«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

آیا جنگ اوکراین، پوتین را تا آستانه کناره‌گیری برده است؟

همزمان با اعلام آتش‌بس روسیه در اوکراین، یکی از متحدان سابق ولادیمیر پوتین خبر از تلاش‌ها برای کنار زدن رئیس‌جمهور روسیه به دلیل جنگ اوکراین داد.

آیا جنگ اوکراین، پوتین را تا آستانه کناره‌گیری برده است؟
کد خبر: 590422
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۷ ۱۲:۰۰:۰۰

سید عماد حسینی- همزمان با اعلام آتش‌بس روسیه در اوکراین، یکی از متحدان سابق رئیس‌جمهور روسیه فاش کرد تلاش برای کنار زدن او (به دلیل این جنگ) سرعت بیشتری گرفته است.

به گزارش اعتمادآنلاین، ایگور استریلکوف، تحلیلگر جنگی روسیه که پیشتر جزو متحدین ولادیمیر پوتین محسوب می‌شد، به دیلی‌میل گفت تلاش‌ها برای کنار زدن پوتین از سوی حلقه‌های نزدیک او سرعت بیشتری پیدا کرده است.

به زعم استریلکوف، جنگ سیاسی در بین حلقه‌های نزدیک به پوتین در برهه اخیر شتاب قابل توجهی یافت.

استریلکوف، سرهنگ سابق سرویس امنیت فدرال روسیه، در سال 2014 سهم عمده‌ای در برنامه پوتین برای الحاق جزیره کریمه و تحت سلطه بردن دونتسک اوکراین داشت، اما اکنون از شدیدترین منتقدان استراتژی کرملین در جنگ فعلی به شمار می‌رود.

بنا بر ادعای این کارشناس روس، پوتین برای حفظ توانمندی ارتش روسیه در اوکراین نیازمند تجهیز نیم میلیون نظامی تازه‌نفس است و به همین منظور دستور بسیج عمومی را در کشور صادر کرده، این در حالی است که روزبه‌روز جایگاه سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه ضعیف‌تر می‌شود.

برخی از تحلیلگران در این زمینه تاکید کردند، مسئولان سرویس‌های امنیتی و اطلاعتی روسیه ترجیحاً با فشار بر پوتین خواستار اقدامی برای نجات اوضاع در سایه فرسایش توان نظامی روسیه در اوکراین خواهند شد.

به گمان برخی از تحلیلگران، امروز رهبری این مخالفت‌ها را دیمیتری باتروچف بر عهده دارد و گفته می‌شود پسر او فرمانده احتمالیِ اقدام برای جانشینی (سرنگونی) پوتین خواهد بود؛ یا دست‌کم می‌توان او را نامزدی که برای تصدی این مقام آماده‌سازی می‌شود قلمداد کرد، تا در نقش آلترناتیو پوتین، در صورت افزایش شکست‌ها یا بروز مشکلات جسمی برای رئیس‌جمهور روسیه وارد صحنه ‌شود.

در این میان تحلیلگران دیگری هم معتقدند، هرچند می‌توان این ادعاها را نزدیک به حقیقت دانست، اما اجرا و تحقق آن بسیار دشوار است، و البته که نزدیکان و دستیاران پوتین، به طور حتم، او را برای خروج از جنگ اوکراین تحت فشار گذاشته‌اند.

به اعتقاد این کارشناسان، مشکل روسیه کمبود جنگ‌افزارهای ویرانگر نیست زیرا این کشور به عنوان یکی از قدرت‌های بزرگ نظامی از چنین ظرفیتی برخوردار است، مساله آن است که روسیه تاب مقاومت در برابر افزایش گسترده تلفات جانی نظامیان و افسران خود را نخواهد داشت.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها