تیزر| عباس ملکی و علم صالح در گفت‌وگوی ویدئویی با «اعتماد»:

خاورمیانه برای ایالات متحده غیرقابل جایگزین است/ در خاورمیانه بازیگران غیرحکومتی داریم که گاهی از خود حکومت‌ها قوی‌ترند

عباس ملکی، استاد تمام سیاستگذاری انرژی در دانشگاه صنعتی شریف و علم صالح، استادیار مطالعات خاورمیانه در دانشگاه ملی استرالیا در مورد خاورمیانه و وضعیت آن بعد از سفر بایدن به منطقه و برگزاری نشست جده صحبت کردند.

عباس ملکی، استاد تمام سیاستگذاری انرژی در دانشگاه صنعتی شریف، و علم صالح، استادیار مطالعات خاورمیانه در دانشگاه ملی استرالیا، در گفت‌وگو با اعتماد در مورد خاورمیانه و وضعیت آن بعد از سفر بایدن به منطقه و برگزاری نشست جده صحبت کردند.

بخش‌هایی از این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:  

علم صالح:

*قدرت‌های جهانی مانند چین و روسیه به دنبال ایجاد شرکا و کشورهایی هستند که از لحاظ سیاسی به آنها نزدیک و پرتنش‌اند، کشورهایی که نه تنها قدرت اتمی هستند، بلکه می‌توانند خطری برای ایران محسوب شوند.

*خاورمیانه ۲۰۲۲ دیگر خاورمیانه دهه ۱۹۷۰ نیست که بتوانیم با یک تماس تلفنی سیاستی را به اجرا بگذاریم یا جلوی سیاستی را بگیریم.

*اینکه کشورهای منطقه خودشان تلاش کنند مشکلات خودشان را حل کنند و به طور مستقل از واشنگتن سیاست‌های خود را ترسیم کنند، چیزی نیست که آمریکا را خوشحال کند.

*سفر آقای پوتین به تهران و حمایت تا حدودی ضمنی تهران از روسیه، هم برای مسکو بسیار پراهمیت است و هم می‌تواند یک تضمین سیاسی برای ایران در سازمان ملل و در شورای امنیت باشد.

*در خاورمیانه بازیگران غیرحکومتی داریم که گاهی از خود حکومت‌ها قوی‌ترند، حزب‌الله از حکومت لبنان قوی‌تر است، حشدالشعبی تا حدود زیادی می‌تواند تعیین کننده سیاست‌های کلان امنیتی عراق باشد.

عباس ملکی:

*برای ایالات متحده خاورمیانه جایی است که Indispensable یعنی غیر قابل جایگزین است.

*خیلی دوست دارم که بگویم انرژی مهم‌ترین موضوع جهانی است، اما این طور نیست؛ بالاخره وقتی که پیچ رادیو را باز می‌کنیم، نخستین خبر یک خبر سیاسی است.

*خاورمیانه تنها به خاطر نفت و گاز مهم نیست، اکثریت قریب به اتفاق تمدن‌های جهانی از این منطقه بودند، اکثریت مذاهب آسمانی جهان از این منطقه بودند، جمعیتی دارد که بسیار متنوع است و هر کدام به یک زبان سخن می‌گویند و یک آداب و رسوم دارند.

*عربستان سعودی فکر می‌کند اگر با روسیه هماهنگ باشد و تولید نفت خام را اضافه نکند به نفعش است.

*رهبری در مورد اوکراین گفتند ما با جنگ مخالفیم، این جمله برای من گفتنش خیلی راحت است، اما برای کشوری که همسایه ماست و خیلی به ما نزدیک است، خیلی مهم است.

 

**مشروح این گفت‌وگو را اینجا بخوانید و ببینید.

دیدگاه تان را بنویسید