کد خبر: 564429
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۹ ۱۲:۱۸:۲۶
| |

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه:

زمینه برای توافق فراهم است و مشکل اساسی وجود ندارد/ واشینگتن مایل نیست هزینه‌های بازگشت به توافق را پرداخت کند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: معتقدیم مشکل اساسی برای توافق وجود ندارد غیر از اینکه دولت آمریکا باید تصمیم خود را اتخاذ کند. دولت آمریکا از یک سو تاکید می‌کند اراده داریم و از سوی دیگر به نظر می‌رسد مایل نیست هزینه‌های بازگشت به توافق را پرداخت کند و دولت آمریکا نمی‌تواند تصمیم سیاسی بگیرد.

زمینه برای توافق فراهم است و مشکل اساسی وجود ندارد/ واشینگتن مایل نیست هزینه‌های بازگشت به توافق را پرداخت کند
کد خبر: 564429
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۹ ۱۲:۱۸:۲۶

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که برخی مقامات آمریکایی اعلام می کنند که ایران تمایلی برای حصول توافق ندارد و این در حالی است که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از اراده ایران سپاسگزاری کرده است، موضع ایران نسبت به این اظهارات چیست، گفت: حقیقت امر این است که بر خلاف ادعای طرف آمریکایی در خصوص ناکام ماندن مذاکرات دوحه، این مذاکرات خوب بود و راه را برای ادامه مذاکرات باز گذاشته است. آقای بوررل هم با حسن نیت و جدیت در تلاش برای ادامه مذاکرات هستند. طرف ایرانی هم با جدیت موضوع را پیگیری می‌کند.

به گزارش ایلنا، وی افزود: گفت‌وگوی آقای امیرعبداللهیان با آقای بوررل هم با تمرکز بر ادامه مذاکرات بوده است. زمینه برای ترافق فراهم است و معتقدیم مشکل اساسی برای توافق وجود ندارد غیر از اینکه دولت آمریکا باید تصمیم خود را اتخاذ کند. دولت آمریکا از یک سو تاکید می‌کند اراده داریم و از سوی دیگر به نظر می‌رسد مایل نیست هزینه‌های بازگشت به توافق را پرداخت کند و دولت آمریکا نمی‌تواند تصمیم سیاسی بگیرد. اگر آمریکا به این موضوع از دریچه منافع ملی آمریکا و نه منافع رژیم صهیونیستی نگاه کند زمینه برای توافق هموار است. 

کنعانی درباره اینکه علی رغم پایان تحریم تسلیحاتی ایران در تاریخ ۲۷ مهر ۱۳۹۹ و همچنین تاکید وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر عدم فروش تسلیحات به روسیه در جنگ با اوکراین، رابرت مالی روز گذشته اعلام کرده است که ایران هزینه فروش پهپاد به روسیه را خواهد پرداخت، موضع دستگاه دیپلماسی نسبت به این تهدید چیست، گفت: قبلا در این زمینه توضیح دادیم و من مجددا تاکید می‌کنم همکاری‌های فناورانه ایران روسیه به ماقبل تحولات اوکراین بازمی‌گردد و ایجاد ارتباط میان این دسته همکاری‌های دو کشور یک ارتباط غیر منطقی است و قطعا با انگیزه‌های سیاسی صورت می‌گیرد و موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به جنگ اوکراین کاملا مشخص است و بارها اعلام شده که کشورمان حامی روند حل و فصل سیاسی این بحران است و مذاکرات ایران با هر دو طرف در سطوح مختلف انجام شده است. ایران حتما از ظرفیت‌های خودش برای ایجاد نوعی راه حل سیاسی برای این بحران استفاده خواهد کرد و در تماس اخیر تلفنی وزیر امور خارجه با همتای اوکراینی هم تاکید کردند که لازم است ما در خصوص تلاش طرف‌های ثالث هوشیار باشیم و نسبت به آن‌ها واکنش درست داشته باشیم.  

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سخنان کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی سیاست خارجی در خصوص توان ایران برای ساخت بمب اتم و اینک آیا این سخنان پیام جدیدی به ایالات متحده است، گفت: ظرفیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بسیار بالا است اما همانطور که بارها اشاره شده فناوری هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران صلح‌آمیز است و تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد. همچنین در بازدیدهای مکرر و متعدد بازرسان و در گزارش‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها و بارها و بر صلح‌آمیز بودن ایران تاکید شده است. ما در بحث سلاح‌های کشتار جمعی هم فتوای مقام معظم رهبری را داریم و تغییری در نگاه و موضع جمهوری اسلامی ایران ایجاد نشده است.  

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها