کد خبر: 588997
|
۱۴۰۱/۱۰/۰۶ ۱۳:۵۰:۵۰
| |

ان‌بی‌سی گزارش داد

توقف فعالیت گروه های بین‌المللی امدادی در افغانستان

نهاد محافظت از کودکان، کمیته بین المللی نجات، شورای پناهندگان نروژ و CARE اعلام کردند که بدون حضور زنان، نمی توانند به طور موثر به کودکان، زنان و مردان نیازمند در افغانستان دسترسی پیدا کنند و به آنها کمک کنند.

توقف فعالیت گروه های بین‌المللی امدادی در افغانستان
کد خبر: 588997
|
۱۴۰۱/۱۰/۰۶ ۱۳:۵۰:۵۰

چهار گروه عمده امدادرسان بین‌المللی فعالیت‌های خود را در افغانستان پس از تصمیم حاکمان طالبان مبنی بر ممنوعیت فعالیت زنان در سازمان‌های غیردولتی به حالت تعلیق درآوردند.

به گزارش اعتمادآنلاین به نقل از ان‌بی‌سی ، نهاد محافظت از کودکان، کمیته بین المللی نجات، شورای پناهندگان نروژ و CARE اعلام کردند که بدون حضور زنان، نمی توانند به طور موثر به کودکان، زنان و مردان نیازمند در افغانستان دسترسی پیدا کنند و به آنها کمک کنند. ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیردولتی اخیرا و ظاهراً به این دلیل که زنان به درستی حجاب اسلامی نداشتند، از سوی طالبان اعمال شده‌است.

این چهار سازمان غیردولتی در بحبوحه کاهش شدید شرایط بشردوستانه خدمات بهداشتی- پزشکی، آموزشی، حفاظت از کودکان و تغذیه ارائه می کنند.

نیل ترنر، رئیس شورای پناهندگان نروژ برای افغانستان، می‌گوید: «ما از همه هنجارهای فرهنگی تبعیت کرده‌ایم و نمی‌توانیم بدون کارمندان زن متعهد خود که برای دسترسی به زنانی که به شدت به کمک نیاز دارند، کار کنیم. این گروه 468 کارمند زن در کشور دارد.»

تسلط طالبان در آگوست 2021 (مرداد ماه 1400) اقتصاد افغانستان را به رکود کشاند و کشور را متحول کرد و میلیون‌ها نفر را به فقر و گرسنگی دچار ساخت. کمک های خارجی تقریباً یک شبه متوقف شد. تحریم‌ها بر حاکمان طالبان، توقف نقل و انتقالات بانکی و مسدود شدن میلیاردها ذخایر ارزی افغانستان، دسترسی به نهادهای جهانی و پول خارجی را که از اقتصاد وابسته به کمک‌های کشور قبل از خروج نیروهای ایالات متحده و ناتو حمایت می‌کردند، محدود کرده است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در بیانیه‌ای هشدار داد که حذف دختران و زنان از مکاتب و کار غیردولتی در افغانستان «می‌تواند منجر به بحران هاهی انسانی فاجعه‌بار در کوتاه‌مدت تا درازمدت شود». طالبان همچنین در این هفته دانشجویان دختر را از حضور در دانشگاه های سراسر کشور منع کردند.

ماه گذشته، یک مقام ارشد صلیب سرخ، مارتین شوپ، در مصاحبه ای با آسوشیتدپرس گفت که با بدتر شدن شرایط زندگی در سال آینده، افغان های بیشتری برای بقا تلاش خواهند کرد. به گفته این گروه، نیمی از جمعیت افغانستان یا 24 میلیون نفر به کمک های بشردوستانه نیاز دارند.

مقامات ارشد ایالات متحده، از جمله آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و کارن دکر، کاردار سفارت این کشور در افغانستان، این اقدام را محکوم کردند.

دکر روز یکشنبه در توییتی به زبان دری نوشت: «به عنوان نماینده بزرگ‌ترین کمک‌کننده کمک‌های بشردوستانه به افغانستان، احساس می‌کنم حق دارم توضیح بدهم که چگونه طالبان قصد دارند مانع کمک به زنان و کودکان گرسنه افغانستان شوند».

سخنان او واکنش ذبیح الله مجاهد، سخنگوی ارشد دولت سرپرست طالبان را در پی داشت که گفت همه نهادهایی که می خواهند در کشور فعالیت کنند، موظف به رعایت قوانین و مقررات آن هستند. وی در توییتی نوشت: ما به کسی اجازه نمی‌دهیم تحت عنوان کمک‌های بشردوستانه درباره تصمیم‌های رهبرانمان حرف‌های بیهوده بزند یا تهدید کند.

کمیته بین المللی نجات گفت که از تصمیم طالبان ناامید شده است و افزود که بیش از 3 هزار کارمند آن در افغانستان زن هستند. این گروه در بیانیه ای با اعلام تعلیق کار در کشور گفت: «اگر ما اجازه استخدام زنان را نداشته باشیم، نمی توانیم کمک‌های خود را به نیازمندان تحویل دهیم.»

حکم ممنوعیت کار زنان در ان‌جی‌او های بین المللی به روز شنبه در نامه ای از قاری دین محمد حنیف وزیر اقتصاد دولت سرپرست افغانستان صادر شد. این وزارتخانه گفت که هر سازمانی که از این دستور پیروی نکند، مجوزش در افغانستان لغو خواهد شد.

انبوهی از احکام از سوی دولت مطلقاً مردانه طالبان یادآور حکومت آنها در اواخر دهه 1990 است، زمانی که آنها زنان را از تحصیل و فضاهای عمومی منع و موسیقی، تلویزیون و بسیاری از ورزش ها را غیرقانونی اعلام کردند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها