کد خبر: 567785
|
۱۴۰۱/۰۵/۱۸ ۱۶:۳۸:۵۶
| |

ماموریت حلوصی آکار، چانه زنی برای گرفتن جنگنده «اف-16»

وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد یک هیات ترکیه‌ای برای پیگیری وعده رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر تحویل جنگنده‌های «اف-16» برای نیروی هوایی فرسوده ترکیه، به واشنگتن سفر خواهد کرد.

ماموریت حلوصی آکار، چانه زنی برای گرفتن جنگنده «اف-16»
کد خبر: 567785
|
۱۴۰۱/۰۵/۱۸ ۱۶:۳۸:۵۶

آنکارا روز سه‌شنبه اعلام کرد یک هیات ترکیه‌ای روزهای آینده برای پیگیری وعده «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر تحویل جنگنده‌های «اف-۱۶» برای نیروی هوایی فرسوده ترکیه، به واشنگتن سفر خواهد کرد.

به گزارش فارس، به نوشته وبگاه «دیفنس پست» «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه گفت که این تیم به دعوت مقامات آمریکایی وارد واشنگتن می شود. وی تاکید کرد که آنکارا به شدت با شرایط فروش تحمیل شده توسط اعضای برجسته کنگره که نگران روابط پرتنش ترکیه با یونان هستند، مخالف است.

آکار گفت: «ما نمی‌توانیم این شرایط را بپذیریم. آرزوی ما این است که سنا آن‌ها را حذف کند.»

ترکیه عضو ناتو به دلیل دستیابی به سامانه دفاع موشکی پیشرفته روسیه در سال ۲۰۱۹ از برنامه جنگنده «اف-۳۵» اخراج شد.

این در حالی است که بایدن گفت پس از دیدار با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در حاشیه نشست ژوئن ناتو در مادرید، گفت که از کنگره می‌خواهد که فروش جنگنده اف-16  را تایید کند.

برخی از سناتورهای برجسته آمریکایی گفته اند که تنها در صورتی این فروش را تایید می کنند که ترکیه به مناقشه ارضی خود با رقیب تاریخی یونان پایان دهد.

ترکیه قرار است اواخر روز سه شنبه جدیدترین کشتی حفاری خود را برای جستجوی گاز طبیعی به آب‌های مورد مناقشه شرق مدیترانه بفرستد. آخرین ماموریت از این دست در نزدیکی جزیره قبرس در سال ۲۰۲۰ جرقه یک بحران بین‌المللی را برانگیخت، اما با مداخله سریع سران ناتو و اتحادیه اروپا از یک جنگ تمام عیار جلوگیری شد.

ترکیه در ماه‌های اخیر انتقادات خود را از استقرار نیروهای یونان در جزایری در شرق دریای اژه، نزدیک سواحل ترکیه و در بسیاری از موارد از ساحل قابل مشاهده است، افزایش داده است. این جزایر طبق «معاهده ۱۹۲۳ لوزان» و«معاهده ۱۹۴۷ پاریس»  باید غیرنظامی شوند، بنابراین هرگونه استقرار نیروی نظامی یا سلاح در جزایر اکیدا ممنوع است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها