کد خبر: 577736
|
۱۴۰۱/۰۷/۲۱ ۱۱:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

امروز لبنان رئیس‌جمهور جدید خود را خواهد شناخت؟

چند روزی است که ظاهراً اوضاع لبنان به سوی بهبود پیش می‌رود و اگر مشکل خاص دقیقه نودی رخ ندهد، در واپسین روزهای ریاست‌جمهوری میشل عون، لبنان اولین گام‌های خود را برای خروج از بحران‌های متراکم خود برمی‌دارد.

امروز لبنان رئیس‌جمهور جدید خود را خواهد شناخت؟
کد خبر: 577736
|
۱۴۰۱/۰۷/۲۱ ۱۱:۳۰:۰۰

سید عماد حسینی- چند روزی است که ظاهراً اوضاع لبنان به سوی بهبود پیش می‌رود و اگر مشکل خاص دقیقه نودی رخ ندهد، در واپسین روزهای ریاست‌جمهوری میشل عون، لبنان اولین گام‌های خود را برای خروج از بحران‌های متراکم خود برمی‌دارد.

اینکه ناگهان بعد از اعلام موافقت بیروت با پیش‌نویس توافق ترسیم مرزها، مساله انتخاب رئیس‌جمهور هم روی ریل حل شدن قرار گرفت و خبرهایی از کمک‌های قابل توجه اقتصادی آمریکا به لبنان به گوش می‌رسد در حالی که گفته می‌شود مساله تشکیل کابینه هم در حال ختم به خیر شدن است، گواهی بر این مدعاست.

در اینکه تا چه حد می‌توان به این داده‌های رسانه‌ای امیدوار بود و به آنها دل بست اختلاف نظرهای قابل توجهی وجود دارد، اما باید اعتراف کرد گرچه حزب‌الله لبنان از زبان دبیر کلش اعلام کرده تا زمان امضای توافق نباید آن را تمام شده دانست، مساله انتخاب رئیس‌جمهور و کابینه و حتی کمک‌های آمریکا به لبنان را هم باید تا لحظه تحقق و اجرایی شدن آن با دیده شک و تردید نگریست.

به غیر از توافق ترسیم مرزهای دریایی که گفته می‌شود تا ۲۰ اکتبر و ثبت امضا در ذیل آن در نقطه مرزی الناقوره نمی‌توان آن را تمام شده دانست، امروز (پنجشنبه) نیز مجلس لبنان مجدداً در مورد انتخاب رئیس‌جمهور جدید رأی‌گیری خواهد کرد.

به گفته برخی رسانه‌های لبنانی، فراکسیون وفاداری به مقاومت تصمیم خود را گرفته و قرار است از فردی که در رأی‌گیری قبلی بیشترین آرا را به خود اختصاص داده است، حمایت کند.

در جلسه‌ای که اواخر سپتامبر گذشته برگزار شد میشل معوض بیشترین آرا را به خود اختصاص داد و فاصله قابل توجهی نسبت به بقیه نامزدها پیدا کرده بود.

به گفته کارشناسان، معوض بیشترین شانس را برای جانشینی میشل عون که آخر ماه جاری میلادی دوره ریاست‌جمهوری‌اش پایان می‌پذیرد، داراست.

با این حال باز هم مساله سندرم دقیقه نود همچنان چالش اصلی این فرایند سیاسی در لبنان محسوب می‌شود.

به بیانی واضح‌تر، امروز معوض پیش از آنکه نگران صف‌بندی‌ها و یارکشی‌های انتخاباتی برای تعداد آرای خود باشد، باید توجهش را به حد نصاب رسیدن جلسه رأی‌گیری معطوف کند. در این میان گرچه برخی نگاه مثبت‌تری نسبت به گذشته دارند، اما برخی دیگر نیز وعده‌های آمریکا را چیزی فراتر از انتقال برق و گاز از کشورهای عربی به لبنان نمی‌دانند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها