کد خبر: 569725
|
۱۴۰۱/۰۵/۳۱ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

جنگ در غزه به پایان نرسیده است!

اگر بخواهیم نقطه مشترکی بین نظرات تحلیلگران فلسطینی، چه مخالف و چه موافق درگیری اخیر در نوار غزه، با تحلیلگران اسرائیلی پیدا کنیم، به طور حتم در این نکته است که این جنگ فقط یکی از ایستگاه‌های درگیری بوده و قطعاً تکرار خواهد شد.

جنگ در غزه به پایان نرسیده است!
کد خبر: 569725
|
۱۴۰۱/۰۵/۳۱ ۰۸:۰۰:۰۰

سید عماد حسینی- اگر بخواهیم نقطه مشترکی بین نظرات تحلیلگران فلسطینی، چه مخالف و چه موافق درگیری اخیر در نوار غزه، با تحلیلگران اسرائیلی پیدا کنیم، به طور حتم در این نکته است که این جنگ فقط یکی از ایستگاه‌های درگیری بوده و قطعاً تکرار خواهد شد.

هر فردی که رخدادهای فلسطین را چه در نوار غزه و چه در کرانه باختری دنبال می‌کند شاهد بوده است که این میل به درگیری آن‌گونه که تصور می‌شود مختص فلسطینیان نبوده بلکه اسرائیلی‌ها نه تنها خود را برای درگیری و جنگ‌های پیش رو آماده کرده‌اند و در اعلام این ادعا ابایی ندارند بلکه این جنگ را اصلاً متوقف نمی‌کنند که بخواهند دوباره آن را از سر گیرند.

به اعتقاد کارشناسان فلسطینی، جنگ اسرائیل علیه فلسطینیان تا زمانی که مساله‌ای به نام مقاومت در فکر و ذهن فلسطینیان باشد، ادامه خواهد داشت.

با این حال آنچه از جنگ اخیر در غزه و حتی عملیات اسرائیل در کرانه باختری می‌توان نتیجه‌گیری کرد آن است که اسرائیل، نمی‌خواهد، نمی‌تواند و شاید هم جرات ندارد به یکباره نوار غزه را هدف حمله قرار دهد و زیربنای تشکیلات مبارزاتی حاضر در کرانه باختری را از بین ببرد.

تل‌آویو که از تبعات تهاجم و ضربه شدید و فراگیر واهمه دارد این روزها راهبرد، ضربات یا حملات مرحله‌ای را در پیش گرفته است.

به بیانی دیگر، در مقابل ابتکار و طرح جنبش جهاد اسلامی فلسطین در رابطه با وحدت صحنه‌ها، اسرائیل نه تنها به دنبال رویارویی با هر صحنه به طور انفرادی است بلکه تلاش می‌کند تا هر صحنه را هم به شکل مرحله‌ای و به شکل تدریجی از بین ببرد تا از تبعات و واکنش گسترده فلسطینی، منطقه‌ای و جهانی این اقدامات در امان بماند.

گرچه ما از نوع بده‌بستان‌های داخلی و غیررسانه‌ای گروه‌های فلسطینی اطلاعی نداریم، اما به هر روی جنگ سه‌روزه در غزه این پروژه اسرائیل را به اثبات رساند و شاید توانست برای اولین بار به تل‌آویو این امکان را بدهد تا در غزه به جنگ تنها یک گروه رود و حماس را به نوعی در این تقابل خنثی و بی‌طرف و حتی منفعل نگه دارد.

بعد از این جنگ هم دیدیم که تهدیدهای تل‌آویو علیه حماس مجدداً از سر گرفته شده و مسئولان امنیتی اسرائیلی این گروه را به عنوان مسئول اصلی هر نوع تحرک و تیراندازی از داخل غزه معرفی می‌کنند.

همین اتفاق در کرانه باختری نیز در جریان است و این روزها در این منطقه از سرزمین فلسطین هم هر بار منطقه‌ای هدف قرار گرفته؛ به نحوی که اگر پیگیر اخبار و رخدادهای حملات روزانه ارتش اسرائیل در کرانه باختری باشیم خواهیم دید ارتش اسرائیل به طور متناوب گاهی به جنین یورش برده و گاهی نابلس را آماج تهاجم قرار می‌دهد، چون در این دو منطقه نیز جنبش جهاد اسلامی فلسطین پایگاه‌های قابل توجهی ایجاد کرده است، بدون آنکه در حال حاضر اقدامی علیه گروه‌های دیگر به ویژه حماس ترتیب دهد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها