کد خبر: 600426
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۳ ۰۸:۴۰:۲۹
| |

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه:

دخالت ناتو و آمریکا در جنگ اوکراین، درگیری‌های فاجعه‌آمیز قدرت‌های اتمی را درپی دارد

معاون وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد، افزایش مشارکت آمریکا و ناتو در درگیری‌های اوکراین می‌تواند منجر به یک درگیری مستقیم نظامی میان قدرت‌های اتمی با پیامدهای فاجعه‌آمیزی شود.

دخالت ناتو و آمریکا در جنگ اوکراین، درگیری‌های فاجعه‌آمیز قدرت‌های اتمی را درپی دارد
کد خبر: 600426
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۳ ۰۸:۴۰:۲۹

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد، افزایش مشارکت آمریکا و ناتو در درگیری‌های اوکراین می‌تواند منجر به یک درگیری مستقیم نظامی میان قدرت‌های اتمی با پیامدهای فاجعه‌آمیزی شود.

به گزارش ایسنا، معاون وزیر امور خارجه روسیه در جریان سخنرانی در کنفرانس خلع تسلیحات سازمان ملل در ژنو گفت: هنگامی که مسکو درباره چنین خطراتی صحبت می‌کند، اظهاراتش برای اهداف تبلیغاتی تحریف می‌شوند.   

به گزارش ایسنا، وی افزود، "اقدامات مخرب" آمریکا و ناتو منجر به مشکلاتی در معماری بین‌المللی کنترل تسلیحاتی شده که بر مبنای چهار پیمان مهم بنا شده است؛ پیمان ضد موشک بالستیک که آمریکا در سال 2002 میلادی از آن خارج شد، پیمان نیروهای اتمی میان برد که واشنگتن در سال 2019 میلادی از آن خارج شد و پیمان آسمان‌های باز که آمریکا در سال 2020 میلادی از آن خارج شد.

به گفته ریابکوف، پس از تلاش‌های آمریکا برای تحقیق درباره امنیت تاسیسات استراتژیک روسیه طبق پیمان استارت نو با سازماندهی حملات اوکراین به آنها، روسیه مشارکتش در این پیمان را به حالت تعلیق درآورد.

این دیپلمات خواستار رسیدگی به این اوضاع و ایجاد یک معماری امنیتی بین‌المللی به روز شده، شد؛ اقدامی که با گفت‌وگو در مورد انتخاب گزینه‌های امنیتی برابر و غیرقابل تقسیم که به حداقل رساندن پتانسیل درگیری را تضمین می‌کند، آغاز می‌شود.

ریابکوف همچنین نسبت به فعالیت‌های آمریکا و ناتو در منطقه آسیا-اقیانوس آرام ابراز نگرانی کرده و هشدار داد که چنین اقداماتی منجر به "شوک‌های جدی" در این منطقه می‌شود.

این مقام همچنین از برنامه‌های فضایی آمریکا و ناتو انتقاد کرده و گفت، روسیه بر شکل‌گیری یک سند چندجانبه که از نظر قانونی الزام‌آور است برای جلوگیری از رقابت تسلیحاتی در فضا تاکید دارد.

وی افزود: اقدامات بی‌فایده‌ای که توسط کشورهای غربی در چهارچوب رفتار مسئولانه در فضا پیشنهاد شده، قادر به حل این وظیفه خطیر یعنی حفظ فضا به عنوان یک منطقه آزاد امنیتی مشترک از رویارویی‌های مسلحانه نیستند.

ریابکوف تصریح کرد: بلکه برعکس، آنها به عنوان نقابی برای ایجاد سریع یک پتانسیل فضای جنگی و به کار گیری آن، در نظر گرفته می‌شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها