کد خبر: 564578
|
۱۴۰۱/۰۴/۳۰ ۰۹:۴۶:۵۸
| |

ادعای آمریکا درباره موضع ایران در قبال جنگ اوکراین

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره دیدار سه‌جانبه روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه در تهران، ادعاهایی را درباره روابط تهران-مسکو مطرح کرده و گفت که ایران می‌تواند برای شکل دادن روابط اقتصادی‌اش در سراسر جهان، بین مسیر دیپلماسی و وابستگی به روسیه انتخاب کند.

ادعای آمریکا درباره موضع ایران در قبال جنگ اوکراین
کد خبر: 564578
|
۱۴۰۱/۰۴/۳۰ ۰۹:۴۶:۵۸

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره دیدار سه‌جانبه روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه در تهران، ادعاهایی را درباره روابط تهران-مسکو مطرح کرده و گفت که ایران می‌تواند برای شکل دادن روابط اقتصادی‌اش در سراسر جهان، بین مسیر دیپلماسی و وابستگی به روسیه انتخاب کند.

به گزارش ایسنا، وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا نوشت، تد پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که چه نظری درباره نشست سه‌جانبه اخیر روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در تهران درباره مسئله سوریه دارد، گفت: این که رییس‌جمهور پوتین باید به تهران سفر می‌کرد، به نظر من نشان‌دهنده انزوایی است که روسیه در نتیجه جنگ غیرقانونی، ناموجه و بی‌دلیلش علیه اوکرین، خود را در آن می‌یابد.

پرایس با صحه گذاشتن بر ادعای مشاور امنیت ملی آمریکا که گفته بود ایران قصد دارد به روسیه پهپادهای جنگی بفروشد، گفت: به عقیده من، این که رییس‌ جمهور پوتین لازم است به تسلیحات یکی از تحریم‌شده‌ترین و منزوی‌ترین کشورها در دنیا روی بیاورد، نشان‌دهنده وضعیت بدی است که مسکو در حال حاضر خود را در آن می‌بیند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا چند روز پیش در یک کنفرانس خبری مدعی شده بود، ایران در حال آماده‌سازی برای تحویل صدها پهپاد دارای قابلیت حمل سلاح به روسیه است.

مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد، که ایران برنامه حمایت نظامی از روسیه را در جنگ اوکراین دارد. اطلاعاتی در دست داریم که نشان می‌دهد ایران در حال آماده شدن برای آموزش نیروهای روس در این زمینه است.

این در حالی است که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در یک نشست خبری پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اظهارات مشاور امنیت ملی امریکا درباره فروش فناوری های نوین ایرانی به روسیه، تصریح کرد: سابقه همکاری های میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه برخی فناوری های نوین به پیش از آغاز جنگ در اوکراین بر می گردد و در مقطع اخیر هیچ تحول خاصی در این ارتباط رخ نداده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال جنگ اوکراین کاملا روشن است و بارها بصورت رسمی اعلام شده است.

کنعانی در ادامه گفت: ادعای مقام آمریکایی در حالی است که امریکا و اروپایی ها سال ها است کشورهای اشغالگر و متجاوز از جمله در منطقه غرب آسیا را به انباری از سلاح های کشنده متنوع خود تبدیل کرده اند که قطعاً بدون این تسلیحات، تداوم بیش از هفت دهه تجاوز، جنایت و اشغالگری صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی ممکن نبود.

پرایس با مطرح کردن ادعاهایی در واکنش به دیدار پوتین با مقام معظم رهبری و رییس جمهور ایران در تهران گفت: شنیدن این که رهبر ایران در واقع بدون هیچ عبارت مبهمی بر حمله بی‌رحمانه رییس‌جمهور پوتین به اوکراین صحه می‌گذارد، جالب توجه است. به ویژه به این دلیل که ایران تمام این مدت تلاش کرده بود نقاب بی‌طرفی‌اش را حفظ کند و در واقع گفته بود که مخالف این جنگ است. حالا معلوم شده است که کاملا پوچ و فریبنده بود. ایران، حالا به کشورهایی ملحق شده است که این نقاب بی‌طرفی را زده بودند تا از رییس‌جمهور پوتین در جنگش علیه اوکراین و مردم اوکراین حماییت کنند.

ادعاهای این مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا درباره موضع ایران در زمینه جنگ اوکراین و بیانات رهبر انقلاب در دیدار با پوتین، در پی این مطرح می‌شود که مقام معظم رهبری در این دیدار، همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه را بویژه در پی تحریم‌های غرب، ضروری و به نفع هر دو کشور دانستند و دباره حوادث اوکراین گفتند: جنگ یک مقوله خشن و سخت است و جمهوری اسلامی از اینکه مردم عادی دچار آن شوند به هیچ وجه خرسند نمی‌شود اما در قضیه اوکراین چنانچه شما ابتکار عمل را به دست نمی‌گرفتید، طرف مقابل با ابتکار خود، موجب وقوع جنگ می‌شد.

رهبر انقلاب با تاکید بر اینکه غربی‌ها با روسیه قوی و مستقل به‌کلی مخالف هستند، ناتو را موجودی خطرناک خواندند و افزودند: اگر راه در مقابل ناتو باز باشد حد و مرزی نمی‌شناسد و اگر جلوی آن در اوکراین گرفته نمی‌شد، مدتی بعد به بهانه کریمه، همین جنگ را به راه می‌انداختند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: البته امروز آمریکا و غرب ضعیف‌تر از قبل شده و با وجود تلاش و هزینه زیاد، بُرد سیاستهای آنها در منطقه ما از جمله در سوریه، عراق، لبنان و فلسطین بسیار کم شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه درباره روابط تهران-مسکو گفت: همان طور که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در ایران، روز گذشته در این باره اظهار نظر کرده بود، ایران با یک انتخاب مواجه است. می‌تواند موضع وابستگی به کشوری مانند روسیه را برگزیند که قبلا گفته‌ایم به دلایلی، شریکی قابل اعتماد و قابل اتکا برای هیچ کشوری در جهان نیست یا این که می‌تواند مسیر دیپلماسی را انتحاب کند و در این مسیر همکاری کنند، به ویژه این که می‌تواند توافقی را که چند ماه است روی میز مذاکره است بپذیرد و با کشورهای دیگر در سراسر جهان روابط اقتصادی داشته باشد، روابطی متفاوت از آن چیزی که الان دارد، متفاوت از چیزی که آن را به سمت رییس‌جمهور پوتین سوق داده است و برعکس.

اظهارات مداخله‌جویانه پرایس درباره روابط تهران- مسکو در حالی مطرح می‌شود که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی در ارتباط با اظهار نظر مقامات آمریکایی در ارتباط با سفر پوتین به تهران و همچنین روابط تهران-مسکو خاطر نشان کرد:‌ روابط ایران و روسیه یک روابط کاملا دوجانبه و بر اساس منافع مشترک است و اساسا ربطی به دولت آمریکا ندارد.

او با بیان اینکه دو کشور ایران و روسیه بر مبنای مصالح و منافع مشترک دو کشور روابط خود را تعریف کرده‌اند، گفت: روابط ایران و روسیه روابط سازنده برای دو کشور و مثبت برای منطقه است.

او با تأکید بر اینکه روابط ایران و روسیه در حوزه منطقه‌ای نیز روابط سازنده‌ای است، گفت: اثر این موضوع را در بحث تحقق امنیت در سوریه و مبارزه با تروریسم شاهد هستیم. نقش سازنده‌ای که هیچ گاه از سوی آمریکایی‌ها در منطقه شاهد نبوده‌ایم.

ناصر کنعانی ادامه داد:‌  روابط ایران و روسیه در آینده نیز در همین چارچوب ادامه پیدا می‌کند.

کنعانی همچنین درباره موضوع احیای توافق هسته‌ای بیان کرد: دولت آمریکا از یک طرف برای بازگشت به توافق ابراز تمایل می کند و از سوی دیگر مایل نیست هزینه‌های بازگشت به توافق را بپردازد. به نظر می‌رسد دولت آمریکا نمی‌تواند تصمیم سیاسی مستقلی در این رابطه بگیرد؛ اگر دولت آمریکا به این موضوع از دریچه منافع ملی آمریکا و نه از دریچه منافع رژیم غاصب صهیونیستی نگاه کند، زمینه برای توافق در آینده نزدیک هموار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ایران نیازمند تضمین جدی، واضح و قابل راستی‌آزمایی برای تامین منافع اقتصادی خود ناشی از احیای برجام  است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها