کد خبر: 565688
|
۱۴۰۱/۰۵/۰۵ ۰۹:۱۵:۵۲
| |

هشدار چین درباره واکنش نظامی احتمالی در جریان سفر پلوسی به تایوان

چین هشدار داده است که اگر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان سفر کند، احتمالا یک واکنش نظامی وجود خواهد داشت.

هشدار چین درباره واکنش نظامی احتمالی در جریان سفر پلوسی به تایوان
کد خبر: 565688
|
۱۴۰۱/۰۵/۰۵ ۰۹:۱۵:۵۲

تان کفی، سخنگوی وزارت دفاع چین گفت: چنانچه نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان سفر کند، این کار رسما نقض اصل "چین واحد" خواهد بود و قطعا به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی چین لطمه زده و برای بنیاد سیاسی روابط چین – آمریکا مضر است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت بیزنس اینسایدر، به گفته این سخنگو، پکن از آمریکا خواسته است تا "اقدامات عملی" برای حفظ تعهدش به منظور اجتناب از پشتیبانی از استقلال تایوان اتخاذ کند و اینکه نباید اجازه دهد پلوسی به منطقه تایوان بیاید.

او افزود: اگر آمریکا به ادامه کارش اصرار ورزد، ارتش چین هرگز بیکار نخواهد نشست و قطعا اقدامات قدرتمندی برای خنثی کردن هرگونه مداخله نیروی خارجی انجام خواهد داد.  

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا قرار بود آوریل به تایوان برود اما سفر او به دنبال ابتلایش به کووید-۱۹ لغو شد. براساس گزارش فایننشال تایمز، پلوسی قرار است ماه اوت راهی تایوان شود.

سفر احتمالی پلوسی به تایوان، بحث و جدل‌هایی را در واشنگتن به راه انداخته است؛ آن هم در شرایطی که تنش‌ها میان آمریکا و تایوان بالا گرفته است.

با اینکه جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا چهارشنبه گذشته گفت که "ارتش فکر می‌کند این سفر در حال حاضر ایده خوبی نیست" جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های کنگره پشت پلوسی درآمده‌اند و از او خواسته‌اند تا سفر به تایوان را انجام دهد.

پیت سشنز، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا که با پلوسی بیش از دو دهه در کنگره حضور داشته است، گفت: من اگر جای رئیس مجلس بودم، می‌رفتم.

همچنین سناتور روی بلانت جمهوری‌خواه که قبلا با نانسی پلوسی در مجلس نمانیدگان کار کرده است، گفت: اگر او می‌خواهد برود، قطعا فکر می‌کنم که او باید برود. و فکر می‌کنم او باید اکنون انگیزه بیشتری برای رفتن داشته باشد، تا اینکه بخواهد دلسرد شود و همکارانش باید از او حمایت کنند.

بسیاری از دموکرات‌های آمریکایی هم سخنان مشابهی مطرح کرده‌اند. بیل پاسکرل دموکرات از مجلس نمایندگان آمریکا گفت: فکر می‌کنم این ایده‌ فوق‌العاده‌ای باشد.

جیم هیمز دموکرات هم که عضو کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکاست، گفت: چینی‌ها سفر رئیس مجلس نمایندگان را محدود نخواهند کرد.

با این حال برخی دموکرات‌ها می‌گویند که زمانبندی انجام این سفر، هم خطرات اقتصادی و هم ژئوپولیتیک دارد. بایدن و شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین قرار است به‌زودی در تماس تلفنی در مورد طیفی از مسائل که قطعا تنش‌ها بر سر تایوان و جنگ در اوکراین و مدیریت رقابت میان آمریکا و چین را پوشش می‌دهد، به رایزنی بپردازند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها