کد خبر: 575270
|
۱۴۰۱/۰۷/۱۱ ۰۹:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

آیا افغانستان دوباره به کارخانه تولید تروریست تبدیل می‌شود؟

با وجود آنکه افغانستان طی چهار دهه اخیر رویی از آرامش به خود ندیده است و مردم این کشور رکورد فلاکت در جهان را هرساله از آن خود می‌کنند، اما نگاه جامعه جهانی بیش از آنکه به مشکلات این کشور معطوف باشد متوجه مشکلات تولیدشده برای دنیاست.

آیا افغانستان دوباره به کارخانه تولید تروریست تبدیل می‌شود؟
کد خبر: 575270
|
۱۴۰۱/۰۷/۱۱ ۰۹:۳۰:۰۰

سید عماد حسینی- با وجود آنکه افغانستان طی چهار دهه اخیر رویی از آرامش به خود ندیده است و مردم این کشور رکورد فلاکت در جهان را هرساله از آن خود می‌کنند، اما نگاه جامعه جهانی بیش از آنکه به مشکلات این کشور معطوف باشد متوجه مشکلات تولیدشده برای دنیاست.

به بیانی دیگر، جامعه جهانی در حال حاضر بیش از آنکه نگران رسیدگی به مشکلات فجیعی باشد که برخی از آن (اگر نگوییم همه آن) حاصل سیاست‌های کشورهایی است که در حال حاضر یا در گذشته داعیه رهبری جهان را داشتند، بیشتر در وحشت تاثیرات فعل و انفعالات پسابحران‌های افغانستان بر کشورهای دنیاست.

به اعتقاد کارشناسان، گرچه کشورهایی همچون شوروی سابق، آمریکا، کشورهای اروپایی و حتی نهادهای بین‌المللی همچون سازمان ملل متحد، نقش انکارناپذیری در شکل‌گیری این سطح وحشتناک از فلاکت، بی‌ثباتی و ناامنی در افغانستان دارند، اما باید به جامعه جهانی نیز بابت احتمال ساماندهی فاجعه دیگری همچون ۱۱ سپتامبر تا حدودی حق داد، گرچه جامعه جهانی تا به امروز راهکار مناسبی برای مقابله با این دغدغه پیدا نکرده است.

با وجود این، دغدغه‌های جامعه جهانی به حدی رسیده است که شبکه الجزیره گزارشی را در رابطه با نگرانی کشورهای غربی از تمرکز مجدد گروه‌های افراطی در افغانستان در سایه حضور طالبان منتشر کرد که با توجه به حمایت قابل تامل قطر از گروه طالبان امری قابل تامل است.

به نوشته این رسانه، برخی از کشورهای غربی نگرانی عمیق خود را از حضور و فعالیت گروه‌های افراطی در افغانستان ابراز داشته و تاکید کردند، گروه طالبان به تعهدات خود در رابطه با مبارزه با تروریسم عمل نمی‌کند.

در همین زمینه نشستی بین نمایندگان اتحادیه اروپا و کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا، نروژ، بریتانیا و ایالات متحده با موضوع افغانستان برگزار و با صدور بیانیه‌ای تاکید کردند، حضور ایمن الظواهری رهبر القاعده که اخیراً در کابل به قتل رسیده است، ثابت می‌کند طالبان به تعهدات خود در این زمینه عمل نمی‌کند.

در این بیانیه آمده است، طالبان باید گام‌های مستمری در جهت اقدام علیه گروه‌های تروریستی و فعالیت‌های آن بردارد و این کشورها نسبت به ادامه حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان به ویژه گروه القاعده ابراز نگرانی می‌کنند.

گرچه در این بیانیه به تعهداتی که ظاهراً رهبران طالبان در این زمینه به کشورهای غربی و به ویژه آمریکا داده‌اند اشاره‌ای نشده است اما به هر روی این حقیقت را هم نباید انکار کرد که بعد از روی کار آمدن طالبان در کابل، حضور گروه‌های تروریستی به ویژه گروه القاعده و طالبان در خاک افغانستان به شدت پررنگ‌تر شده است و با وجود وعده‌های رسانه‌ای رهبران طالبان مبنی بر مبارزه با این گروه‌ها، با استناد به گزارش سرویس‌های امنیتی غربی که در رسانه‌های این کشورها منتشر می‌شوند، روزبه‌روز شاهد قدرت گرفتن بیشتر این گروه‌ها در افغانستان هستیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها