افشای جزئیاتی از عملیات موساد برای ترور صدام حسین

یک تیم با استفاده از دو بالگرد نیروی هوایی ارتش اسرائیل وارد عراق می‌شد و به دو بخش تقسیم می‌شد که یکی خود را به هدف می‌رساند و دیگری در 12 کیلومتری محل اجرای ترور مستقر می‌شد تا از آنجا موشک شلیک کند.

افشای جزئیاتی از عملیات موساد برای ترور صدام حسین
کد خبر: 600008
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۰ ۱۴:۱۰:۰۸

یک مستند اسرائیلی جزئیاتی از طرح ناکام اسرائیل برای ترور «صدام حسین» در سال 1992 را افشا کرد.

به گزارش «اسکای نیوز»، برنامه ترور دیکتاتور عراق به سال 1992 و کابینه «ایهود باراک» برمی‌گردد که به واحد اطلاعات ستاد کل دستور داد که برای اجرای این برنامه اقدام کنند.

این نقشه در دستگاه‌های امنیتی اسرائیل به عملیات «شیخ عتید» نام‌گذاری شد اما رئیس وقت دستگاه اطلاعات ارتش و فرمانده یگان ویژه که قرار بود مجری عملیات باشد با آن مخالفت کردند چون احتمال موفقیت در اجرای آن را ضعیف می‌دانستند.

به موجب این نقشه، یک تیم با استفاده از دو بالگرد نیروی هوایی ارتش اسرائیل وارد عراق می‌شد و به دو بخش تقسیم می‌شد که یکی خود را به هدف می‌رساند و دیگری در 12 کیلومتری محل اجرای ترور مستقر می‌شد تا از آنجا موشک شلیک کند.

در روز 5 نوامبر 1992 نیز شبیه‌سازی عملیات با حضور فرماندهان ارشد ارتش اسرائیل اجرا شد اما در مرحله شبیه‌سازی مسئول عملیات گلوله اشتباه را شلیک کرد. همچنین موشک‌های ضد زرهی هم به اشتباه شلیک شدند.

عملا عملیات شبیه‌سازی با خطاهای بزرگ همراه بود و در آن 5 سرباز کشته شدند که فردی که نقش صدام را بر عهده داشت هم زنده ماند.

بعدتر تحقیقاتی درباره این حادثه انجام شد و برخی افسران به خطا متهم شدند و رتبه نظامی آنها کاهش یافت و اجرای عملیات هم منتفی شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها