کد خبر: 589505
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۱ ۱۲:۵۱:۱۸
| |

نصرت‌الله تاجیک دیپلمات بازنشسته و سفیر پیشین ایران در اردن:

باید مصوبه سازمان ملل درباره فلسطین را به فال نیک گرفت

با شرایطی که در منطقه ایجاد شده و بعضی کشورهای عربی و اسلامی بدون توجه به حقوق حقه فلسطینی‌ها در صدد عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل هستند، مصوبه سازمان ملل درباره فلسطین را باید به فال نیک گرفت.

باید مصوبه سازمان ملل درباره فلسطین را به فال نیک گرفت
کد خبر: 589505
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۱ ۱۲:۵۱:۱۸

نصرت الله تاجیک دیپلمات بازنشسته و سفیر پیشین ایران در اردن در یادداشتی برای روزنامه ستاره صبح نوشت: دوگانه سازی تحولات سیاسی اجتماعی و صفر و یکی کردن اوضاع پیچیده خاورمیانه شاید کمی بدبینانه باشد! اما وقتی ملک عبدالله یک روز پیش از رای اعتماد پارلمان رژیم صهیونیستی  به نتانیاهو که تند رو ترین دولت را تشکیل داده و تشکیلات خودگردان فلسطینی آنرا دولت راستگرای فاشیستی نامیده ، و مردم فلسطین نیز به تشکیل این دولت واکنش منفی نشان داده اند، در مصاحبه با سی ان ان بگوید که اگر انتفاضهٔ سومی رخ دهد، به فروپاشی کامل قانون و نظم می انجامد و این نه به نفع آن رژیم است و نه به نفع فلسطین، کمی جای شک باقی میگذارد! زیرا درخواست فلسطینیها  از مدت‌ها پیش به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شده بود اما رای‌گیری بر سر آن با نخستین روز بازگشت وی برای بار ششم به قدرت مصادف شد! اما در شرایطی که در منطقه ایجاد شده و بعضی کشورهای عربی و اسلامی بدون توجه به حقوق حقه فلسطینیها در صدد عادیسازی روابط با این رژیم هستند، این مصوبه سازمان ملل را باید به فال نیک گرفت.

زیرا نتانیاهو برای حفظ انسجام دولت خود، حل مشکلات قضائی شخصی اش و توجه به اولویت خارجی اعلام شده اش یعنی موضوع هسته ائی ایران، ناچار به راضی نگه داشتن تندروهای ائتلافی در داخل از طریق توجه به خواست آنان برای ضمیمه کردن کرانه باختری، قدس، مسجدالاقصی و حاکمیت شریعت یهودی بر کل اراضی اشغالی است که طبیعتا باعث موج جدیدی از آوارگان فلسطینی و نگرانیهای اردن شده است.

بنابراین اینکه سازمان ملل نظر دیوان بین‌المللی لاهه را درباره اشغال اراضی فلسطینیها جویا شده در حالیکه هنوز عرق بر تن نتانیاهو خشک نشده، هم کورسوی امیدی باز میکند که جامعه جهانی برای جلوگیری از تداوم بی ثباتی و افزایش خشونت، هنوز میتواند به مسئولیتهای خود بپردازد و هم نباید از دید رسانه ها ، تصمیم سازان و تصمیم گیران ما پنهان بماند! تا اگر روزی خواستیم روش نوینی در طراحی و پیگری اهداف سیاست خارجیمان در منطقه پی بگیریم و همه بار روی دوش مردم ایران نباشد، اینگونه اقدامات نرم و اجماع ساز در تادیه حقوق فلسطینیها در کنار مبارزات خودشان زودتر نتیجه میدهد و با هزینه بسیار کمتر! همواره گفته و نوشته ام تبعات اشغال سرزمینهای فلسطینی از جمله آواره کردن مردم و تغییر ترکیب جمعیتی و قطع رابطه آنان با سرزمین مادری و از جمله مکانهای مقدس مانند قبه الصخره، مسجد الاقصی، قدس کمتر از خود اشغال خانه و کاشانه و املاک آنان نیست! اولی تبعات و زیانهای معنوی است که شاید به عدد و رقم نمی اید اما بغص فروخفته موقت است که باید با قدرت و روشهای نرم و از جمله یارگیری و ایجاد اجماع جهانی و مخصوصا حقوق بین المللی دنبال شود و دومی خسارات مادی!

طبق گزارش رسانه ها مجمع عمومی سازمان ملل روز جمعه، نهم دی، در رای‌گیری به درخواست فلسطینیان، دیوان بین‌المللی لاهه را مجاز کرد مفاهیم حقوقی اشغال صهیونیستی  بر اراضی فلسطینی را بررسی کند. چندی پیش در اواخر آبان ماه نیز یک کمیته ویژه سازمان ملل در امور سیاست و استعمارزدایی با اکثریت قاطع آرای کشورهای عضو این سازمان، پیشنهاد فلسطینیان در مورد «اشغالگری» اسرائیل بر سرزمین‌های فلسطینی به عنوان «اشغال مستمر» را پذیرفت. فلسطینیان در پیشنهاد خود تاکید کرده بودند که «اشغال» اسرائیل بر اراضیشان امری موقت نبوده که در قطعنامه‌های متعدد سازمان ملل، از جمله قطعنامه ۲۴۲ شورای امنیت، ذکر گردیده ، بلکه یک «اشغال مستمر» است و لذا سازمان ملل باید درباره «اهمیت حقوقی اشغال مستمر» رای بدهد.

مردم و مسئولین فلسطینی معتقدند نه تنها کرانه باختری و نوار غزه از جنگ ۵۵ سال پیش زیر سلطه رژیم صهیونیستی هستند بلکه شرق اورشلیم را نیز منطقه «اشغالی» است. یعنی این رژیم عملا اراضی فلسطینی را به خاک خود «الحاق» کرده و نه صرفا  اشغال و لذا فرمول‌هایی که سازمان ملل در طول دهه‌ها برای مذاکرات درباره «صلح در برابر سرزمین» ارائه نموده، درست نیست. و لذا سازمان ملل باید مسئله «الحاق» را به رای دادگاه بین‌المللی وابسته به این سازمان بگذارد و این خواسته مورد پذیرش اعضای آن کمیته قرار گرفت. ترکیب آرا به گونه ائی بود که فقط ۱۶ عضو سازمان ملل، شامل آمریکا، چک، مجارستان، ایتالیا، استرالیا، کانادا، آلمان، اتریش و جزایر پالاو، مارشال و میکرونزی از موضع رژیم صهیونیستی حمایت کردند، اما ۹۸ کشور، شامل شماری از کشورهای اروپایی، ترکیه، لهستان، برزیل، آرژانتین، چین، ایران، روسیه و اوکراین که سبب ناخشنودی زیاد آن رژیم شد در حمایت از فلسطینیان رای دادند.

هماکنون دیوان لاهه با این رای مجاز شد که غیر از «اشغال مستمر»، «تغییر ترکیب جمعیتی، جایگاه بیت‌المقدس و قوانین و اقداماتی را که اسرائیل از بعد از سال ۱۹۶۷ در این اراضی انجام داده» بررسی کند. به گزارش رویترز، ۸۷ کشور به این پیشنهاد فلسطینیان رای موافق دادند، ۲۶ کشور مخالفت کرده و رای ۵۳ کشور ممتنع بود. ایران و شش کشور اروپایی که رابطه نزدیک با اسرائیل دارند، مانند بلژیک و پرتغال، در میان کشورهای موافق بودند. سفیر این رژیم در عکس العمل به این مصوبه سازمان ملل را یک نهاد مخدوش اخلاقی و غیر مشروع نامید که مجاز نیست آن رژیم را اشغالگر بنامد! و این در حالیست که دیوان بین‌المللی لاهه سال‌ها قبل حکم داد که دیواری که این رژیم از ۲۰ سال پیش به دور خود کشید، «غیرقانونی» است اما این حکم اثر چندانی در تغییر عملکردش نداشت اما حکم احتمالی دیوان لاهه در مورد این‌که این رژیم اراضی فلسطینی را نه اشغال بلکه «الحاق» کرده است، وضعیت سیاسی جدیدی برایش و به سود فلسطینیان به عنوان مردمی «زیر اشغال الحاقی» یک قوای مهاجم ایجاد خواهد کرد که باید با قدمهای دیپلماتیک دیگری تکمیل شود اما از نتانیاهو هم در تنش آفرینی و عوض کردن فضا نباید غافل بود. انشاالله!

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها