حزب جمهوری‌خواه اعلام آمادگی کنند.

دونالد ترامپ -حزب جمهوری‌خواه

 دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین امریکا در حال حاضر در نظرسنجی‌ها اصلی‌ترین نامزد حزب جمهوری‌خواه محسوب می‌شود، او بعد از آنکه نتوانست در انتخابات ۲۰۲۰ برای دوره دوم انتخاب شود، حالا قصد دارد صندلی خود را از جو بایدن بازپس بگیرد. ترامپ در حال حاضر در چندین پرونده قضایی به عنوان متهم حضور دارد و اقدام او در تشویق هوادارانش در حمله به ساختمان کنگره برای تغییر نتیجه انتخابات و همچنین ادعای  ثابت نشده‌اش در مورد تقلب در انتخابات، به شهرت او آسیب رسانده است. با این حال او در میان هواداران تندروی خود همچنان از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. حضور چندین رقیب مختلف در اردوگاه جمهوری‌خواهان باعث می‌شود که آرای جمهوری‌خواهان مخالف ترامپ تقسیم شود و شانس او برای انتخاب به عنوان نامزد نهایی جمهوری‌خواهان برای انتخابات افزایش پیدا کند.

نیکی هیلی - حزب جمهوری‌خواه

 نیکی هیلی، فرماندار پیشین ایالت کارولینای جنوبی و سفیر امریکا در سازمان ملل متحد در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، یکی از نخستین سیاستمداران جمهوری‌خواه بود که بعد از اعلام آمادگی ترامپ برای ورود به انتخابات ۲۰۲۴، اعلام نامزدی کرد. او در گذشته گفته ‌بود که در صورت نامزدی ترامپ، نامزد نخواهد شد، اما از این وعده صرف‌نظر کرد. او که فرزند خانواده‌ای مهاجر از هند است، خود را از «یک نسل جدید رهبران سیاسی» معرفی می‌کند و وعده تحول در سیاست‌گذاری داده است. او تا پیش از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رییس‌جمهور به عنوان یکی از ستاره‌های نوظهور حزب جمهوری‌خواه شناخته می‌شد که علی‌رغم جذب آرای جمهوری‌خواهان، می‌توانست با سیاست‌های افراطی محافظه‌کاران مقابله کند. با این حال حمایت‌های گاه و بیگاه او از سیاست‌های افراطی دونالد ترامپ به شهرت او آسیب وارد کرده است.

ویوک  راماسماوی- حزب جمهوری‌خواه

 ویوک راماسماوی، کارآفرین ثروتمند و نویسنده خود را مخالف سیاست‌های فرهنگی لیبرال معرفی می‌کند. او در محافل سیاسی محافظه‌کار به فردی مشهور شده است که با اقدام شرکت‌های خصوصی در پیشبرد کارزارهای سیاسی، اجتماعی و محیط‌زیستی مخالفت می‌کند. او تاکنون به هیچ مقام انتخابی برگزیده نشده است و درحالی که در برخی محافل محافظه‌کار چهره‌ای شناخته ‌شده است، مانند دیگر چهره‌های حاضر در کارزار جمهوری‌خواهان که وارد رقابت‌ها شده‌اند، برای عموم آشنا نیست.

آسا هاچینسون - حزب جمهوری‌خواه

 آسا هاچینسون دو دوره فرماندار ایالت آرکانزاس بود و زمستان پارسال از این مقام کنار رفت. او یکی از معدود جمهوری‌خواهانی است که کاملا صریح و علنی از دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین انتقاد می‌کند. او از تلاش دونالد ترامپ برای بر هم زدن انتخابات ۲۰۲۰ و برگرداندن نتیجه انتخابات انتقاد کرده و گفته است که نباید در رقابت‌های داخلی جمهوری‌خواهان برای انتخابات پیش رو شرکت کند. هاچینسون تجربه زیادی در دولت مرکزی ایالات‌متحده دارد؛ او در مجلس نمایندگان نماینده بود و در اداره کل مبارزه با مواد مخدر، وزارت امنیت داخلی و اداره امنیتی مرز و حمل و نقل خدمت کرده  است.

ماریان ویلیامسون -حزب دموکرات

ماریان ویلیامسون، نویسنده کتاب‌های راهنمای زندگی و مشاور پیشین اوپرا وینفری، مجری تلویزیونی مشهور امریکا، برای دومین بار اعلام کرده است که قصد دارد نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری شود. او در تلاش ناکام خود برای کسب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ یکی از برنامه‌های خود را ایجاد وزارتخانه صلح فدرال اعلام کرده‌ بود، از پرداخت غرامت به آسیب‌دیدگان از برده‌داری در امریکا حمایت کرده ‌بود و ترامپیسم را نشانه‌ای از بیماری روحی امریکا توصیف کرده‌ بود که فقط با سیاستگذاری‌ها در حوزه سیاسی قابل درمان نیست. او همچنین  برخی از ایده‌های غیرعلمی درخصوص بیماری‌های روانی را  تبلیغ می‌کرد.

رابرت اف کندی جونیور- حزب دموکرات

 رابرت اف کندی جونیور، برادرزاده رییس‌جمهور پیشین امریکا جان اف کندی، یکی از سیاستمداران فعال مخالف واکسیناسیون در امریکا محسوب می‌شود. این سیاستمدار امریکایی از خانواده مشهور سیاسی حزب دموکرات، نظریه‌های غیرعلمی درخصوص ارتباط واکسیناسیون در کودکی با اوتیسم را تبلیغ می‌کند و برخلاف سیاست رسمی حزبش، علیه واکسیناسیون اجباری کرونا و دیگر اقدام‌های قرنطینه برای کاهش سرایت این بیماری موضع‌گیری کرده‌ بود. او حتی یک بار اقدامات سختگیرانه برای جلوگیری از شیوع کرونا را با اقدام‌های حکومت آلمان نازی مقایسه کرده‌ بود، اما مجبور به عذرخواهی شد. فعالیت‌های تندروانه او علیه واکسیناسیون، باعث نگرانی خانواده مشهورش شده است. او همچنین یک وکیل محیط‌زیستی  است.

ران دی‌سانتیس- نامزد احتمالی جمهوری‌خواه

 فرماندار ایالت فلوریدا که از سال ۲۰۱۹ به این مقام رسیده است، در طول سال‌های اخیر شهرت زیادی در میان جمهوری‌خواهان برای خود فراهم کرده است. سیاست‌های تندروانه او در قبال برنامه‌های فرهنگی لیبرال ازجمله اقداماتش در مبارزه با آموزش امور جنسی در مدارس باعث شهرتش در میان محافظه‌کاران شده است. او همچنین مخالف سیاست‌های سختگیرانه دولت برای جلوگیری از شیوع کرونا بود. هر چند در طول ماه‌های گذشته بسیاری از رسانه‌ها او را اصلی‌ترین رقیب ترامپ در انتخابات درون حزبی جمهوری‌خواهان می‌دانستند، اما در طول هفته‌های اخیر بخت او نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است. براساس تازه‌ترین نظرسنجی‌ها، او در میان جمهوری‌خواهان ۲۴درصد از دونالد ترامپ عقب‌تر است. با  این حال  او  هنوز رسما   کارزار تبلیغاتی خود را آغاز نکرده  است.

مایک پنس- نامزد احتمالی جمهوری‌خواه

 مایک پنس، معاون دونالد ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری‌اش، یکی از افرادی است که احتمالا برای شرکت در انتخابات درون حزبی جمهوری‌خواهان اعلام آمادگی خواهد کرد. پنس به عنوان یک مسیحی مذهبی محافظه‌کار می‌تواند آرای بخشی از مسیحیان انجیلی امریکا را برای خود جذب کند. با این حال نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که تا این لحظه او شانس چندانی برای پیروزی در انتخابات درون حزبی ندارد و کمتر از ۱۰درصد از جمهوری‌خواهان از نامزدی احتمالی  او حمایت   می‌کنند.

تیم اسکات- نامزد احتمالی جمهوری‌خواه

 تیم اسکات، سیاستمدار سیاه‌پوست عضو حزب جمهوری‌خواه، یکی از شخصیت‌هایی است که از احتمال نامزدی او در انتخابات درون حزبی جمهوری‌خواهان سخن گفته می‌شود. حمایت از او در نظرسنجی‌ها در حال حاضر کمتر از یک درصد است. تیم اسکات نخستین سناتور سیاه‌پوست امریکایی است که از ایالت کارولینای جنوبی به سنای امریکا راه پیدا کرده است و بعد از ۳۴ سال، سال ۲۰۱۳ نخستین سیاستمدار سیاه‌پوست از حزب جمهوری‌خواه  بود که  به سنای  امریکا  راه پیدا کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها