کد خبر: 581951
|
۱۴۰۱/۰۸/۲۰ ۱۶:۵۰:۴۶
| |

دومین استعفا در دولت ژاپن در کمتر از یک ماه

​وزیر دادگستری ژاپن امروز (جمعه) از سمت خود کناره‌گیری کرد تا دومین وزیری باشد که کابینه نخست‌وزیر این کشور به دلیل درگیر شدن در یک رسوایی در عرض کمتر از یک ماه اخیر پست خود را ترک می‌کند.

دومین استعفا در دولت ژاپن در کمتر از یک ماه
کد خبر: 581951
|
۱۴۰۱/۰۸/۲۰ ۱۶:۵۰:۴۶

اخیرا اظهارنظرهایی به نقل از یاسوهیرو هاناشی، وزیر دادگستری ژاپن، در رسانه‌های این کشور منتشر شد که وی در آنها وظایف خود به ویژه تایید اعدام‌ها را سبک و کم‌اهمیت شمرده و آنها را "خسته‌کننده" خواند. به دنبال انتشار این گزارشها این وزیر ژاپنی مورد انتقاد گسترده قرار گرفت و در نهایت امروز از سمت خود استعفا کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ این استعفا سبب به تعویق افتادن تور سفر آسیایی فومیدا کیشیدا، نخست وزیر ژاپن در دقیقه نود شد.

محبوبیت کیشیدا در بسیاری از نظرسنجی‌های اخیر به سطح ۳۰ درصد کاهش یافته است؛ سطحی که نزدیک به منطقه خطراست و می‌تواند کار را برای اینکه وی دستور کارش را به پیش ببرد دشوار سازد.

هاناشی پس از ارائه استعفای خود به کیشیدا با اشاره به اظهارات خود در مورد احکام اعدام به خبرنگاران گفت: "من باعث ناراحتی شهروندان و کارکنان وزارتخانه شدم."

پیش‌تر  هاناشی، یکی از اعضای حامیان کیشیدا در حزب حاکم لیبرال دموکرات (LDP) بر اساس گزارش‌ها از این صحبت کرده بود که پستش در کابینه مزیت سیاسی کمی دارد و وی در این سمت با "تایید حکم اعدام در زمان صبح" فقط سوژه اخبار می‌شود.

هاناشی روز پنجشنبه بابت این اظهاراتش عذرخواهی کرد و به پارلمان ژاپن گفت که "آنها را پس می‌گیرد."

کیشیدا بعداً پس از پذیرش استعفای هاناشی به خبرنگاران گفت: "من مسئولیت بزرگی را برای خود از بابت انتصاب هاناشی در این سمت احساس می‌کنم."

گفتنی است؛ ژاپن مجازات اعدام را با دار زدن اجرا می‌کند و تا صبح روز اعدام، زندانیان را از زمان اجرای حکم مطلع نمی‌کند؛ سیاستی که گروه‌های حقوق بشر برای دهه ها از آن انتقاد کرده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها