کد خبر: 608441
|
۱۴۰۲/۰۱/۳۱ ۱۷:۳۵:۳۰
| |

ژاپن به دنبال روابط با ثبات و سازنده با چین است

​نخست وزیر ژاپن امروز (پنجشنبه) گفت، توکیو به دنبال روابط سازنده و با ثبات با چین است و از پکن نیز می‌خواهد تا مسئولانه رفتار کند.

ژاپن به دنبال روابط با ثبات و سازنده با چین است
کد خبر: 608441
|
۱۴۰۲/۰۱/۳۱ ۱۷:۳۵:۳۰

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه گفت: ما با چالش‌های امنیتی و پیچیده از زمان آغاز جنگ اوکراین روبرو هستیم و به عقیده من، آنچه که باید اولویت داشته باشد دیپلماسی فعال با چین است.

به گزارش ایسنا، این اظهارات از سوی کیشیدا در حالی مطرح شده که روابط دو کشور در سال‌های اخیر چندان خوب نبوده و دسامبر گذشته دولت توکیو، چین را چالش برانگیزترین کشور برای خود خواند و حتی یک تغییر اساسی امنیتی شامل افزایش بودجه دفاعی خود را اعلام کرد.

کیشیدا ادامه داد: ژاپن به دنبال روابط با ثبات و سازنده با چین است و این مستلزم اقداماتی از سوی دو طرف است. ما به درخواست‌های خود برای رفتار مسئولانه از سوی پکن ادامه می‌دهیم.

ژاپن در سال جاری میلادی میزبان نشست گروه ۷ است و در روزهای گذشته وزرای خارجی کشورهای عضو یک جبهه مشترک را درباره نگرانی‌های کشورهایشان پیرامون چین مطرح کرده و نسبت به ادعاهای آن در قبال تایوان نیز هشدار دادند.

وزرای خارجی کشورهای عضو بابت فعالیت‌های نظامی‌گری چین در دریای چین جنوبی به این کشور هشدار داده و آن را به تسریع گسترش زرادخانه اتمی متهم کردند.

نخست وزیر ژاپن همچنین افزود، حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان نه فقط برای ژاپن بلکه برای ثبات جامعه بین الملل هم مهم است.

وی افزود: امیدواریم که مسائل پیرامون تایوان از طریق صلح آمیز و مذاکره حل و فصل شود.

کیشیدا با شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین در حاشیه نشست سال گذشته میلادی گروه ۷ دیدار کرد.

نخست وزیر ژاپن همچنین از چین خواست تا در روند قضایی شفاف سازی داشته باشد و اتباع ژاپنی بازداشتی را برگرداند؛ یک تاجر ژاپنی به اتهام جاسوسی توسط مقام‌های چینی بازداشت شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر تضمین امنیت شهروندان ژاپنی، فعالیت‌های تجاری مشروع شرکت‌های ژاپنی نیز باید در چین تضمین شود.

کیشیدا همچنین هشدار داد که ثبات روابط آمریکا و چین برای جامعه بین‌المللی بسیار مهم است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها