هشدار اوپک درباره ریسک ناشی از جنگ اوکراین

قیمتهای نفت ماه میلادی جاری در پی تشدید تحریم‌های غربی علیه مسکو به تلافی حمله به اوکراین و مختل شدن فروش نفت روسیه، به مرز ۱۳۹ دلار در هر بشکه صعود کردند که بالاترین قیمت از سال ۲۰۰۸ بود و به رشد تورم که پیش از این هم افسارگسیخته شده بود، دامن زدند.

هشدار اوپک درباره ریسک ناشی از جنگ اوکراین
کد خبر: 543466
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۵ ۰۸:۴۳:۰۲

اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۲ با چالش‌های ناشی از حمله نظامی روسیه به اوکراین و رشد تورم در نتیجه جهش قیمت‌های نفت روبروست و احتمال بازبینی پیش بینی این گروه از تقاضای قوی در سال میلادی جاری را افزایش می دهد.

به گزارش ایسنا، قیمتهای نفت ماه میلادی جاری در پی تشدید تحریم‌های غربی علیه مسکو به تلافی حمله به اوکراین و مختل شدن فروش نفت روسیه، به مرز ۱۳۹ دلار در هر بشکه صعود کردند که بالاترین قیمت از سال ۲۰۰۸ بود و به رشد تورم که پیش از این هم افسارگسیخته شده بود، دامن زدند.

اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود از بازار نفت، همچنان پیش‌بینی کرد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۲ به میزان ۴.۱۵ میلیون بشکه در روز رشد می کند و پیش‌بینی خود از تقاضای جهانی برای نفت این گروه را بالا برد.

در گزارش اوپک آمده است: نگاهی به پیش رو نشان می دهد چالش‌های اقتصاد جهانی به خصوص کندی رشد اقتصادی، تورم رو به رشد و ادامه تنش‌های ژئوپلیتیکی، روی تقاضا برای نفت در مناطق مختلف تاثیر خواهد گذاشت. اگرچه امسال در وضعیت نسبتا قوی آغاز شد اما جدیدترین تحولات در اروپای شرقی ممکن است احیای اقتصادی را از مسیر خود خارج کند.

بر پایه گزارش اوپک، انتظار می رود مصرف نفت جهان در سه ماهه سوم از مرز ۱۰۰ میلیون بشکه در روز عبور کند که مطابق با پیش بینی ماه پیش این گروه است. اوپک برآوردش از مصرف جهانی نفت در سال میلادی جاری را ۱۰۰ هزار بشکه در روز بالا برد و ۱۰۰.۹۰ میلیون بشکه در روز اعلام کرد. برمبنای سالانه، جهان آخرین بار در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز نفت مصرف کرد.

قیمتهای نفت پس از انتشار این گزارش به روند کاهشی که پیشتر داشتند ادامه دادند و پایین ۹۹ دلار در هر بشکه معامله شدند.

گزارش اوپک تولید بالاتر اوپک و متحدان این گروه را نشان داد که در راستای تسهیل محدودیت عرضه ای صورت می گیرد که در سال ۲۰۲۰ در واکنش به فروپاشی تقاضا در اوج بحران کرونا به اجرا درآمده بود.

اوپک پلاس هر ماه تولیدش را ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می دهد که از این میزان سهم ۱۰ عضو اوپک حدود ۲۵۴ هزار بشکه در روز است.

با این حال این گزارش نشان داد تولید اوپک در فوریه به میزان ۴۴۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۲۸.۴۷ میلیون بشکه در روز رسید که تحت تاثیر تولید بالاتر از سوی عربستان سعودی و لیبی بود.

بر اساس گزارش رویترز، پیش بینی رشد عرضه غیراوپک در سال ۲۰۲۲ بدون تغییر ماند. اوپک انتظار دارد تقاضای جهانی برای نفت این گروه در سال ۲۰۲۲ به ۲۹ میلیون بشکه در روز برسد که ۱۰۰ هزار بشکه در روز بالاتر از پیش بینی ماه پیش است و نشان می دهد این گروه فضا برای تولید بیشتر دارد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها