کد خبر: 600625
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۴ ۰۸:۵۵:۱۹
| |

روزنامه اعتماد گزارش داد:

در نشست خبری رافائل گروسی در وین چه گذشت؟

ایران غنی‌سازی بالاتر از ۶۰% ندارد

ایران تعهد داد که میزان بازرسی ها بر مبنای توافق پادمان افزایش پیدا کند.

در نشست خبری رافائل گروسی در وین چه گذشت؟
کد خبر: 600625
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۴ ۰۸:۵۵:۱۹

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به محض ورود به وین در کنفرانس خبری با حضور خبرنگاران در مورد سفر به تهران گفت: «این دیدار برای من بسیار مهم بود. فرصتی برای دیدار با رییس‌جمهور و وزیر خارجه و همتایانم در برنامه هسته‌ای ایران. به دلیل عدم نتیجه در تعامل‌های‌مان با ایران، به علاوه دو مشکل جدید در برخی از تاسیسات هسته‌ای از جمله کشف ذرات با غنای بسیار بالا، برای من بسیار مهم بود که در سطح بالا مذاکرات کنم و نتایجی به دست بیاورم.» وی در پاسخ به سوالی در این مورد که آیا در نشست شورای حکام قطعنامه‌ای علیه ایران صادر می‌شود یا نه پاسخ داد که این سوال به کشورهای عضو شورا مربوط است و آنها تصمیم می‌گیرند که این کار را انجام دهند یا نه.

به گزارش اعتماد، وی در پاسخ به این سوال که آیا در این سفر در مورد تاسیسات اعلام نشده ادعایی با مقام‌های ایرانی صحبت کردید، گفت: «همان‌گونه که می‌توانید تصور کنید، زمانی که با رییس‌جمهور یا وزیر امورخارجه دیدار می‌کنم، مسائل فنی را مورد بحث قرار نمی‌دهیم، بلکه در مورد چگونگی همکاری‌ها صحبت می‌کنیم. روح سفر من این بود. ما درک صریحی داشتیم که باید برخی اقدامات قطعی را خیلی زود آغاز کنیم.»

او در پاسخ به سوالی در مورد ضرورت غنی‌سازی ۶۰ درصد در ایران گفت: «لزومی ندارد که آنها به من توضیحی بدهند که چرا در سطح ۶۰درصد غنی‌سازی می‌کنند. چیزی که مهم است ما باید بتوانیم راستی‌آزمایی کنیم که چگونه این کار را انجام می‌دهند. آنها میزانی که می‌خواهند غنی‌سازی کنند اعلام می‌کنند و ما نظارت می‌کنیم.»

گروسی در مورد برنامه همکاری پیش رو میان ایران و آژانس توضیح داد: «ما دنبال نتیجه هستیم و به همین دلیل بود که به این مذاکرات نیاز داشتیم. ما درباره برخی از اقدامات قطعی موافقت کردیم که شامل برخی دسترسی‌ها می‌شود و ما در مورد ارزیابی‌ها و نتایج‌مان گزارش خواهیم داشت. برخی دیدارهای فنی را خیلی زود آغاز می‌کنیم. اگر می‌خواهید که به شما بگویم که مثلا فلان روز و فلان ساعت به مریوان یا تورقوزآباد می‌رویم، نمی‌توانم به شما بگویم. اما می‌توانم بگویم که ما توافق کردیم برخی دسترسی‌ها به مکان‌ها، افراد و تجهیزات داشته‌باشیم.»

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: «من فکر می‌کنم که حرف‌های من شنیده شد و فکر می‌کنم که به زودی نتایج را می‌بینیم.»

وی تاکید کرد بر اساس توافق‌هایی که در تهران داشته برخی از نظارت‌هایی که در گذشته متوقف شده‌بود از سر گرفته‌ می‌شود: «در طول ماه‌های گذشته برخی کاهش‌ها در موضوع نظارت‌ها در راستی‌آزمایی‌ها اتفاق افتاده‌بود، ما توافق کردیم که این نظارت‌ها دوباره برقرار شود. قرار است که بر روی این توافق کنیم. من همواره نسبت به از بین رفتن استمرار دانش هشدار داده‌بودم. ما در حال از دست دادن اطلاعات درباره برخی از محل‌ها که بسیار مهم است، هستیم  که می‌تواند بر احیای برجام اثر بگذارد.»

وی ادامه داد: «ما بر اساس توافق‌های پادمانی به ایران گفتیم که برخی از تاسیسات به نظارت‌های بیشتر نیاز دارد و ایرانی‌ها موافق کردند. »

گروسی در مورد کشف ذرات ۸۴ درصد در تاسیسات غنی‌سازی ایران گفت: «ما در مورد انگیزه‌ها قضاوت نمی‌کنیم، ما یک رویداد را دیدیم که نیاز به روشن‌سازی دارد. در برخی از این تاسیسات گاهی اوقات ممکن است که برخی پیک‌ها رخ دهد. ما ذرات با غنی‌سازی با غنای بالاتر دیدیم، اما در مجموع مشاهده کردیم که غنی‌سازی در این سطح ادامه نداشت و مواد غنی‌سازی در این سطح انباشت نشده است. ما باید با اپراتور صحبت کنیم و شکل ترکیب‌بندی آبشار سانتریفیوژ را بررسی کنیم.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها