کد خبر: 568149
|
۱۴۰۱/۰۵/۲۰ ۲۱:۱۰:۳۵
| |

سخنگوی وزارت امور خارجه چین:

آمریکا و ماشین کشتارش نمی‌توانند قاضی حقوق بشر باشند

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت، سیاست‌مداران و ماشین کشتار آمریکا در خاورمیانه نمی‌توانند مدافع یا قاضی حقوق بشر باشند.

آمریکا و ماشین کشتارش نمی‌توانند قاضی حقوق بشر باشند
کد خبر: 568149
|
۱۴۰۱/۰۵/۲۰ ۲۱:۱۰:۳۵

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه گفت، سیاست‌مداران و ماشین کشتار آمریکا که دستانش به خون مردم خاورمیانه (غرب آسیا) آغشته است نمی‌تواند ادعای دفاع از حقوق بشر داشته باشد.

​به گزارش فارس، به نوشته وبگاه وزارت امور خارجه چین، ونبین در نشست خبری روزانه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره گزارش جدید «جامعه چین برای حقوق بشر» که به جنایات و موارد نقض حقوق بشر توسط آمریکا در غرب آسیا و فراتر از آن اشاره کرده گفت: «این گزارش مروری سیستماتیک بر سه جنایت اصلی آمریکا در خاورمیانه و پیرامون آن ارائه می‌کند».

این دیپلمات چینی گفت: «اول اینکه، آمریکا جنگ‌هایی را به راه انداخت که به حق زندگی و بقای مردم زیان وارد کرد. این کشور نمی‌تواند از بار مسئولیت آغازگری جنگ و درگیری در افغانستان، عراق، سوریه و لیبی و دیگر کشورهای خاورمیانه و پیرامون آن شانه خالی کند»

ونبین افزود: «دوم اینکه، آمریکا تغییرات اجباری و تحریم‌های یک‌جانبه‌ای را رقم زد که به شدت حق مردم در توسعه و سلامت را نقض می‌کند. این کشور "انقلاب‌های رنگی" را در بسیاری از کشورها به راه انداخت، دولت‌های آن‌ها را سرنگون کرد و با استفاده نادرست از تحریم‌های اقتصادی، اقتصاد کشورهای این منطقه را فلج کرد و زندگی مردم را بیش از پیش دشوار کرد».

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در ادامه گفت: «سوم اینکه، آمریکا "درگیری تمدن‌ها" را ایجاد کرد که نقض آزادی باورهای مذهبی را موجب شد. این کشور گفتمان "درگیری تمدن‌ها"، و "اسلام‌هراسی" را تولید و ترویج کرده، زندانیان مسلمان را شکنجه کرده و تلاش کرد تمدن اسلامی در خاورمیانه را لکه‌دار کرده و به آن برچسب بزند».

 ونبین گفت: «تحلیل کشورهای خاورمیانه نشان داده که برای آمریکا، جنگ ابزار برتری‌جویی است. جنگ‌های نیابتی آمریکا در منطقه زمین حاصلخیزی برای ایجاد سازمان‌های تروریستی به‌وجود آورد. آمریکا تحت لوای دموکراسی و حقوق بشر، ثبات در این منطقه را تخریب کرده و به کشورهای آن توهین و قلدری کرده است. بر اساس تحقیق انجام شده توسط مرکز عربی تحقیقات و مطالعات سیاسی، ۸۱ درصد مشارکت‌کنندگان در کشورهای عربی باور دارند که سیاست آمریکا در خاورمیانه تهدیدی برای امنیت و ثبات منطقه است».

این مقام چینی خاطرنشان کرد: «جک میدگلی که به‌عنوان مشاور نظامی در جنگ افغانستان حضور داشت گفته است آمریکا با تحمیل دموکراسی آمریکایی و بی‌اعتنایی به خواست مردم محلی، در جنگ‌های خود علیه دیگر کشورها دموکراسی را تضعیف کرده است. نیویورک تایمز نیزاظهار داشته جنگ‌هایی که آمریکا به راه انداخته موجب شده سازمان‌های تروریستی بسیار قدرتمندتر از بیست سال قبل شوند».

سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود:‌ «سیاست‌مداران آمریکایی و ماشین کشتار آن‌ها در خاورمیانه که دستشان به خون مردم این منطقه آغشته است، در جایگاهی نیستند که به‌عنوان "مدافع حقوق بشر" یا "قاضی حقوق بشر" عمل کنند. ما از مردم خاورمیانه می‌خواهیم که ایستاده و به هژمونی و قلدری آمریکا نه بگویند. ما همچنین از شورای حقوق بشر سازمان ملل و کمیساریای عالی حقوق بشر این سازمان می‌خواهیم به موارد نقض حقوق بشر در خاورمیانه و دیگر نقاط جهان توسط آمریکا توجه بیشتری داشته و اقدامات لازم را در پاسخ انجام دهند».

«باب منندز»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا اخیراً طبق عادت مرسوم با استفاده نمایشی از مفاهیم حقوق بشری تلاش کرده به اتهام‌پراکنی و گزافه‌گویی علیه ایران بپردازد، اما با مطرح کردن این مفاهیم در قالب بیانیه‌ای برای گروهک تروریستی منافقین، به سوررئال‌ترین شکل ممکن، پوچ‌انگاری واشنگتن از این ارزش‌های اصیل انسانی را به معرض دید عموم گذاشته است. 

منندز در یک پیام ویدئویی که برای میتینگ گروهک تروریستی منافقین ارسال کرده، ایران را به «حمایت از تروریسم» و عدم احترام به «حقوق بشر» متهم کرده است. او در این ویدئو مدعی شد که به عنوان یکی از اعضای کنوانسیون بین‌المللی «ایران آزاد» در این جلسه صحبت می‌کند. وی مدعی شد ایران امنیت منطقه را به خطر انداخته است.

منندز که عضو حزب دموکرات است مدعی شده ایران از پیشنهاد دولت «جو بایدن» برای گفت‌وگو در خصوص برنامه هسته‌ای خودش استقبال نکرده و به همین دلیل بازگشت به برجام اکنون «نه تنها غیرواقع‌بینانه و غیرسازنده بلکه وهم و خیال است».

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها