کد خبر: 569423
|
۱۴۰۱/۰۵/۲۸ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

آیا فاز سوم طرح براندازی نه‌چندان نرم در عراق کلید موفقیت خواهد شد؟

سیدعمار حکیم رهبر جریان حکمت عراق، چند روز پیش به ریاض سفر و با مسئولان این کشور از جمله محمد بن سلمان ولیعهد عربستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

آیا فاز سوم طرح براندازی نه‌چندان نرم در عراق کلید موفقیت خواهد شد؟
کد خبر: 569423
|
۱۴۰۱/۰۵/۲۸ ۱۱:۰۰:۰۰

سید عماد حسینی- سیدعمار حکیم رهبر جریان حکمت عراق، چند روز پیش به ریاض سفر و با مسئولان این کشور از جمله محمد بن سلمان ولیعهد عربستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

این دیدار نه در اوج تقابل مقتدی صدر و چارچوب هماهنگی بلکه در بحبوحه برگزاری نشست گفت‌وگوی ملی که به دعوت مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق و بدون حضور مقتدی صدر برگزار شد، انجام گرفت.

این خود جای پرسش و ابهام زیادی دارد که در میانه اینکه مصطفی الکاظمی یکی از مهم‌‌ترین متحدان محمد بن سلمان در عراق سرگرم جمع کردن ارکان متضاد ساختار تشکیل‌دهنده صحنه سیاسی عراق دور یک میز است، رهبر جریان حکمت عراق برای رایزنی به ریاض برود.

اینکه آیا رهبر ائتلافی که تنها یک رأی در انتخابات اخیر عراق به دست آورده به نمایندگی از خود و جریانش یا فرستاده چارچوب هماهنگی به عنوان ساختاری که در اعتراض به نتایج انتخابات سابق شکل گرفت به آنجا سفر کرده نیز یکی دیگر از مسائل بحث‌برانگیز محسوب می‌شود.

جالب‌تر اینکه سید عمار حکیم در سفر خود به ریاض و به ویژه در نشستش با ولیعهد عربستان تنها برادر کوچکش سید محسن حکیم را به عنوان جانشین رئیس جریان حکمت به جلسه برده بود، در حالی که در طرف مقابل محمد بن سلمان، برادرش جانشین وزیر دفاع عربستان، مشاور امنیتی ملی عربستان که با درجه سفیر در کابینه حاضر می‌شود و سفیر عربستان در بغداد در این نشست حضور داشتند!

یکی از روزنامه‌نگاران همسو با عربستان وضعیت فعلی عراق را به وضعیت پیش از زایمان تشبیه کرده، این در حالی است که یک رسانه عراقی این وضعیت را ایستادن در لبه پرتگاهی مهیب می‌خواند. در میان این دو توصیف آیا عمار حکیم از طریق ریاض خواهد توانست عراق را از یکی از بزرگ‌ترین و طولانی‌‌ترین بحران تاریخ سیاسی‌اش برهاند؟

یا آنکه فاز سوم پروژه تغییر ساختار حاکمیت در عراق، برای دوره پس از صدام حسین و قدرت گرفتن شیعیان به عنوان اکثریت مطلق این کشور رقم خواهد خورد؟

آیا پروژه‌ای که بعد از شکست رویکردهای تهاجمی طایفه‌ای و تروریستی این بار از دو سال پیش به روشی نیمه‌نرم با اعتراضات خیابانی و قشون‌کشی‌ها و تحصن‌های جریان‌های موسوم به اکتبر آغاز شد و با تقلب در انتخابات (به زعم و گفته رهبران چارچوب هماهنگی) پیش رفت و با تظاهرات و اعتراضات جریان صدر نسبت به فرایندی که خود خالقش بود و سخنان صریح این رهبرِ همواره جنجالی در رابطه با انحلال مجلس و ابطال قانون اساسی ادامه یافت در فاز سوم به سرانجام خواهد رسید؟

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها