کد خبر: 600489
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۳ ۱۲:۰۲:۱۰
| |

گروسی در نشست خبری مشترک با اسلامی:

باید تضمین‌های ایران را دریافت کنیم؛ در پایان روز می‌توانم نظر نهایی خودم را اعلام کنم

از شنیدن درز اخبار آژانس به بیرون عصبانی و ناامید می‌شوم

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره اهداف سفر خود به تهران گفت: دو مسأله مهم هستند و توقعات بسیار بالا است و این توقعات در سطح جهان در خصوص کار مشترک ما وجود دارد. باید شفاف‌سازی کنیم و تضمین‌های ایران را دریافت کنیم.

باید تضمین‌های ایران را دریافت کنیم؛ در پایان روز می‌توانم نظر نهایی خودم را اعلام کنم
کد خبر: 600489
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۳ ۱۲:۰۲:۱۰

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست خبری مشترک با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: خوشحالم که بار دیگر در ایران هستم. در این دیدار مهم آماده هستیم کار را به پیش ببریم. دیشب جلسه‌ای با نخبگان ایرانی برگزار کردم که بسیار تأثیرگذار بود و همچنین دور اول گفت‌وگوهای ما برگزار شد.

به گزارش ایلنا، وی افزود: دو مسأله مهم هستند و توقعات بسیار بالا است و این توقعات در سطح جهان در خصوص کار مشترک ما وجود دارد. باید شفاف‌سازی کنیم و تضمین‌های ایران را دریافت کنیم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد: بخش دوم در خصوص همکاری‌های فنی و علمی دو طرف است و قرار است رویدادی که بصورت سنتی و ملی برگزار شده یک شخصیت بین‌المللی پیدا کند و صحبت کردیم چگونه این رویداد جنبه بین‌المللی پیدا کند.

گروسی در پاسخ به این سوال که براساس قوانین آژانس هرگونه تهدید علیه تاسیسات هسته‌ای هر کشوری تخطی از قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود اما شما هیچ‌گاه تهدیدهای رژیم صهیونسیتی علیه تاسیسات ایران را محکوم نکردید، گفت: ما اینجا باید دو موضوع را از هم تفکیک کنیم؛ اشاره به حمله به نیروگاه‌های اتمی امروز رایج شده و آن مربوط به موضوع اوکراین است که باعث می‌شوند اپیزودهایی با یاد ما بیاید. در واقع طی کنفرانس‌های عمومی آژانس این موارد محکوم شده است. بنابراین هرگونه اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای کاملا غیرقانونی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این سفرتان موفقیت‌آمیز می‌دانید، گفت: حضور در اینجا همیشه برای من رضایت‌بخش است و البته بحث ما رضایت نه که ضرورت است. وقفه میان دو سفر من طولانی شده بود اما مسائلی وجود دارد که باید در خصوص آن‌ها صحبت کنیم. همکاران ما همچنان در حال گفت‌وگو هستند. در پایان روز می‌توانم نظر نهایی خودم را اعلام کنم. با این حال باید بگویم فضای همکاری و کاری و صداقت میان ما وجود دارد.

گروسی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای دارید که در چارچوب جهان عاری از سلاح هسته‌ای از تاسیسات اسراییل هم مانند ایران بازدید داشته باشید، گفت: این سوالی است که بصورت مکرر در سفرهایم به ایران و خاورمیانه می‌شنوم. مسأله این است که بازرسی‌های آژانس برپایه توافقات قانونی است و ایران عضوی از NPT است، در نتیجه افکار عمومی ایران باید بدانند که توقعاتی که از ایران داریم بر پایه همین توافقات است. من را مقصر ندانید و من به عنوان مدیرکل آژانس تعیین نمی‌کنم از کجا باید بازرسی شود، اسراییل عضو NPT نیست. البته با آن‌ها توافقات جداگانه‌ای داریم.

وی در پاسخ به این سوال که بارها پیش آمده که موضوعات فی‌مابین ایران و آژانس به رسانه‌ها درز پیدا کرده است، آیا اقدامی برای جلوگیری از این اقدام صورت نمی‌گیرد، گفت: هر بار از شنیدن درز اخبار آژانس به بیرون عصبانی و ناامید می‌شوم و این اتفاقی نیست که از آن راضی باشم اما نمی‌توانم به عنوان مدیرکل بر همه اعضا نظارت داشته باشم. این موضوع البته نشان می‌دهد که باید مکالمه و گفت‌وگوی مستقیم داشته باشیم و اجازه انتشار شایعات را ندهیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها