کد خبر: 589958
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۴ ۰۹:۳۰:۰۰
| |

ضربه کاری اوکراین به اعتبار روسیه

اشتباهات فاحش فرماندهان روس به کشته شدن ده‌ها سرباز و بلند شدن صدای منتقدان داخلی منجر شد؟

یک وبلاگ‌نویس نظامی روسیه با بیش از ۷۰۰ هزار دنبال‌کننده نوشت: چه کسی به این فکر افتاد که این همه نیرو را در یک ساختمان جای دهد؟ جایی که حتی یک احمق هم می‌فهمد که حتی با شلیک یک توپ هم تعداد زیادی مجروح یا کشته می‌شوند.

ضربه کاری اوکراین به اعتبار روسیه
کد خبر: 589958
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۴ ۰۹:۳۰:۰۰

محمدحسین لطف‌الهی- حمله اوکراین به مواضع روسیه با استفاده از راکت‌های امریکایی، ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت و باعث شد انتقادات داخلی از عملکرد فرماندهان نظامی ارشد ارتش روس به ‌شدت افزایش پیدا کند.

در یکی از مرگبارترین حملات علیه نیروهای نظامی روسیه، اوکراینی‌ها با استفاده از راکت‌‌اندازهای هیمارس توانستند یکی از مقرهای اسکان نیروهای روس در شهر ماکیئیفکا واقع در استان دونتسک را هدف قرار دهند و ده‌ها - و شاید صدها - کشته بر روس‌ها تحمیل کنند. در پی این اتفاق، جنگ‌طلبان تندرو در داخل روسیه به‌ شدت به فرماندهان نظامی ارشد به دلیل آنچه «تکرار مداوم اشتباهات گذشته» می‌خواندند، حمله کردند.

وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی حمله راکتی اوکراین به مواضع ارتش روسیه 63 نفر از نظامیان روس کشته شده‌اند. تایید حملات مرگبار اوکراین و اعلام رسمی خبر کشته شدن 63 سرباز روس در یک روز در شرایطی اتفاق افتاد که عموما مقام‌ها و نهادهای مسوول در روسیه از اعلام اخبار شکست یا تلفات سنگین در میدان جنگ خودداری می‌کنند.

به گفته دانیل بزونوف (یک مقام ارشد تحت حمایت روسیه در مناطق اشغالی دونتسک) محلی که در نیمه‌شب سال نو هدف حملات نیروهای اوکراینی قرار گرفته، یک کالج فنی و حرفه‌ای در شهر ماکیئیفکا (در استان دونتسک) بوده و حملات زمانی آغاز شده است که مردم برای شرکت در جشن‌های سال نوی میلادی جمع شده بودند.

مقام‌های دفاعی اوکراین روایت متفاوتی از تلفات این حمله دارند. به نوشته شبکه خبری سی‌ان‌ان، مقام‌های اوکراینی بدون آنکه مسوولیت رسمی حملات اخیر به نظامیان روس را بپذیرند، اعلام کرده‌اند که تلفات تحمیل شده بر روسیه را حدود 400 نفر تخمین می‌زنند.

ایگور گیرکین، یکی از فرماندهان نظامی پیشین جمهوری‌ خودخوانده خلق دونتسک در کانال تلگرامی خود نوشته است که طی حمله نظامیان اوکراین «صدها نفر» کشته و زخمی شده و «بسیاری زیر آوار مانده‌اند.» نیویورک‌تایمز نوشته است که به‌طور مستقل قادر به تایید هیچ کدام از آمارهای ارایه شده از سوی دو طرف نیست. با این حال، این روزنامه تاکید دارد حتی اگر آمار 63 نفر که وزارت دفاع روسیه آن را اعلام کرده ملاک قرار گیرد، این یکی از سنگین‌ترین تلفات ارتش روسیه طی یک روز در میدان جنگ بوده و مایه شرمساری ولادیمیر پوتین خواهد بود.

تحلیلگران روسی طرفدار جنگ و برخی مقام‌های دولت در روسیه می‌گویند حوادثی نظیر آنچه در ماکیئیفکا اتفاق افتاد نتیجه اشتباهات مکرر و پر هزینه برخی فرماندهان ارتش است. به گفته آنها تجمع سربازان به‌طور متراکم در یک ساختمان در محدوده توپخانه نیروهای اوکراینی، استقرار سربازان در ساختمانی که به عنوان انبار تجهیزات نیز از آن استفاده می‌شود و صدور اجازه استفاده سربازان از تلفن‌های همراه شخصی که اوکراین قادر به ردیابی آنهاست، اشتباهاتی هستند که به این حادثه و حوادث خونبار پیشین برای ارتش روسیه منجر شده‌ است.

یک وبلاگ‌نویس نظامی روسیه با بیش از ۷۰۰ هزار دنبال‌کننده در شبکه‌های اجتماعی به نام «Archangel Spetznaz Z» نوشت: «چه کسی به این فکر افتاد که این همه نیرو را در یک ساختمان جای دهد؟ جایی که حتی یک احمق هم می‌فهمد که حتی با شلیک یک توپ هم تعداد زیادی مجروح یا کشته می‌شوند.»

ایگور گیرکین که یکی از منتقدان جدی فرماندهی نظامی روسیه در جنگ و سرگئی شویگو وزیر دفاع به حساب می‌آید، معتقد است ژنرال‌های فعلی ارتش روسیه «اساسا آموزش‌ناپذیر» هستند.برخی قانونگذاران طرفدار جنگ خواستار تحقیقاتی در خصوص دلایل بروز این حادثه هستند.

سرگئی مینوروف، رهبر یکی از احزاب طرفدار کرملین در پارلمان روسیه روز دوشنبه گفت: «همه مقام‌ها و مسوولانی که در بروز این حادثه نقش داشتند باید مورد پیگرد قانونی بگیرند.» او افزود: «آشکار است که نه واحدهای اطلاعاتی، نه واحدهای ضد جاسوسی و نه سیستم پدافند هوایی کار خود را به درستی انجام ندادند.»

دانیل بزونوف، سخنگوی دولت منصوب روسیه در منطقه دونتسک این حمله را «یک شکست بزرگ» خوانده و می‌گوید: «دشمن یکی از سخت‌ترین شکست‌ها را نه به خاطر توانایی و استعداد خود بلکه به دلیل اشتباهات خودمان بر ما تحمیل کرد.»

گزارشی در تلویزیون دولتی روسیه هم منتشر شده که اذعان می‌کند: «استفاده سربازان تازه اعزام شده به ماکیئیفکا از تلفن‌های همراه شخصی» عامل اصلی شناسایی شدن منطقه و حمله اوکراین بوده است.

دارا ماسیکوت، پژوهشگر ارشد موسسه رند معتقد است ارایه اطلاعات کشته شدن تعداد زیادی از سربازان روس از سوی وزارت دفاع این کشور با هدف مشخصی صورت گرفته است. او می‌گوید: «روس‌ها معمولا چنین اطلاعاتی را پس از یک شکست سخت منتشر نمی‌کنند و این اقدام اخیر آنها نشان می‌دهد که خواهان کنترل روایت‌ها درباره حمله اوکراین هستند.»

منابع اطلاعاتی غربی مدعی هستند که از ده ماه قبل که روسیه حمله نظامی خود را به اوکراین آغاز کرد، حدود صد هزار نفر از سربازان روس در جنگ کشته شده‌اند. این در حالی است که ارتش روسیه ضمن متحمل شدن این تلفات سنگین، چندین بار از دستیابی به اهداف تعیین شده خود از جمله فتح کی‌یف یا تثبیت مناطق اشغال شده باز مانده است.

هیمارس، تعیین‌کننده و مرگبار

حمله اخیر اوکراینی‌ها با یک سلاح ویژه انجام گرفت؛ راکت‌انداز امریکایی هیمارس که راکت‌هایی با قابلیت هدایت ماهواره‌ای را با دقت بسیار زیاد به سوی اهداف تعیین شده شلیک می‌کند و تاثیر زیادی در تحولات میدان جنگ در اوکراین داشته است.این راکت‌انداز از ماه ژوئن به مرور در اختیار نیروهای اوکراینی قرار گرفت و توانایی آنها در حملات دوربرد علیه روسیه را به‌طور چشمگیری افزایش داد. این راکت‌انداز 80 کیلومتر برد مفید دارد.در جنگ بر سر بازپس‌گیری خرسون، اوکراینی‌ها از این راکت‌اندازها برای تخریب پل‌ها به منظور جلوگیری از عقب‌نشینی نیروهای روسیه و ممانعت از تامین تدارکات برای آنها استفاده می‌کردند.ماه گذشته، یک هتل در شهر کادیوکا در استان لوهانسک با راکت‌های هیمارس هدف قرار گرفت.

به گفته مقام‌های اوکراینی یکی از مقام‌های ارشد گروه شبه نظامی واگنر در این حمله کشته شد.بر اساس گزارش رسانه‌های امریکایی، دولت بایدن تاکنون 20 راکت‌انداز هیمارس را در اختیار اوکراین قرار داده است.

ضدحمله روس‌ها

یک روز پس از حمله مرگبار اوکراین به یکی از مقرهای اسکان نیروهای روس در شهر ماکیئیفکا، مسکو برای انتقام‌گیری از کی‌یف مجموعه‌ای از حملات موشکی و پهپادی علیه زیرساخت‌ها و شهرهای اوکراین را در دستور کار قرار داد. وزارت دفاع اوکراین می‌گوید هدف اصلی این حملات قطع دسترسی شهرها و شهروندان اوکراینی به برق بود.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته است: پدافند هوایی اوکراین که به تازگی با کمک کشورهای غربی تقویت شده، بخش اعظمی از حملات روسیه را دفع کرد.ارتش اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرده دست‌کم 22 پهپاد مهاجم را بر فراز شهر کی‌یف ساقط کرده، اما شاهدان محلی می‌گویند دست‌کم صدای دو انفجار بزرگ را در شهر شنیده‌اند. ویتالی کلیشکو، شهردار کی‌یف روز گذشته اعلام کرد: تعدادی از تاسیسات زیرساختی نظیر نیروگاه‌های برق آسیب دیده‌اند و در پی این اتفاق سیستم‌های گرمایشی در برخی نقاط شهر کی‌یف قطع شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین مدعی است که روسیه این حملات را با استفاده از «پهپادهای ایرانی» انجام می‌دهد. رییس‌جمهور اوکراین در تازه‌ترین پیام ویدیویی خود نسبت به جنگ فرسایشی در کشورش هشدار داد و مدعی شد: «اطلاعاتی داریم که روسیه در حال برنامه‌ریزی یک حمله طولانی مدت با پهپادهای شاهد است.»

ولودیمیر زلنسکی هدف مسکو را تحلیل نیروی مقاومت مردم، فرسودن پدافند هوایی اوکراین و از کار انداختن شبکه انرژی کشور دانست و افزود: «هر کاری بتوانیم انجام می‌دهیم تا این هدف نیز مانند اهداف پیشین تروریست‌ها ناکام بماند.»این در حالی است که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه به مقامات اوکراین توصیه کرد که از متهم کردن ایران دست بکشند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها