کد خبر: 568135
|
۱۴۰۱/۰۵/۲۰ ۱۹:۳۲:۴۳
| |

چاووش‌ اوغلو:

گفتگو میان ادوغان و اسد مطرح نیست/ با وزیر خارجه سوریه دیدار کردم

وزیر خارجه ترکیه امروز با اعلام زمان دور جدید نشست ها میان نمایندگان این کشور با همتایان سوئدی و فنلاندی آن ها گفت: گفتگو میان ادوغان و اسد مطرح نیست؛ البته با وزیر خارجه سوریه دیدار کردم.

گفتگو میان ادوغان و اسد مطرح نیست/ با وزیر خارجه سوریه دیدار کردم
کد خبر: 568135
|
۱۴۰۱/۰۵/۲۰ ۱۹:۳۲:۴۳

مولود چاووش‌ اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه امروز پنجشنبه از برگزاری نشستی با حضور نمایندگان سوئد و فنلاند در ارتباط با عضویت این دو کشور در ناتو در ۲۶ ماه آگوست (جمعه ۴ شهریور ماه) برای گفتگو در مورد نگرانی های امنیتی آنکارا خبر داد.

به گزارش مهر، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزیر امور خارجه ترکیه در سخنان خود ادامه داد: تماس تلفنی میان اردوغان و بشار اسد (رؤسای جمهور دو کشور ترکیه و سوریه) در دستور کار نیست. البته، در جریان اجلاس اخیر کشورهای غیرمتعهد در بلگراد با همتای سوری خود دیدار سریعی داشتم.

سخنان مولود چاووش‌ اوغلو در حالی مطرح می شود که ساعاتی پیش اعلام شد که سوئد قرار است یکی از اتباع تحت تعقیب ترکیه را به این کشور بازگرداند.

از سوی دیگر، رسانه‌ های ترکیه دیروز سه‌ شنبه ادعا کردند که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌ جمهور این کشور و «بشار اسد» همتای سوری‌ وی، ممکن است به پیشنهاد «ولادیمیر پوتین» رئیس‌ جمهور روسیه در آینده نه چندان دوری با یکدیگر تماس تلفنی داشته باشند.

روزنامه ترکیه‌ ای «ترکیه» که به نهادهای دولتی این کشور نزدیک است، گزارشی را به نقل از منابع وابسته به خود منتشر کرد مبنی بر اینکه اردوغان اخیراً از سوچی روسیه بازدید و در مورد سوریه با پوتین بحث و تبادل نظر کرد و در پاسخ، پوتین پیشنهاد داد تا اردوغان و بشار اسد برای حل مشکل تروریسم در سوریه با یکدیگر رایزنی کنند.

این روزنامه ترکیه‌ ای همچنین مدعی شد که تماس‌ های دیپلماتیک یک کشور حاشیه خلیج فارس و یک کشور آفریقایی با سوریه و ترکیه به منظور ترتیب دادن دیدار اسد و اردوغان در جریان است.

انتشار این خبر در حالی است که روزنامه «الوطن» سوریه ماه آوریل گذشته به نقل از یک منبع وابسته به وزارت امور خارجه این کشور در واکنش به ادعای روزنامه «حریت» ترکیه درباره نزدیک بودن عادی سازی روابط بین دمشق و آنکارا، اعلام کرد: انتقال پیام از آنکارا برای دمشق درباره بهبود روابط صحت ندارد و تبلیغات رسانه‌ای در آستانه‌ انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه است که با هدف بهبود وجهه رژیم آنکارا انجام می‌شود.

گفتنی است که اگر این اتفاق مهم روی دهد، اولین تماس تلفنی میان اردوغان و بشار اسد از زمان آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها