کد خبر: 566741
|
۱۴۰۱/۰۵/۱۱ ۱۳:۲۴:۳۵
| |

روزنامه فایننشال تایمز:

پلوسی تصمیم خود را برای سفر به تایوان گرفته است

رئیس جمهوری آمریکا از مقامات ارشد دولتش خواسته است نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان را از خطر سفر به تایوان آگاه کنند اما به گفته افراد آگاه پلوسی تصمیم خود را برای ادامه این سفر گرفته است.

پلوسی تصمیم خود را برای سفر به تایوان گرفته است
کد خبر: 566741
|
۱۴۰۱/۰۵/۱۱ ۱۳:۲۴:۳۵

روزنامه فایننشال تایمز نوشت: جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از مقامات ارشد دولتش از جمله جیک سالیوان مشاور امنیت ملی خواسته است نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان را از خطر سفر به تایوان آگاه کنند اما به گفته افراد آگاه پلوسی تصمیم خود را برای ادامه این سفر گرفته است.

به گزارش ایرنا، فایننشال تایمز نوشت: این دیدارجنجالی نگرانی هایی را درباره امکان اقدام تلافی جویانه چین برانگیخته است.

این رسانه افزود: پلوسی قرار است روز چهارشنبه با «تسای اینگ ون» رئیس جمهوری دیدار کند که باعث نگرانی در مورد پاسخ نظامی احتمالی چین شده است.

سه نفر از افراد آگاه از برنامه های سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفته اند که پلوسی به عنوان بخشی از سفر گسترده تر به آسیا که از روز یکشنبه در سنگاپور آغاز شد، در تایپه با رئیس جمهوری تایوان دیدار خواهد کرد.

به رغم اینکه پلوسی به دلیل نگرانی های امنیتی، تایوان را در برنامه سفر رسمی خود - که شامل ژاپن، کره جنوبی و مالزی نیز می شود - وارد نکرده بود، اما فایننشال تایمز برای اولین بار گزارش داد که او اولین رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواهد بود که در ۲۵ سال گذشته به تایوان سفر می کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه از چین خواست تا در صورت سفر پلوسی به تایوان، مسئولانه عمل کند و «درگیر تشدید تنش نشود».

بسیاری از جمهوری‌خواهان و تعداد کمی از دموکرات‌ها از پلوسی خواسته‌اند که ادامه دهد و استدلال می‌کنند که هر تصمیمی برای به تعویق انداختن یا لغو این سفر به منزله تسلیم شدن در مقابل چین است. اما کاخ سفید نگران است که ممکن است این سفر باعث ایجاد بحران در سراسر تنگه تایوان شود. تنش ها در این تنگه در سال گذشته افزایش یافته است.

جان کربی، رئیس ارتباطات شورای امنیت ملی روز دوشنبه در کاخ سفید گفت: «هیچ دلیلی» وجود ندارد که پکن یک سفر احتمالی را به «بهانه‌ای برای افزایش فعالیت‌های نظامی تهاجمی» تبدیل کند.

کربی مکررا از تایید سفر پلوسی به تایوان در یک نشست خبری خودداری کرد، اما گفت: «ما این موضوع را از نزدیک رصد می کنیم و ما مطمئن می شویم که او یک دیدار امن و مطمئن داشته باشد.»

پلوسی از منتقدان قدیمی چین، به ویژه در حوزه مسائل حقوق بشر است. وی ارشدترین قانونگذاری است که از زمان سفر «نیوت گینگریچ»، رئیس مجلس پیشین آمریکا در سال ۱۹۹۷به تایوان، به این کشور سفر کرده است.

پکن در کل با همه سفرهای قانونگذاران آمریکایی به تایوان که بر آن ادعای حاکمیت دارد، مخالف است. اما حساسیت به سفر پلوسی بیشتر است، زیرا او پس از معاون رئیس جمهور، دومین مقام ریاست جمهوری است و به همان حزب بایدن تعلق دارد.

سفر پلوسی همچنین تنها چند ماه پیش از بیستمین کنگره حزب کمونیست چین انجام می شود. انتظار می رود شی جین پینگ رئیس جمهور چین رهبری این کشور بر عهده بگیرد.

پکن، آمریکا را متهم کرده است که سیاست «چین واحد» را کمرنگ کرده است . در چنین سیاستی واشنگتن، پکن را به عنوان تنها دولت چین به رسمیت می شناسد و در عین حال موضع آن را مبنی بر اینکه تایوان بخشی از چین است، می پذیرد، هر چند که تأیید نمی کند.

ارتش آمریکا برای محافظت از پلوسی که با هواپیمای نیروی هوایی آمریکا پرواز می کند، آماده شده است. تعداد کمی از کارشناسان معتقدند که چین تلاش خواهد کرد هواپیمای حامل پلوسی را ساقط کند، اما جت های جنگنده چینی می توانند آن را رهگیری کنند. این می تواند باعث ایجاد یک وضعیت خطرناک شود زیرا ارتش آمریکا مجبور به مداخله برای محافظت از پلوسی و هیات همراه وی می شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها