ریچارد مور، رئیس سازمان اطلاعات خارجی انگلیس (ام‌آی۶):

باید درباره عواقب حمله به تایوان، به چین هشدار دهیم

مقام ارشد اطلاعاتی انگلیس گفت، اگر غرب پیام روشنی درباره عواقب یک «حمله اشتباه» به شی جینپینگ ارسال کند، مناقشه نظامی با چین بر سر مسئله تایوان قابل اجتناب است.

باید درباره عواقب حمله به تایوان، به چین هشدار دهیم
کد خبر: 564870
|
۱۴۰۱/۰۵/۰۱ ۱۰:۳۷:۰۱

ریچارد مور، رئیس سازمان اطلاعات خارجی انگلیس (ام‌آی۶) بر درس‌هایی تاکید کرد که باید از حمله روسیه به اوکراین و احتمال شکست مسکو گرفته شده و در بازداشتن حمله احتمالی پکن به تایوان استفاده شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از وبسایت روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست، تایوان جزیره‌ای خودمختار است که چین آن را بخشی از خاک خود دانسته و گزینه حمله نظامی را برای بازپس‌گیری آن رد نکرده است.

ریچارد مور این سخنان را در نخستین گفت‌وگوی خود در خارج از مرزهای انگلیس، در مجمع امنیتی «آسپن» در کلرادو آمریکا اظهار کرد. به گفته او، مناقشه نظامی با چین بر سر تایوان به هیچ وجه «اجتناب‌ناپذیر» نیست.

مور گفت: این مهم است که وقتی شی جینپینگ (رئیس‌جمهوری چین) در حال بررسی گزینه‌هایی است که در مقابل تایوان دارد، به این نیز فکر کند که یک حمله نظامی اشتباه چه عواقبی به دنبال خواهد داشت. ما باید این خطرات را به وی گوشزد کنیم.

این اظهارات وی یک روز پس از آن مطرح شد که ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا هشدار داد که ظاهرا چین به اعمال فشار نظامی روی تایوان مصمم شده و مسئله «کِی و چگونه» است. برنز گفت، چین به دلیل حمله نیروهای روسیه به اوکراین آرام و قرار ندارد و تحولات این نبرد بر خط زمانی چین در مسئله تایوان تاثیر می‌گذارد.

مور گفت، ارتش روسیه در اوکراین دارد انرژی خود را از دست می‌دهد و با کمبود نیروی انسانی و مواد مواجه است. این سناریو احتمالا یک وقفه عملیاتی به وجود خواهد آورد که به نیروهای اوکراین فرصت می‌دهد تا حمله کنند.

مور گفت: شی مانند یک شاهین، وقایع اوکراین را تحت نظر دارد.

این مقام ارشد اطلاعاتی انگلیس گفت، رئیس‌جمهوری چین «عزم و قدرت آمریکا را دست‌کم گرفته که ممکن است به اشتباه محاسباتی منجر شود که در روزهای گذشته درباره آن‌ها حرف زده‌ایم».

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها