کد خبر: 566372
|
۱۴۰۱/۰۵/۰۹ ۱۶:۱۷:۳۷
| |

جرمی کوربین تشریح کرد:

جنگ اوکراین کی تمام می‌شود؟

​رئیس سابق حزب کارگر انگلیس در گفتگویی ویژه با شبکه خبری المیادین از موضعگیری خود نسبت به عملیات روسیه در اوکراین، نقش انگلیس در جنگ علیه یمن، وضعیت موجود در این کشور و عملکرد سیاسی آن و نیز مساله فلسطین گفت.

جنگ اوکراین کی تمام می‌شود؟
کد خبر: 566372
|
۱۴۰۱/۰۵/۰۹ ۱۶:۱۷:۳۷

جرمی کوربین، رئیس سابق حزب کارگر انگلیس در گفتگو با شبکه خبری المیادین ضمن تاکید بر مخالفت خود با جنگ در اوکراین اظهار کرد: روسیه با آغاز عملیات نظامی خود در اوکراین اشتباه کرد، افزایش انتقال سلاح به اوکراین هرگز کمکی به حل این بحران نخواهد کرد بلکه موجب طولانی شدن این جنگ خواهد شد و فکر می‌کنم این جنگ‌ها سال‌ها ادامه یابد.

به گزارش ایسنا، کوربین گفت: گسترش ناتو هرگز نقشی در برقراری صلحی بلند مدت ایفا نخواهد کرد بلکه موجب فشارها و تنش‌های بیشتر خواهد شد، جهان ناگهان بیدار شد و فهمید روسیه و اوکراین از جمله کشورهای بزرگ در زمینه صادرات گندم در جهان هستند و باید در این خصوص اقدامی صورت گیرد، بر این اساس آنها توافقی را با هدف استمرار صادرات گندم از بندر اودسا و تنگه بوسفور امضا کردند و این اتفاق خوبی است.

رئیس سابق حزب کارگر انگلیس افزود: اوکراینی‌ها در حال مرگ بوده و از کشورشان آواره می‌شوند و سربازان روس نیز در حال مردن هستند، این جنگ برای هر دو ملت اوکراین و روسیه و نیز امنیت کل جهان یک فاجعه است، بنابراین باید تلاش‌های بیشتری برای مشارکت در برقراری صلح انجام شود، اقتصاد دو کشور نیز آسیب دیده است.

او در ادامه گفت: اروپا به خوبی از پناهجویان اوکراینی استقبال کرد و این اتفاق خوبی بود اما از پناهجویان یمنی تا این حد و به این شکل استقبال نکرده است.

کوربین با اشاره به اینکه تاثیر جنگ در اروپا به دلایل متعددی وحشتناک بوده است از جمله تعداد بالای پناهجویانی که به اروپا رفتند و تنش‌هایی که در پی توقف حمایت‌ها در بخش تامین انرژی رخ داد، گفت: انگلیس به میزان کمتری از اروپا به انرژی صادره از روسیه تکیه کرده، در واقع باز هم به این انرژی وابسته است اما بیشتر نیاز ما به گاز از نروژ یا تولید داخلی تامین می‌شود و دیگر کشورهای اروپایی و به صورت مشخص آلمان به شکل گسترده‌ای بر نفت و گازی که از روسیه و اوکراین می‌آید، تکیه کرده‌اند.

رئیس سابق حزب کارگر انگلیس ادامه داد: ایده ایجاد دیوار جدید جنگ سرد میان روسیه و اروپا هرگز مشکل را حل نخواهد کرد و باید راه‌حلی برای نیازهای فعلی انرژی ایجاد شوند و یا اینکه ما در بلند مدت در راستای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی تلاش کنیم اما حقیقت روشن است اقتصاد آلمان به شدت از نتیجه آنچه در حال وقوع است، آسیب خواهد دید و این اقتصاد نمی‌تواند بدون گاز روسیه به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

او در ادامه درباره بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس گفت: او مردی با توهمات فراوان است، او خودش را وینستون چرچیل می‌پندارد و گمان دارد با ادامه دادن به سفر به اوکراین و عکس گرفتن با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور به عنوان یک رهبر جنگ دیده خواهد شد و در حال حاضر نیز بازارهای اوکراین را از اسلحه پر کرده و در آموزش نیروهای اوکراینی مشارکت دارد و به این ترتیب ارتباط بسیار جدی و نزدیکی میان انگلیس و جنگ در اوکراین ایجاد کرده و من فکر می‌کنم این مساله خطرناک و غیرخردمندانه است.

معاهده بالفور اشتباهی تاریخی بود

کوربین در اظهارات خود درباره مساله فلسطین نیز ابراز امیدواری کرد که انگلیس در مرحله‌ای دولتی داشته باشد که بتواند به اشتباه تاریخی که با تنظیم معاهده بالفور در حق مردم فلسطین مرتکب شده، اعتراف کند.

او در ادامه گفت: معاهده بالفور در نوع خود به حق ساکنان فلسطین اذعان دارد اما به این حق احترام گذاشته نشده و حقوق این گروه از ساکنان نادیده گرفته شد و در طرز فکر من حق فلسطینی‌ها مساله‌ای محوری است.

نفت عربستان و کودکان یمنی

کوربین درباره جنگی که ائتلاف سعودی در یمن به راه انداخته نیز گفت: مسؤولیت انگلیس در یمن اساسا مسؤولیت بزرگی است چرا که از ابرقدرت‌ها است و به صورت دقیقتر به عربستان و امارات که در حال بمباران یمن هستند، کمک گسترده تسلیحاتی داشته است.

او افزود: در عین حال دولت ما برای گفتگو درباره قیمت نفت و امکان افزایش حجم گازی که وارد می‌شود، به عربستان رفت و به نظر می‌رسد پشتیبانی‌های نفتی و گازی برای این دولت از حقوق کودکان یمنی اهمیت بیشتری دارد.

بحران معیشتی و فساد مالیاتی در انگلیس

رئیس حزب کارگر انگلیس در ادامه این مصاحبه گفت: انگلیس شاهد بحرانی در ارتباط با شرایط معیشتی، فقر و نابرابری است.

او افزود: در سایه این بحران، تمامی شرکت‌های بزرگ در انگلیس و به صورت مشخص شرکت انرژی سودهای کلانی به دست آوردند، علاوه بر این دولت مبالغ زیادی را برای مجموعه‌ای از آزمایش‌های ناموفق در دوره همه‌گیری کرونا هزینه کرد و فرار مالیاتی از سوی شرکت‌های بزرگتر و ثروتمندتر در انگلیس گسترش پیدا کرد.

کوربین درباره آمادگی انگلیس برای پذیرش نخست وزیری از میان رنگین‌پوستان گفت: ریشی سوناک اصالتی هندی دارد و من از تنوع در عرصه سیاسی حمایت می‌کنم، پارلمان آماده پذیرش نخست وزیری از غیر سفید پوستان است و به این امید دارم زیرا آرزوی زندگی در جامعه‌ای با فرهنگ‌ها، قومیت‌ها و نژادهای مختلف را دارم اما منتقد سیاست‌های ریشی سوناک هستم.

دلایل دوری کوربین از ریاست حزب کارگر

او اظهار کرد: در زندگی‌ام با تمامی انواع و اشکال نژادپرستی مخالف بودم، نژادپرستی در انگلیس در حال گسترش است و باید آن را برطرف کرد و می‌بایست با هر شخصی که با سیاه پوستی، اسلام و یهودیت خصومت دارد، مخالفت شود، از نظر من شیوه برخورد با من در حزب کارگر و ادعاهایی که علیه من ساخته شد، شرم‌آور بود، من حق عضویت خود را به اتفاق آرا به دست آوردم و افتخار می‌کنم که سوسیالیست هستم و به همبستگی جهانی باور دارم و با طرح‌های صلح، عدالت و تمامی فعالیت‌هایی که دارم، همواره به عدالت، صلح و توافق جهانی کمک خواهم کرد.

کوربین در ادامه گفت: از زمانی که کاندیدای ریاست حزب کارگر بودم، برایم بسیار روشن بود که با گروه‌های قدرتمندی که مخالفم هستند، برخورد می‌کنم چراکه شیوه متفاوتی را برای روابط خارجه و سیاست‌های بین‌المللی پیشنهاد داده بودم، قصد داشتم روابط خارجی را بر اساس عدالت، حقوق بشر و دموکراسی بنا کنم اما این مساله تهدید بزرگی برای دیگران بود.

رئیس حزب کارگر انگلیس افزود: پیشنهاد قانون جدیدی نیز دادم که بر اساس آن دولت انگلیس بدون موافقت پارلمان، اجازه اعزام هیچ نیروی انگلیسی از جمله نیروهای ویژه را برای شرکت در عملیات‌های نظامی نداشته باشد اما بسیاری از اعضای ارتش و اطلاعات با این مساله مخالفت کردند.

او ادامه داد: زمانی که انتخاب شدم، تهدیدهای مشخصی را از طرف برخی چهره‌های نظامی دریافت کردم، ابتدا بیانیه‌هایی علیه من از طرف بنیامین نتانیاهو، دونالد ترامپ و برخی چهره‌های دیگر صادر شد و برایم نمایان گشت که چقدر گروه‌های مخالفم قدرتمند هستند.

کوربین در ادامه گفت: در حال حاضر با دیگر گروه‌ها در حال بررسی قدرت تجار اسلحه در پارلمان انگلیس و دیگر مکان‌ها هستیم، اگر بخواهند به من به عنوان یک عامل تهدیدکننده نگاه کنند، به همین شکل خواهد بود، من نمی‌خواهم فرزندانمان به درگیری‌ها فرستاده شوند و بمیرند و اگر فردی بر این باور باشد که دخالت‌های ما در خارج از کشور و آن سوی مرزهایمان سودی دارد و نتایج خوبی به همراه دارد، از او خواهم خواست به اتفاقات رخ داده در افغانستان و آنچه بعد از ۲۰ سال به دست آمد، نگاهی بیاندازد.

او در پایان این مصاحبه ویژه ضمن ابراز تاسف از شکست خود در انتخابات سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ گفت: بعدها برای ما روشن شد که برخی از گروه‌هایی که به ما پیوستند، از داخل کمپین‌ها علیه ما فعالیت می‌کردند و بریگزیت عامل مهمی در این شکست بوده است و علاوه بر آن حمله مستقیم به من و برخی از همکاران خوبم در حزب کارگر و نیز کنترل رسانه‌های عمومی شهرت فرد مورد هدف را نابود می‌کنند، در این شکست نقش داشتند، بی‌شک حمایت آشکارم از مردم فلسطین نقش مهمی در مخالفت با من ایفا می‌کند اما این مساله موضعگیری من باقی خواهد ماند و همیشه بوده و در آینده نیز خواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها