کد خبر: 608698
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۲ ۰۹:۲۰:۳۹
| |

توافق برای عضویت اوکراین در ناتو پس از جنگ

دبیرکل ناتو پیش از نشست وزرای دفاع کشورهای غربی در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان گفت، تمامی کشورهای عضو ناتو توافق کرده‌اند که پس از پایان جنگ، اوکراین در نهایت عضوی از این ائتلاف نظامی خواهد شد.

توافق برای عضویت اوکراین در ناتو پس از جنگ
کد خبر: 608698
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۲ ۰۹:۲۰:۳۹

 ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه در این خصوص تصریح کرد: تمامی کشورهای عضو ناتو توافق کرده‌اند که اوکراین عضوی از این ائتلاف خواهد شد.‌ ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین انتظار بسیار شفافی در این زمینه دارد.

به گزارش ایسنا، او افزود: ما پیرامون عضویت اوکراین در ناتو و همچنین تضمین‌های امنیتی که این کشور به آن‌ها نیاز دارد، گفت‌وگو کردیم. هیچکس نمی‌تواند بگوید که چه موقع و چگونه این جنگ به اتمام خواهد رسید، اما ما کاملا می‌دانیم که هر وقت این جنگ تمام شود، باید اطمینان حاصل کنیم که تاریخ آن را تکرار نکند.

عضویت در ائتلاف نظامی ناتو، تعهد سایر کشورهای عضو به یکدیگر را در مواقع حمله به دنبال خواهد داشت و در چنین شرایطی تمامی کشورهای عضو موظف به حمایت از کشور تحت حمله هستند. این درخواست مدت‌هاست که توسط دولت کی‌یف مطرح شده است. گرچه ناتو سال ۲۰۰۸ در اصل با این موضوع موافقت کرد، اما اوکراین مسیر رسمی عضویت را طی نکرده است.

ولودیمیر زلنسکی قرار است ماه ژوئیه در نشست آتی ناتو در شهر ویلنیوس، پایتخت لیتوانی شرکت کند اما مقامات اوکراینی تاکید کرده‌اند که توافق ناتو مبنی بر ارائه نقشه راهی جهت عضویت در ناتو باید شرط این حضور باشد.

دبیرکل ناتو روز پنجشنبه برای اولین بار از آغاز جنگ در اوکراین در سفری غیرمنتظره به کی‌یف رفت و در آنجا خاطرنشان کرد که اعضای این ائتلاف باید اطمینان حاصل کنند که اوکراین در این جنگ "پیروز" می‌شود.

وزرای دفاع و سایر نمایندگان از ۵۰ کشور در نشست نامبرده شده در رامشتاین شرکت کردند و طی این نشست لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا گفت: چیزی که اوکراین بیشتر به آن احتیاج دارد، توانایی‌های دفاع هوایی است تا از طریق آن بتواند از مردمش، زیرساخت‌ها و نیروهای خط مقدم دفاع کند.

اولکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین نیز در این نشست شرکت داشت و با اشاره به کمک‌های کشورهای غربی و ناتو به کی‌یف گفت: کشور ما کمک‌های زیادی از ناتو دریافت کرده و قسمتی از فضای امنیتی این ائتلاف شده است. امیدوارم که همین مسئله روند عضویت کامل اوکراین در ناتو را تسریع کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها