کد خبر: 488115
|
۱۴۰۰/۰۲/۳۱ ۱۳:۵۷:۳۸
| |

چاووش‌اوغلو:

غزه بزرگترین زندان باز جهان است

وزیر خارجه ترکیه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک پیرامون وضعیت خاورمیانه و فلسطین اعلام کرد، باید یک مکانیزم بین‌المللی برای حفاظت از ملت فلسطین ایجاد شود.

غزه بزرگترین زندان باز جهان است
کد خبر: 488115
|
۱۴۰۰/۰۲/۳۱ ۱۳:۵۷:۳۸

اعتمادآنلاین| مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در این نشست وزیران خارجه کشورهای عضو حضور داشتند، گفت، رژیم صهیونیستی به جنایت‌های جنگی ادامه می‌دهد و برای حفاظت از فلسطینی‌ها در مقابل حملات این رژیم باید مکانیزم بین المللی ایجاد شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، وی افزود، تلاش‌ها برای حفاظت از فلسطینی‌ها باید شامل حفاظت فیزیکی باشد و برای این کار باید یک گروه بین المللی با مشارکت نظامی و مالی کشورهای داوطلب تشکیل شود.

چاووش‌اوغلو افزود، حملات اخیر رژیم صهیونیستی جنایت جنگی است و باید عاملان این جنایت شناسایی شوند. رژیم صهیونیستی تنها مسوول حوادث امروز در قدس، کرانه باختری و نوار غزه است. سکوت در برابر ظلم همانند مشارکت در این جنایت است‌.

وی تاکید کرد، محاصره تحمیلی رژیم صهیونیستی بر غزه این منطقه را به بزرگترین زندان باز در جهان تبدیل کرده است.

زمانش رسیده که جامعه بین الملل برای توقف حملات صهیونیستی به ملت فلسطین اقدامات قانونی و اخلاقی اتخاذ کند.

چاووش اوغلو افزود، هرکس از تجاوزات رژیم صهیونیستی انتقاد می کند فورا به یهود ستیزی متهم می شود تا دهانش را ببندد اما یهود ستیزی جنایت ضد انسانی است همانطور که اسلام و مسیحیت ستیزی جنایت ضد انسانی است.

وی تاکید کرد، عاملان فاجعه در اراضی فلسطین همین جنایت‌ها را بارها مرتکب می‌شوند تا بر این جنایت‌های سنگین از جمله ظلم به ملت فلسطین، نقض‌های حقوق بشری و آزادی‌های اساسی چشم ببندند.

چاووش‌اوغلو گفت، دلایل اصلی اوضاع فعلی باید به درستی مشخص شوند تا حوادثی که رخ داده به درستی بررسی شوند.

بحران فعلی در نتیجه اقدامات تحریک آمیز مداوم رژیم صهیونیستی در قدس، هتک حرمت مسجدالاقصی، سنگ اندازی در برابر آزادی عبادت فلسطینی ها و اخراج آنها از منازل خود در محله الشیخ جراح است.

وزیر خارجه ترکیه گفت، رژیم صهیونیستی در ماه رمضان که ماه عبادت برای مسلمانان است، حمله کرد و حملاتش به نوار غزه فقط شامل برج‌های مسکونی نبود بلکه مدارس و بیمارستان‌ها را هم شامل می‌شد. در این حملات حتی ساختمان‌های سازمان ملل، هلال احمر هم استثنا نشدند و پزشکان غزه در آن حملات کشته شدند.

چاووش‌اوغلو افزود صلح و ثبات پایدار در سرزمین فلسطین ممکن نیست مگر اینکه اشغالگری غیر قانونی و غیر انسانی رژیم صهیونیستی پایان یابد.

وی افزود، حملات اخیر رژیم صهیونیستی بخشی از پاکسازی نژادی و سیاست های الحاق علیه فلسطینی‌هاست.

وزیر خارجه ترکیه در این نشست نقشه‌ای را به همراه داشت که سیاست این رژیم از سال 1947 تاکنون و گسترش رژیم صهیونیستی در سرزمین فلسطین را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد، اقدامی که باید امروز انجام شود تنها برقراری آتش بس نیست بلکه باید انرژی جهانی برای پایان دادن به اشغالگری صهیونیستی و محاصره تحمیلی بر اراضی فلسطینی بسیج شود.

چاووش‌اوغلو درباره شکست شورای امنیت در قبول مسوولیت خود درباره فلسطین ابراز تاسف کرد و گفت، این دلیل گفته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه است که جهان بزرگتر از پنج کشور عضو شورای امنیت است و اگر اعضای شورا به تعهدات اخلاقی خود پایبند بودند به شدت حملات کورکورانه رژیم صهیونیستی به مردم بی‌گناه را محکوم می کردند و اقداماتی برای توقف پاکسازی نژادی اتخاذ می‌کردند.

وی افزود، مسوولیت حفاظت از ملت فلسطین برعهده جامعه بین الملل است. مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه‌ای که ژوئن 2018 صادر کرد، خواستار تضمین سلامت مردم عادی و پایان دادن به تحریم و محدودیت‌های رژیم صهیونیستی بر ورود و خروج به نوار غزه شد.

چاووش اوغلو افزود، مجازات رژیم صهیونیستی بابت جنایت هایش ضروری است تا دیگر چنین حملاتی تکرار نشود. این وظایف برعهده سازوکارهای حقوق بشری وابسته به سازمان ملل و دادگاه کیفری بین المللی است.

وی در پایان بر لزوم احیای روند صلح و چشم انداز راه کار تشکیل دو «کشور» به منظور برقراری صلح میان فلسطین و رژیم صهیونیستی تاکید کرد و افزود، حفاظت از وضعیت قدس، مرکز ادیان سه گانه آسمانی مهمترین عامل یک راه حل دائمی است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها