کد خبر: 564769
|
۱۴۰۱/۰۴/۳۱ ۱۹:۲۲:۱۵
| |

اردوغان:

توافقنامه خروج غلات از اوکراین نقش مهمی در حل بحران جهانی غذا ایفا خواهد کرد

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه در آیین امضای توافقنامه خروج غلات از اوکراین و رفع محدودیت حمل و نقل مواد غذایی روسیه اعلام کرد که این توافقنامه نقش بسیار مهمی در حل بحران جهانی غذا ایفا خواهد کرد.

توافقنامه خروج غلات از اوکراین نقش مهمی در حل بحران جهانی غذا ایفا خواهد کرد
کد خبر: 564769
|
۱۴۰۱/۰۴/۳۱ ۱۹:۲۲:۱۵

اردوغان گفت که تلاش‌های بسیار و اقدام های گسترده ای  با طرف‌های اوکراینی و روسی انجام شد تا محموله‌های غلات از بنادر دریای سیاه خارج شوند.

به گزارش ایرنا از آناتولی، وی با قدردانی از پوتین و زلنسکی روسای جمهور روسیه و اوکراین به علت حمایتشان در تسهیل خروج و صادرات غلات به نقاط مختلف جهان اظهار کرد که استانبول نقطه آغازی برای هدایت مجدد محموله های غلات به نقاط مختلف جهان خواهد بود

رئیس جمهوری ترکیه همچنین تاکید کرد که درگیری کنونی هیچ پیروزی ندارد و شاید زمان آن رسیده که سلاح ها را کنار گذاشت. 

اردوغان افزود که گام امروز نقطه عطفی خواهد بود که به صلح و ثبات امید می دهد و جنگ به ناچار بر سر میز مذاکره پایان می یابد.

وی گفت که توافق‌نامه انتقال غلات با متن مورد توافق طرف ها که در استانبول امضا شد به جلوگیری از خطر گرسنگی که در انتظار میلیاردها نفر در جهان است کمک خواهد کرد.

رئیس جمهوری ترکیه بیان کرد که در خصوص کلیه فرآیندها از جمله خروج و حرکت ایمن کشتی‌ها تا رسیدن آنها به بندر مقصد توافق حاصل شد.

اردوغان افزود که اجرا و نظارت بر این طرح فوق‌العاده مهم، توسط مرکز هماهنگی مشترکی که در استانبول ایجاد می‌شود، انجام خواهد شد و با تردد کشتی‌ها در روزهای آینده، مسیر جدیدی از دریای سیاه به بسیاری از کشورهای جهان باز خواهد شد. 

وی ابراز امیدواری کرد که این گام مشترکی که در استانبول با حضور طرف‌های روسی و اوکراینی برداشته شد، نقطه عطف جدیدی باشد که امیدها به ایجاد صلح را زنده کند.

امضای توافقنامه خروج غلات از اوکراین عصر جمعه با نظارت سازمان ملل متحد، میانجیگری ترکیه و حضور آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل و نمایندگان مسکو و کی یف انجام شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها