کد خبر: 565243
|
۱۴۰۱/۰۵/۰۲ ۱۸:۳۶:۰۹
| |

فارن پالیسی:

حفظ امنیت اروپا کالای لوکسی که آمریکا به آن نیاز ندارد

نشریه آمریکایی فارن‌پالیسی، تداوم حضور پرقدرت آمریکا در ناتو را عامل کاهش قدرت بازدارندگی کشورهایی اروپایی دانست و نوشت: با وجود افزایش بودجه دفاعی کشورهای اروپایی در سال ۲۰۲۲، حفظ تسلط بر امنیت اروپا کالای لوکسی شده است که آمریکا دیگر به آن نیازی ندارد.

حفظ امنیت اروپا کالای لوکسی که آمریکا به آن نیاز ندارد
کد خبر: 565243
|
۱۴۰۱/۰۵/۰۲ ۱۸:۳۶:۰۹

نشریه فارن پالیسی در گزارشی به نقل از ویلیام برنز دیپلمات پیشین این کشور نوشت: برای دهه‌های متمادی تصور این بود که ناتو برای واشنگتن بسیار ارزشمند است.

به گزارش ایرنا، فارن پالیسی، بدبین بودن به ناتو را در میان تصمیم‌گیران سیاست خارجی آمریکا موضوعی غیرمتعارف ارزیابی کرد و نوشت: برخی تحلیلگران سیاست خارجی مثل کاترین مک‌اینس معتقدند ناتو برای آمریکایی ها نه تنها خوشبختی و آزادی به ارمغان آورده بلکه برای اروپایی‌ها نیز امنیت به ایجاد کرده است.

این رسانه غربی به نقل از مک‌اینس، ارتقای اعتبار آمریکا در آسیا و افزایش نقش واشنگتن در امنیت بین‌الملل را از دیگر مزایای ناتو برای این کشور عنوان کرد و افزود: از نظر مک‌اینس، ناتو به آمریکا در جنگ‌های بعد از ۱۱ سپتامبر کمک کرده و ماموریت‌های واشنگتن در حوزه مبارزه با دزدی دریایی، توسعه‌طلبی چین، مهاجرت، شیوع کرونا و تروریسم را تسهیل کرده است.

فارن پلیسی از موضع مک‌اینس و دیگر مدافعان ناتو انتقاد و به هدر رفتن هشت تریلیون دلار پول آمریکا و کشته شدن هزاران نظامی آمریکایی در جنگ های افغانستان و عراق اشاره کرد و نوشت: برعکس آنچه مک‌اینس و امثال وی می گویند هرچیزی که تحقق این شرایط را تسهیل کرده باید سرزنش شود.

این نشریه غربی، اظهارات مک‌اینس درباره نقش ناتو در کمک به جلوگیری از شیوع کرونا و مبارزه با دزدی دریایی، مهاجرت غیرقانونی و انتشار ضداطلاعات را یادآور شد و نوشت: ناتو یک اتحاد نظامی قدیمی است و ظرفیت یا اختیاری برای مبارزه با این پدیده‌ها ندارد.

فارن پالیسی با طرح این پرسش که چرا باوجود از بین رفتن اتحاد جماهیر شوروی، هنوز آمریکا عضو این پیمان است، نوشت: آمریکا در ناتو ماند تا بر وضعیت امنیتی اروپا مسلط باشد.

این نشریه آمریکایی، اظهارات مک‌اینس درباره نقش ناتو در دفاع از امنیت اروپا را نیز رد کرد و نوشت: ایده حضور نیروهای آمریکایی در اروپا از آنجا شکل گرفت که کشورهای اروپای غربی بعد از جنگ جهانی دوم قدرت نظامی کافی برای دفاع از خود را نداشتند و قرار بود تا زمانی که این کشورها بتوانند قدرت بازدارندگی خود را بازیابی کنند نیروهای آمریکایی در آنجا باشند و پس از آن، از منطقه خارج شوند.

فارن پالیسی به افزایش بودجه دفاعی کشورهای مختلف اروپایی از جمله آلمان و لهستان بعد از شروع جنگ اوکراین اشاره و تصریح کرد: جنگ اوکراین نقش شوک درمانی را برای اروپا داشت و دیگر برای مقابله با تهدیدات، خود را پشت سپر دفاعی آمریکا پنهان نمی‌کند.

این رسانه آمریکایی، اطمینان اروپایی‌ها به حمایت نظامی آمریکا را عامل کاهش توان بازدارندگی بومی آنها دانست و نوشت: اروپایی‌ها با اطمینان از حمایت واشنگتن، پول‌هایشان را برای دیگر اولویت‌ها خرج می کنند زیرا تصورشان این است که حوزه دفاعی را به آمریکا سپرده‌اند.

فارن پالیسی با اشاره به تنگنای بودجه‌ای آمریکا در شرایط رقابت با چین و دیگر قدرت‌های نوظهور جهان نوشت: واشنگتن نمی‌تواند برای همیشه ضامن امنیت اروپا باشد. حفظ تسلط آمریکا بر امنیت اروپا کالای لوکسی است که آمریکا دیگر در سال ۲۰۲۲ به آن نیاز ندارد.

این نشریه انگلیسی‌زبان به مشارکت آمریکا در دو جنگ جهانی اول و دوم برای جلوگیری از ایجاد یک قدرت هژمون در اروپا اشاره کرد و نوشت: چشم اندازی برای به وجود آمدن یک قدرت هژمونی در اروپا وجود ندارد و حتی روسیه نیز فقط دنبال تسط بر بخشی از خاک همسایه فقیرتر و کوچک‌تر خود است.

فارن‌پالیسی از مدافعان تقویت ناتو خواست به جای اینکه ناتو را حل‌کننده همه مشکلات جهان اعلام کنند به فکر یک طرح جایگزین آن باشند.

این رسانه غربی نوشت: اروپا اکنون به اندازه کافی قوی و ثروتمند است تا بتواند از خود دفاع کند اما تنها زمانی این کار را خواهد کرد که آمریکا این کار را برایشان انجام ندهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها