رسوایی های اخلاقی جنجالی سیاستمداران+ تصاویر

پرونده رسوایی اخلاقی دونالد ترامپ، اولین پرونده این چنینی نیست که جهان را تکان می دهد بلکه در دهه های گذشته نیز موارد مشابهی داشته است.

رسوایی های اخلاقی جنجالی سیاستمداران+ تصاویر
کد خبر: 604861
|
۱۴۰۲/۰۱/۱۲ ۲۰:۲۷:۲۹

اتهام رسمی رئیس جمهوری سابق آمریکا به پرداخت پول به یک بازیگر فیلم های مستهجن برای سکوت درباره رابطه دو طرف، اولین پرونده این چنینی نیست که جهان را تکان می دهد بلکه در دهه های گذشته نیز موارد مشابهی داشته است.

به گزارش شفقنا به نقل از شبکه خبری «اسکای نیوز عربی»، رای هیئت منصفه بزرگ دادگاهی در منطقه «منهتن» شهر نیویورک آمریکا مبنی بر اتهام رسمی «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری سابق این کشور در پرونده پرداخت پول به «استورمی دانیلز»، بازیگر فیلم های مستهجن برای سکوت درباره رابطه جنسی دو طرف، باعث شد بسیاری از موارد مشابهی که در دهه های گذشته جهان را تکان دادند، بار دیگر مورد توجه قرار بگیرند.

نکته جالب این است که اتهام های کیفری وارد شده به ترامپ 76 ساله، در تاریخ آمریکا بی سابقه بوده جایی که پیش از این هیچ یک از روسای جمهوری این کشور چه در زمان تصدی منصب و چه پس از ترک کاخ سفید، هرگز به طور رسمی مورد اتهام قرار نگرفته بودند، با این حال پرونده های زیادی در جهان بوده که باعث شده برخی رهبران رسوا شوند یا این که منصب خود را ترک کنند.

تحقیق با ترامپ درباره این است که وی در جریان کارزار تبلیغاتی خود برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 میلادی، به دنیلز 130 هزار دلار در ازای پنهان ساختن رابطه جنسی یک دهه پیش دو طرف پرداخته است.

با این حال، سکوت دنیلز با نام واقعی «استفانی کلیفورد» مدت زمان زیادی طول نکشید جایی که وی در سال 2018 میلادی کتابی منتشر کرد که در آن همه داستان خود با رئیس جمهوری سابق آمریکا را فاش ساخت.

«مایکل کوهن»، وکیل وقت ترامپ نیز در برابر هیئت منصفه شهادت داده، کسی که در سال 2019 میلادی در برابر اعضای یک کمیته کنگره آمریکا تایید کرده بود که مبلغ مذکور را به دستور صریح رئیس جمهوری سابق پرداخت کرده و وی نیز به محض ورود به کاخ سفید، آن را پس داده است.

این در حالی است که رئیس جمهوری سابق آمریکا این پرونده را به طور کامل رد کرده و آن را «کارزار آزار و اذیت» علیه خود توصیف می کند.

رسوایی کلینتون و لوینسکی

کلینتون

«بیل کلینتون»، رئیس جمهوری اسبق آمریکا پس از فاش شدن رابطه خود با یک کارآموز در کاخ سفید به نام «مونیکا لوینسکی» که در آن زمان تنها 22 سال داشت، در معرض یک رسوایی پر سر و صدا قرار گرفت.

رابطه میان دو طرف در اواخر سال 1995 میلادی آغاز شد و در جریان آن نیز، لوینسکی به یک منصب پردرآمد در کاخ سفید ارتقا یافت.

لوینسکی در مورد این رابطه به یکی از همکارانش به نام «لیندا تریپ» گفته و وی نیز مکالمات میان خود را مخفیانه ضبط کرده و آن را با بازپرسی در میان گذاشت که درباره ادعای آزار جنسی «پائولا جونز»، یکی از کارمندان ایالت آرکانزاس توسط کلینتون تحقیق می کرد.

این رابطه در سال 1998 میلادی آشکار شد و رئیس جمهوری وقت آمریکا را وادار ساخت یک سخنرانی ایراد کند که آن را با این گفته که هرگز با لوینسکی رابطه نداشته، به پایان رساند.

پس از آن، تحقیقات تکمیلی انجام شد و کلینتون و لوینسکی هر دو رابطه میان خود را انکار کردند با این حال پس از مدتی، این مسئله به مبنایی برای اتهام رئیس جمهوری وقت آمریکا به سوگند دروغ و استیضاح وی توسط مجلس نمایندگان این کشور تبدیل شد.

این در حالی است که کلینتون در نهایت در یک محاکمه 21 روزه در مجلس سنای آمریکا، از اتهام های مذکور تبرئه شد و باقیمانده دوره ریاست جمهوری خود را به پایان رساند.

رابطه کندی و مونرو

جان اف کندی

نام «جان اف کندی»، رئیس جمهوری اسبق آمریکا و «مریلین مونرو»، بازیگر هالیوود، در طول سال های زیادی با شایعات و گزارش های بسیاری در ارتباط بوده و رابطه آنها هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد.

مجله آمریکایی «گلامور» گزارش داده که کندی و مونرو، برای نخستین بار در سال 1954 میلادی و از طریق «پیتر لافورد»، داماد رئیس جمهوری وقت آمریکا با یکدیگر آشنا شدند.

رابطه میان دو طرف نیز پس از خوانندگی مونرو در مراسمی به مناسبت سالروز تولد کندی در ماه مه سال 1962 میلادی به اوج خود رسید.

این رویداد نیز به تنها عکسی انجامید که آنها را در کنار یکدیگر نشان می دهد و توسط «سسیل استوتون»، عکاس رسمی کاخ سفید گرفته شد.

جسد بی جان مونرو در آگوست سال 1962 میلادی در رختخواب خود پیدا شد و مقامات آمریکایی علت مرگ وی را نیز «خودکشی با داروهای خواب آور و الکل» اعلام کردند.

بحران برلوسکونی

برلوسکنی

در اواسط سال 2013 میلادی، دادگاهی در شهر میلان ایتالیا، «سیلویو برلوسکونی»، نخست وزیر سابق این کشور را به اتهام پرداخت پول در ازای رابطه جنسی با یک دختر زیر سن قانونی و سوء استفاده از قدرت، به هفت سال زندان و محرومیت مادام العمر از تصدی هر گونه منصب رسمی محکوم کرد.

رویدادهای آن پرونده به سال 2010 میلادی بازمی گردد در رابطه با این که برلوسکونی هنگامی که به عنوان نخست وزیر ایتالیا فعالیت می کرده، به «کریمه المحروق»، رقصنده مغربی تبار معروف به «روبی» زمانی که زیر سن قانونی و 17 ساله بوده، در ازای رابطه جنسی پول پرداخته است.

رسانه های ایتالیایی در آن هنگام متن تماس های تلفنی فاش شده میان دو طرف را منتشر کردند که در آن، روبی از برلوسکونی خواسته در ازای عدم افشای رازش، پول بپردازد و این سیاستمدار ایتالیایی نیز پاسخ داده که آماده است همه آن پولی که می خواهد را به وی بدهد.

رسوایی پروفومو

ایتالیا

رابطه «کریستین کیلر»، مدل بریتانیایی با «جان پروفومو»، وزیر جنگ وقت این کشور پس از فاش شدن جزئیات آن، باعث سرنگونی دولت محافظه کار «هارولد مک میلان» شد.

در سال 1961 میلادی، این مدل 19 ساله توجه وزیر جنگ بریتانیا را به خود جلب کرد و در نتیجه آن نیز، پروفومو که با «والری هابسون»، بازیگر بریتانیایی ازدواج کرده بود، با کیلر ارتباط برقرار کرد و دو طرف رابطه کوتاهی با یکدیگر داشتند.

کیلر در میان ادعاهای جاسوسی و فحشا علیه خود، به یک موضوع اصلی در روزنامه های بریتانیایی تبدیل شد که این رسوایی را در مقیاس بزرگ تری منتشر کردند.

موضوع به همین جا ختم نشد، بلکه این مدل بریتانیایی با «یوگنی ایوانف»، دستیار وابسته نظامی سفارت شوروی نیز ملاقات داشته و مدعی رابطه با وی شد.

ترس از احتمال دستیابی کیلر به رازهایی از پروفومو و انتقال آن به ایوانف باعث شد که کل این موضوع به عنوان یک «مسئله امنیت ملی» در نظر گرفته شود و در مجلس عوام بریتانیا مطرح گردد.

در نتیجه آن نیز، پروفومو مجبور به استعفا از دولت شد با این حال، این اقدام کافی نبود چرا که اعتبار مک میلان به عنوان نخست وزیر وقت بریتانیا نیز خدشه دار شد و در نتیجه، وی نیز در اکتبر سال 1963 میلادی از منصب خود استعفا داد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها