کد خبر: 594153
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۹ ۱۳:۱۴:۴۳
| |

فارن پالیسی بررسی کرد:

پول بدهید سفیر شوید

چگونه در ایالات متحده ثروتمندان با کمک‌های مالی گسترده به کمپین‌های انتخاباتی یکی از دو حزب دموکرات یا جمهوری‌خواه، مسئولیت سفارتخانه امریکا در یک کشور را دراختیار می‌گیرند.

پول بدهید سفیر شوید
کد خبر: 594153
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۹ ۱۳:۱۴:۴۳

آیا می‌خواهید سفیر ایالات متحده شوید؟ به‌ طور کلی، دو راه برای انجام این کار وجود دارد؛ اولین راه این است که با ورود به حوزه سیاست یا دیپلماسی برای خود شغلی دست و پا کنید و تجربیات زیادی در رابطه با امور خارجی به دست آورید. دومین راه داشتن پول است. پول خیلی خیلی زیاد. نامزدی برای ریاست‌جمهوری در ایالات متحده واقعا پرهزینه است و نامزدهای ریاست‌جمهوری در هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه برای سرمایه‌گذاری در کمپین‌هایی که روز به روز بیشتر می‌شود به دستگاه‌های جمع‌آوری کمک‌های مالی عظیم نیاز دارند. الگویی در دولت‌های جمهوری‌خواه و دموکرات مدرن پدیدار شده که در آن روسای جمهور از اهداکنندگان کمپین یا «واسطه‌هایی» که مستقیما صدها هزار یا حتی میلیون‌ها دلار برای نامزد پیروز ریاست‌جمهوری در ازای پست‌های سفیری در سایر کشورها جمع‌آوری می‌کنند استفاده می‌کنند. 

به گزارش روزنامه اعتماد به نقل از فارن پالیسی، دولت‌های دموکرات و جمهوری‌خواه هر دو استدلال می‌کنند که این سفرای کمک‌کننده به کمپین‌های انتخاباتی نامزد برنده انتخابات ریاست‌جمهوری حتی اگر خارج از حوزه سیاست خارجی باشند مهارت‌ها و تجربه‌های لازم را از طریق کارشان در امور بشردوستانه، مالی، تجاری، سیاسی یا سایر مسیرهای شغلی دراختیار دارند و به اصطلاح برای پذیرش مسوولیت سفارتخانه‌های امریکا در سایر کشورها شایسته هستند. منتقدان این حرکت، از جمله دیپلمات‌های ارشد می‌گویند که این کار نوعی فساد با پوششی جذاب است. جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده، علی‌رغم تلاش حداقل یکی از نامزدهای دموکرات برای ریاست‌جمهوری در چرخه مبارزات انتخاباتی 2020 برای ممنوع کردن این رویه، به روند استفاده از کمک‌کنندگان مالی کلان سیاسی برای پست‌های سفارت، البته به میزان کمتری نسبت به دونالد ترامپ، رییس‌جمهور سابق امریکا ادامه داده است. 

در مجموع حدود 44درصد از سفیران ترامپ منصوبان سیاسی بودند که بسیاری از آنها اهداکنندگان به کمپین تبلیغاتی او بودند، در مقایسه با حدود 31درصد در زمان باراک اوباما و 32درصد در زمان جورج دبلیو بوش. جو بایدن گفته است که تعداد سفیران منصوب سیاسی را در حدود 30درصد از کل سفرای تعیین شده در دولتش باقی خواهد گذاشت. 

این اقدام روسای جمهور اعم از دموکرات و جمهوری‌خواه اغلب منبع اصطکاک و اختلاف در داخل ایالات متحده است. در وزارت امور خارجه، جایی که دیپلمات‌های حرفه‌ای که دهه‌ها روی سیاست خارجی کار کرده‌اند، از اعزام به ماموریت‌های مهم در جامه سفیر باز می‌مانند تا راه برای واگذاری امور این قبیل سفارتخانه‌ها به یک کارآفرین در کار تولید کیف دستی، یک تهیه‌کننده سریال، یک صاحب نمایندگی خودرو که به کمپین انتخاباتی آقای رییس‌جمهور کمک کرده، باز نگه داشته شود.

همان‌طور که حتی ناراضی‌ترین دیپلمات حرفه‌ای احتمالا به شما می‌گوید هیچ پاسخ روشنی در مورد اینکه آیا سفیران منصوب به دلیل ملاحظه‌های سیاسی یا سفیران برآمده از وزارت خارجه در شغل خود بهتر عمل می‌کنند، وجود ندارد. 

برخی از سفیران سیاسی درنهایت بسیار کارآمد هستند و حتی از سوی دولت‌های خارجی به دلیل روابط نزدیک‌شان با کاخ سفید و ارتباطات سیاسی که تعداد کمی از سفیران حرفه‌ای وزارت امور خارجه می‌توانند ارایه دهند، به دنبال آنها هستند. در مقایسه، برخی از دیپلمات‌های حرفه‌ای علی‌رغم دهه‌ها تجربه‌ نمی‌توانند به جایگاه‌های ارشد مدنظر دست یابند و در پست‌های سفارت پایین‌تر دست و پا می‌زنند. اما اعطای پست‌های سفیر به کمک‌کنندگان بزرگ به کمپین‌های انتخاباتی، رویه‌ای است که در هیچ‌یک از دولت‌های غربی باب نیست لذا این اقدام امریکا بیشتر مورد رصد قرار می‌گیرد. 

سفرای سیاسی معمولا برای کشورهای اروپای غربی، امریکای جنوبی و کشورهای حوزه کاراییب ماموریت‌های سفیری بلندپایه دریافت می‌کنند، درحالی که دیپلمات‌های حرفه‌ای اغلب در کشورهای جنوب صحرای آفریقا، خاورمیانه یا آسیای مرکزی به عنوان سفیر مشغول به کار می‌شوند.

 این وضع برای سفرای کشورهای متحد امریکا که برای انجام ماموریت به این کشور اعزام می‌شوند بسیار متفاوت است. به عنوان نمونه، سفیر لندن در واشنگتن که یکی از مهم‌ترین مناصب دیپلماتیک به حساب می‌آید کارن پیرس است که بیش از چهار دهه را در دستگاه دیپلماسی بریتانیا گذرانده و قبلا به عنوان سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد و نماینده بریتانیا در امور افغانستان و پاکستان خدمت کرده است. این در حالی است که پست سفیر ایالات متحده در بریتانیا همواره توسط بانکداران یا سرمایه‌گذاران، مدیران شرکت‌های نفتی، صاحبان نمایندگی‌های خودرو و افرادی با سابقه‌های حرفه‌ای از این جنس اشغال شده است. ایالات متحده تا به حال تنها یک دیپلمات حرفه‌ای به عنوان سفیر تمام عیار در بریتانیا داشته است: ریموند سیتز که از سال 1991 تا 1994 در این سمت خدمت کرده است.

فارین پالیسی نگاهی به پنج کشوری انداخته که در آنها کمک‌کنندگان اصلی به کمپین جو بایدن به عنوان سفیران انتخاب شدند: 

سوییس 419200 دلار

براساس گزارش‌های خبری و داده‌های کمک‌های تبلیغاتی، اسکات میلر، سفیر بایدن در سوییس و همسرش، 365000 دلار به کمپین دریافت کمک‌های مالی برای انتخاب بایدن در سال 2020 کمک کردند و خود میلر نیز بین سال‌های 2017 تا 2020 در مجموع 54200 دلار به‌ طور مستقیم به کمپین دموکرات‌ها و بایدن پرداخت کرد. در مجموع، میلر و همسرش از سال 2010 حدود 3.6 میلیون دلار به نامزدهای دموکرات و برنامه‌های این حزب کمک کرده‌اند. میلر و همسرش در سال 2016، حدود 1.1 میلیون دلار به کمپین هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات رقابت‌های ریاست‌جمهوری وقت، کمک کردند. میلر در دسامبر 2021 به عنوان سفیر بایدن تایید شد. سخنگوی کاخ سفید از اقدام‌های میلر در حمایت از حقوق همجنس‌گراها و فعالیت‌های حقوق بشری او به عنوان عاملی در نامزدی وی به عنوان سفیر نام برد.

بریتانیا 656980 دلار

جو بایدن از یک اهداکننده قدیمی دموکرات و سفیر سابق ایالات متحده در فرانسه، جین هارتلی، به عنوان سفیر ایالات متحده در بریتانیا استفاده کرد. براساس داده‌های اطلاعاتی، هارتلی در طول دوره‌های انتخاباتی ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰، ۶۴۵۷۸۰ دلار به دموکرات‌ها و در همان بازه زمانی ۱۱۲۰۰ دلار به ‌طور خاص به بایدن کمک کرد. اما این عدد به‌ طور کامل میزان پولی که هارتلی برای دموکرات‌ها فرستاده یا جمع کرده را نشان نمی‌دهد. او بین سال‌های 2007 تا 2012، زمانی که بایدن معاون رییس‌جمهور بود، حدود 2.2 میلیون دلار برای مبارزات انتخاباتی اوباما جمع‌آوری کرد. هارتلی یکی از معدود سفیران منصوب سیاسی در دولت بایدن است که تجربه قبلی در یک پست دیپلماتیک ارشد را دارد و به همین دلیل سخنگوی کاخ سفید در دفاع از تصمیم بایدن برای معرفی او برای این پست در لندن به آن اشاره کرد. هارتلی -که در طول دوران حرفه‌ای خود برای حزب دموکرات، در شرکت‌های مادر و شرکت‌های مشاوره کار می‌کرد- از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ به عنوان سفیر اوباما در فرانسه و موناکو خدمت کرد.

کانادا 514378 دلار

دیوید کوهن، یکی از مدیران ارشد سابق Comcast و لابی‌گر، یکی از بازیگران قدیمی صحنه‌های سیاسی و بشردوستانه فیلادلفیا بود. در دوره‌های انتخاباتی 2017 تا 2020، او 514378 دلار به دموکرات‌ها و بایدن کمک کرد. با این حال، این عدد کف کمک‌هایش است نه سقف آن، زیرا کوهن به عنوان یکی از 800 «کمک‌کننده» برتر برای کمپین انتخاباتی بایدن در سال 2020 فهرست شده است، فهرستی از افرادی که به جمع‌آوری حداقل 100000 دلار برای مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری کمک کردند، اما مشخص نیست که چگونه کوهن پول بیشتری به کمپین بایدن رسانده است. 

کنیا 917599 دلار

مگ ویتمن -یکی از مدیران ارشد تجاری سابق که زمانی در مجله فوربس به عنوان یکی از 100 زن قدرتمند جهان معرفی شد- در حال حاضر به عنوان سفیر بایدن در کنیا، یکی از قدرتمندترین کشورهای آفریقایی از نظر اقتصادی و دیپلماتیک، فعالیت می‌کند. ویتمن، مدیرعامل سابق eBay و Hewlett-Packard، قبلا یک اهدا کننده به کمپین‌های جمهوری‌خواه بود و در سال 2010 به عنوان نامزد جمهوری‌خواه برای فرمانداری کالیفرنیا نامزد شد، اما پس از انکار ترامپ و صعود او به صدر حزب جمهوری‌خواه، به حمایت از دموکرات‌ها روی آورد. ویتمن در سال 2020 مبلغ 500000 دلار به صندوق پیروزی بایدن کمک کرد و به‌ طور جداگانه 417، 599 دلار به ‌طور مستقیم به دموکرات‌ها و بایدن در چرخه انتخابات 2020-2017 اهدا کرد. سخنگوی کاخ سفید گفت که برای کوهن در کانادا و ویتمن در کنیا، با توجه به تجربه آنها در تجارت و توانایی آنها برای پیشبرد منافع اقتصادی ایالات‌متحده در خارج از کشور فرصت‌های قابل توجهی وجود دارد. 

آرژانتین 148630 دلار

جو بایدن، مارک استنلی، وکیل برجسته دالاس را به عنوان سفیر خود در بوئنوس‌آیرس انتخاب کرد. به گزارش دالاس مورنینگ نیوز، استنلی و همسرش، وندی، در دو دهه گذشته حداقل 1.5 میلیون دلار به پروژه‌های دموکرات‌ها کمک کرده‌اند. استنلی همچنین شاخه‌ای از کمپین 2020 بایدن به نام وکلای بایدن را رهبری کرد که به سازماندهی وکلایی برای اهدای خدمات حقوقی به ستاد انتخاباتی رییس‌جمهور کمک کرد. در طول بازه زمانی 2017 تا 2020، استنلی مستقیما 148630 دلار به حزب دموکرات اهدا کرد. سخنگوی کاخ سفید از استنلی به عنوان منتخب بایدن برای سفارت در آرژانتین به دلیل حرفه او به عنوان یک وکیل برجسته و مدافع منافع یهودیان دفاع کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها