کد خبر: 608155
|
۱۴۰۲/۰۱/۳۰ ۰۹:۵۹:۵۵
| |

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا:

واشینگتن و ناتو برای حمله هسته‌ای احتمالی روسیه علیه اوکراین هوشیار باشند

معاون وزیر امورخارجه آمریکا در نشستی خطاب به متحدانش در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، نسبت به استفاده احتمالی روسیه از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در جنگ اوکراین هشدار داد.

واشینگتن و ناتو برای حمله هسته‌ای احتمالی روسیه علیه اوکراین هوشیار باشند
کد خبر: 608155
|
۱۴۰۲/۰۱/۳۰ ۰۹:۵۹:۵۵

وندی شرمن، دیپلمات ارشد آمریکایی دیروز سه‌شنبه در اظهاراتی گفت که واشنگتن و متحدانش در ائتلاف نظامی ناتو باید برای تحرکات ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در هرگونه استفاده احتمالی از سلاح هسته ای تاکتیکی در جنگ با اوکراین هوشیار باشند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا این هشدار را در نشست افتتاحیه کنفرانس سالانه کنترل تسلیحاتی ناتو که برای اولین بار از زمان آغاز به کار آن در سال ۲۰۰۴ در آمریکای شمالی برگزار شد، بر زبان آورد.

شرمن در این نشست افزود: همه ما نگران این بوده‌ایم که پوتین از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی غیراستراتژیک استفاده کند یا به برخی اقدامات در راستای تشدید تنش دست بزند. وی در ادامه تاکید کرد که هوشیاری ما در این خصوص اهمیت بسیاری دارد.

وی سپس اعلام تاریخ ۲۵ مارس (۵ فروردین) از سوی پوتین را مبنی بر آماده سازی روسیه برای استقرار تسلیحات هسته ای تاکتیکی در بلاروس، تلاش برای استفاده از این تهدید به شیوه ای مدیریت شده خواند.

هشدار این دیپلمات عالی رتبه آمریکایی در حالی مطرح شده است که مسکو تاکنون هرگونه قصد استفاده از سلاح هسته‌ای در جنگ اوکراین را رد کرده؛ جنگی که تاکنون برای هر دوطرف تلفات سنگین جانی و مالی به همراه داشته است.

به گزارش رویترز، در این میان بلاروس به عنوان متحد نزدیک روسیه که با اوکراین و اعضای ناتو از جمله لهستان، لیتوانی و لتونی مرز مشترک دارد، از زمان آغاز جنگ توسط ارتش پوتین، زمینه را برای بخشی از نیروهای روسیه فراهم کرده است.

همزمان ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو که در افتتاحیه این نشست همراه با شرمن حضور داشت، طرح پوتین برای استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس را بخشی از تهدید چندین ساله و لفاظی خطرناک و غیرمسئولانه هسته‌ای وی خواند که به ویژه با حملات مرگبار آن در اوکراین تشدید شده است.

وی سپس خاطرنشان کرد که ناتو به دقت آنچه را که آنها (روسیه) انجام می دهند، زیر نظر دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها