«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

جنگ جدید در غزه؛ آیا قمار جدید اسرائیل در نوار غزه موفقیت‌آمیز خواهد بود؟

تا لحظه تهیه این نوشتار، جنبش جهاد اسلامی فلسطین که روز گذشته مرد شماره یک شاخه نظامی‌اش در نوار غزه را از دست داده تنها طرف فلسطینی است که به جنایت جدید اسرائیل پاسخ داده و حماس، علی‌رغم چند بیانیه و اظهارنظر در این رابطه، همچنان سکوت اختیار کرده است.

جنگ جدید در غزه؛ آیا قمار جدید اسرائیل در نوار غزه موفقیت‌آمیز خواهد بود؟
کد خبر: 567368
|
۱۴۰۱/۰۵/۱۵ ۱۳:۰۰:۰۰

سیدعماد حسینی- تا لحظه تهیه این نوشتار، جنبش جهاد اسلامی فلسطین که روز گذشته مرد شماره یک شاخه نظامی‌اش در نوار غزه را از دست داده تنها طرف فلسطینی است که به جنایت جدید اسرائیل پاسخ داده و حماس، علی‌رغم چند بیانیه و اظهارنظر در این رابطه، همچنان سکوت اختیار کرده است.

در واقع سکوت و بی‌طرفی حماس یکی از شرط‌بندی‌‌هایی است که اسرائیل به شکل عمده‌ای در جنگ جدید روی آن حساب باز کرده است.

به تعبیری واضح‌تر، بزرگ‌ترین امیدواری ارتش اسرائیل آن است که بتواند با تطمیع و تهدید، حماس را از گردونه درگیری با خود دور نگه داشته و بعد از وارد کردن ضربه مهلک به جهاد اسلامی به عنوان سرکش‌‌ترین گروه فلسطینی مخالف اسرائیل، به‌تدریج به حساب بقیه گروه‌های فلسطینی هم برسد.

به اعتقاد کارشناسان، مثلثی از وقایع و رخدادها مراکز تصمیم‌گیری اسرائیل را بر آن داشت تا این ریسک و قمار را پذیرفته و وارد این جنگ شوند.

به زعم کارشناسان، اسرائیل امروز در مقابل مثلثی از پنجره‌های فرصت قرار گرفته است. پیام‌های حماس برای مذاکره با اسرائیل جهت پایان دادن به بار مسئولیت اسیران اسرائیلی از یک سو و مشکلات روزافزون اداره نوار غزه از سوی دیگر شرایط خاصی را برای حماس به وجود آورده و چهره این گروه مبارز را در زمان‌‌هایی به یک سازمان خدماتی و عمل‌گرا تبدیل کرده است.

از سوی دیگر، لبنان نیز آخرین مراحل مذاکرات ترسیم مرزی خود را برای ورود به فاز استکشاف و استخراج منابع نفت و گاز سپری می‌کند و جنگ آخرین چیزی است که لبنانی‌ها در بحران بزرگ اقتصادی حاکم بر این کشور انتظار آن را دارند.

مذاکرات هسته‌ای ایران در وین نیز به مرحله سرنوشت‌سازی رسیده و به زعم کارشناسان صهیونیست رأس هرم مقاومت نیز در شرایط فعلی تمایل چندانی به کمک برای شدت و توسعه تقابل با اسرائیل ندارد.

این موارد را می‌توان به عنوان برخی دلایل تصمیم تل‌آویو برای تجاوز مجدد به غزه عنوان کرد.

در همین راستا، رسانه‌های اسرائیلی با استناد به نظر کارشناسان نظامی تل‌آویو، مدت زمان این جنگ را حداکثر یک هفته پیش‌بینی می‌کنند، در حالی‌که در لابه‌لای سخنان این کارشناسان یک نگرانی بزرگ هم احساس می‌شود؛ نگرانی از اینکه یک یا تمامی این شرط‌بندی‌ها با شکست مواجه شود، زیرا در این صورت آنها با یک جنگ چندجبهه‌ای مواجه خواهند شد که هنوز آمادگی لازم یا کافی را برای آن پیدا نکرده‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق رژیم اسرائیل، بعد از آغاز این تهاجم در توییتی منتقدانه، جنگ یائیر لاپید را نه برای حفظ امنیت اسرائیل بلکه برای ثبت یک پیروزی انتخاباتی توصیف کرد.

در پایان، مشخص نیست این ریسک و قمار لاپید نتیجه‌بخش خواهد بود یا نتایج معکوسی برایش به همراه می‌آورد؟

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها