کد خبر: 595012
|
۱۴۰۱/۱۱/۲۰ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

دلیل توجه ویژه آمریکا به پایتخت سابق داعش در سوریه چیست

طی یک سال گذشته شاهد تحرکات گسترده‌ای از نیروهای آمریکا در سوریه بودیم که با دو ویژگی خاص آن را به پیش می‌برد.

دلیل توجه ویژه آمریکا به پایتخت سابق داعش در سوریه چیست
کد خبر: 595012
|
۱۴۰۱/۱۱/۲۰ ۱۰:۳۰:۰۰

سید عماد حسینی- طی یک سال گذشته شاهد تحرکات گسترده‌ای از نیروهای آمریکا در سوریه بودیم که با دو ویژگی خاص آن را به پیش می‌برد.

به اعتقاد کارشناسان، دولت آمریکا استراتژی خود را در قبال سوریه در دو زمینه پیش برده است که یکی از آنها سیاسی و در چارچوب تخریب روند نزدیکی آنکارا به دمشق و دیگری در توسعه اشغال سرزمینی در مناطق مختلف سوریه عینیت پیدا کرده است.

در این بین در حالی که کاخ سفید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از به ثمر نشستن تلاش‌های کرملین در نزدیک کردن اردوغان به بشار اسد به کار بسته، تقویت حضور ارتش آمریکا در الرقه سوال‌های زیادی در میان کارشناسان امور منطقه ایجاد کرده است.

این ابهام زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم الرقه تا پیش از سقوط داعش، پایتخت و یکی از آخرین پایگاه‌هایی بود که این گروه در آن حضور داشت.

اگرچه الرقه از لحاظ نظامی اهمیت راهبردی چندانی ندارد و از لحاظ اقتصادی نیز فاقد منابع نفتی است، نگاه آمریکا به آن چنان ویژه است که نیکلاس گرینجر فرستاده ویژه ایالات متحده به مناطق شمال سوریه برای اولین بار بعد از سال 2019 به این استان سفر کرد.

روزنامه لبنانی الاخبار هم با اشاره به این حضور به نقل از منابع آگاه درباره فعالیت‌های آمریکا در الرقه گزارش داد: چند مسئول آمریکایی طی مدت اخیر به این شهر سفر کرده‌اند که آخرین آنها فرستاده ویژه ایالات متحده به شمال سوریه است، او در این سفر اوضاع شهر تقریباً ویران‌شده را بررسی کرد و پنج سال بعد از آنکه این شهر بر اثر بمباران گسترده آمریکایی با بمب‌های ممنوعه ویران شده، قول کمک به بازسازی آن را داد.

اکنون بر سر اینکه آمریکا در راستای نظریه اشغال سرزمینی داعش به دنبال حضور در الرقه بوده یا داعش خواسته یا ناخواسته در چارچوب سیاست‌های آمریکا در سوریه عمل می‌کرده اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد، اما این منطقه امروز به نقطه اتصال شرق و غرب سوریه مبدل شده است که بدون آن بسط و تکمیل حاکمیت بشار اسد بر کل سوریه امکان‌پذیر نیست.

به گفته کارشناسان، در صورتی که الرقه در اشغال و کنترل نیروهای آمریکایی باقی بماند سوریه به دو بخش شرقی و غربی تقسیم و از حسکه به سوی شرق و از عین العرب و عفرین به سوی غرب از یکدیگر جدا می‌شود تا عملاً دمشق همچنان در حسرت حاکمیت کامل بر تمامیت ارضی خود بماند!

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها