کد خبر: 565404
|
۱۴۰۱/۰۵/۰۳ ۱۵:۱۱:۱۶
| |

مولداوی نگران است که هدف بعدی روسیه باشد

​روسیه در حال پیشروی در شرق و جنوب اوکراین است و مولداوی که همسایه جنوبی اوکراین است، نگران این است که هدف بعدی روسیه باشد.

مولداوی نگران است که هدف بعدی روسیه باشد
کد خبر: 565404
|
۱۴۰۱/۰۵/۰۳ ۱۵:۱۱:۱۶

ناتالیا گاوریلیتسا، نخست‌وزیر مولداوی گفت: در حال حاضر این یک سناریوی فرضی است، اما اگر اقدامات نظامی بیش از پیش به سوی بخش‌های جنوب‌غربی اوکراین و شهر اودسا کشیده شود، ما بسیار نگران می‌شویم.

به گزارش ایسنا، به نقل از وب‌سایت روزنامه هیل، روسیه در اواخر ماه فوریه به اوکراین حمله کرد و پس از شکست نسبی در بخش‌های غربی این کشور، عقب‌نشینی کرده و بر شرق اوکراین تمرکز کرد. از آن زمان تا کنون روسیه توانسته پیشرفت‌هایی آرام اما با ثبات در شرق اوکراین به دست آورد از جمله تصرف شهرهای کلیدی منطقه لوهانسک.

نیروهای روسیه به دنبال تصرف کامل منطقه دونباس هستند که قلب صنعتی اوکراین و یک راه زمینی امن به شبه‌جزیره کریمه است. انجام این کار، دسترسی روسیه به ترانس‌نیستریا را تسهیل می‌کند، منطقه‌ای جدایی‌طلب که مورد حمایت روسیه قرار داشته و پس از یک مناقشه کوچک نظامی در ۱۹۹۲، اعلام استقلال کرد.

گاوریلیتسا گفت: ما بسیار نگران هستیم، خصوصا با توجه به اینکه نیروهای روسیه اکنون در قلمرو منطقه تجزیه‌طلب ترانس‌نیستریا هستند. ما هرچه در توان داریم انجام می‌دهیم تا صلح و ثبات را حفظ کرده و تضمین کنیم که نبردها تشدید نخواهد شد.

مولداوی کشوری کوچک با ۲.۵ میلیون جمعیت است که تا سال ۱۹۹۱ بخشی از شوروی بود، اما در خلال فروپاشی شوروی از بلوک کمونیست خارج شد.

در دوران جنگ اوکراین، مولداوی به حدود ۵۰۰ هزار شهروند اوکراینی پناه داده است.

در ماه مارس عکسی از الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس و متحد کرملین فاش شد که در آن بر روی نقشه جنگ، به مولداوی اشاره می‌کرد. از آن زمان نگرانی مولداوی از حمله روسیه افزایش یافته است. رهبران اتحادیه اروپا در جریان نشستی علاوه بر اوکراین با اعطای نامزدی به مولداوی هم برای پیوستن به این اتحادیه موافقت کرده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها