کد خبر: 572095
|
۱۴۰۱/۰۶/۱۱ ۱۹:۵۹:۳۷
| |

توافق گروه هفت درباره تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه

وزیران دارایی هفت کشور صنعتی جهان امروز (جمعه) در یک نشست آنلاین درباره تعیین سقف قیمت برای نفت صادراتی روسیه به توافق رسیدند.

توافق گروه هفت درباره تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه
کد خبر: 572095
|
۱۴۰۱/۰۶/۱۱ ۱۹:۵۹:۳۷

پیش از برگزاری نشست مجازی گروه هفت، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین اعلام کرده بود که تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه، به بی‌ثباتی در این بازار منجر خواهد شد.

به گزارش ایرنا، به نقل از اسپوتنیک، وزیران کشورهای گروه هفت در بیانیه‌ای اعلام کردند که قصد دارند محدودیت هایی را روی حمل و نقل دریایی نفت خام و فرآورده های نفتی روسیه اعمال کنند و تنها در صورتی که مسکو سقف قیمتی را رعایت کند، خدمات حمل و نقل به نفت صادراتی این کشور ارائه خواهد شد.

گروه هفت، هدف از این اقدامات را ایجاد ثبات در بازار نفت و کمک به کشورهای کم درآمد و دارای درآمد متوسط اعلام کرده است.

جی۷ نشست وزیران اقتصاد هفت کشور صنعتی است. این نشست برای اولین بار در سال ۱۹۷۵ با حضور شش کشور شامل آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا تشکیل شد و در ادامه کانادا نیز به آنها پیوست.

وزیران کشورهای گروه هفت همچنین از ایجاد مکانیسم های کاهش هدفمند قیمت خبر دادند تا اطمینان حاصل شود که کشورهای آسیب پذیر همچنان به بازارهای انرژی، از جمله روسیه دسترسی خواهند داشت.

کشورهای گروه هفت همچنین خواستار افزایش تولید نفت از سوی کشورهای تولیدکننده شدند و از تصمیم سازمان کشورهای تولید کننده نفت (اوپک) برای افزایش تولید استقبال کردند.

از هنگام آغاز جنگ اوکراین و ورود نیروهای روسیه به اوکراین، واشنگتن و بروکسل تحریم های بی سابقه ای بر مسکو اعمال و ارتباط آن را با نهادهای مالی بین المللی قطع کرده اند.

اتحادیه اروپا در صدد کاهش وابستگی خود به منابع انرژی روسیه برآمده و با متوقف کردن بیش از دو سوم واردات نفت خود از این کشور موافقت کرده است.  

ایالات متحده در پی آغاز جنگ در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰)، خرید نفت و گاز از روسیه را تحریم و ممنوع کرده است.

کاخ سفید از ژوئن تلاش کرده است تا کشورهای گروه هفت را به حمایت از سازوکار تعیین سقف قیمتی برای نفت روسیه تحت فشار قرار دهد.

این طرح امکان رسیدن نفت روسیه به برخی کشورهای ثالث را مادام که آنها درباره پرداخت پول آن به زیر قیمت بازار توافق کرده اند، فراهم می کند.

قطع واردات نفت و گاز از روسیه این روزها کشورهای اروپایی را در بدترین شرایط از نظر بهای انرژی قرار داده است و در برخی از کشورها به قیمت آن نسبت به گذشته به 10 برابر رسیده است.

کارشناسان معتقدند اکنون این اروپا و آمریکا است که از تحریم های نفتی روسیه ضربه خورده و به همین دلیل به دنبال راه هایی برای واردات سوخت جهت زمستان پیش رو از کشورهای مختلف از جمله خلیج فارس و شمال افریقا هستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها