کد خبر: 589324
|
۱۴۰۱/۱۰/۰۹ ۱۶:۵۱:۰۲
| |

جدیدترین گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز

جان خبرنگاران در کدام کشورها در خطر است؟

در بین کشورهای اروپایی بعد از روسیه، اوکراین خطرناک‌ترین کشور برای خبرنگاران محسوب می‌شود به طوری که طی 20 سال، 25 خبرنگار در روسیه کشته شده است در اوکراین نیز 20 خبرنگار طی این مدت جان خود را از دست داده است.

جان خبرنگاران در کدام کشورها در خطر است؟
کد خبر: 589324
|
۱۴۰۱/۱۰/۰۹ ۱۶:۵۱:۰۲

سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارشی که امروز جمعه منتشر کرده از کشته شدن 1668 خبرنگار در جهان در سال‌های 2003 تا 2022 میلادی خبر داده و عراق و سوریه را در زمره خطرناک‌ترین کشورها برای خبرنگاران عنوان کرده است.

به گزارش شفقنا به نقل از الفرات، طی بیست، 578 خبرنگار در عراق و سوریه که شاهد جنگ و درگیری بوده‌اند، جان خود را از دست داده‌اند. بر این اساس، از مجموع خبرنگاران کشته شده در سطح جهان، بیش از یک سوم در عراق و سوریه بوده است.

برپایه گزارش این نهاد غیر دولتی، طی این مدت در مکزیک 125 خبرنگار، در فیلیپین 107 خبرنگار، در پاکستان 93 خبرنگار، در افغانستان 81 خبرنگار و در سومالی 78 خبرنگار کشته شده است و مردان بیش از 95 درصد خبرنگاران کشته شده را تشکیل می‌دهند.

همچنین سال‌های 2012 و 2013 میلادی سیاه‌ترین سال طی بیست سال گذشته برای خبرنگاران بوده است به طوری که به ترتیب طی این دو سال 144 و 142 خبرنگار کشته شده‌اند که دلیل اصلی، درگیری‌های سوریه بوده است.

پس از دو سال مذکور تا سال  2019میلادی شاهد آرامش تدریجی و کاهش تلفات خبرنگاران هستیم تا اینکه در سال 2022 میلادی بار دیگر آمار رو به افزایش می‌نهد و در این سال 58 خبرنگار به هنگام پوشش رخدادها کشته شدند که جنگ روسیه و اوکراین از مهمترین دلایل آن است.

در بین کشورهای اروپایی بعد از روسیه، اوکراین خطرناک‌ترین کشور برای خبرنگاران محسوب می‌شود به طوری که طی 20 سال، 25 خبرنگار در روسیه کشته شده است در اوکراین نیز 20 خبرنگار طی این مدت جان خود را از دست داده است.پس از این دو کشور، ترکیه و فرانسه سومین و چهارمین کشور خطرناک برای خبرنگاران به شمار می رود.

بر اساس گزارش گزارشگران بدون مرز، آمارها نشان می‌دهد خبرنگارانی که در مناطق عاری از جنگ کشته شده‌اند بیشتر از مناطق جنگ زده بوده است و دلیل آن هم تحقیقات درباره جرایم سازمان یافته و فساد عنوان شده است.

این سازمان غیر دولتی در پایان آورده است، کشته شدن نیمی از خبرنگاران در سال 2022 میلادی در قاره امریکا(مکزیک، برزیل، کولومبیا و هندوراس) نشان می‌دهد که این منطقه خطرناک‌ترین منطقه برای رسانه‌ها است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها