کد خبر: 564059
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۷ ۱۷:۲۸:۴۶
| |

سفیر پاکستان در کابل:

هند در افغانستان نقش بسیار منفی بازی کرد

سفیر پاکستان در کابل با انتقاد از عملکرد منفی هند در افغانستان طی چند دهه اخیر، مدعی شد که این کشور از خاک افغانستان برای بی‌ثبات‌کردن پاکستان، مناطق قبایلی سابق و ایالت بلوچستان با فعالیت‌های تروریستی استفاده کرده است.

هند در افغانستان نقش بسیار منفی بازی کرد
کد خبر: 564059
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۷ ۱۷:۲۸:۴۶

«منصوراحمد خان»، سفیر پاکستان در کابل گفت که هند در چند دهه‌ اخیر در افغانستان، نقش «بسیار منفی» ایفا کرده است.

​به گزارش فارس، وی در گفت‌وگو با یک رسانه‌ پاکستانی مدعی شد که در دودهه‌ گذشته، گروه‌های تروریستی فعال در افغانستان توسط هند حمایت، تامین مالی و آموزش می‌دیدند.

سفیر پاکستان افزود: «آن‌ها (تروریست‌ها) پناهگاه‌های امنی را در اطراف مناطق مرزی پیدا کردند و از خاک افغانستان برای بی‌ثبات‌کردن پاکستان، مناطق قبایلی سابق و ایالت بلوچستان با فعالیت‌های تروریستی استفاده کردند».

این مقام پاکستانی خاطرنشان کرد که در چند دهه‌ گذشته، هند در مناطقی در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده که در آن‌جا تلاش می‌کرد پاکستان را از طریق فعالیت‌های تروریستی بی‌ثبات کند.

سفیر پاکستان در ادامه گفت که حکومت سرپرست طالبان اطمینان داده است که از خاک افغانستان علیه هیچ کشور دیگری از جمله پاکستان استفاده نخواهد شد.

وی در بخشی از گفت‌وگوی خود از جامعه جهانی خواست تا حمایت خود را از طریق تعامل بیشتر با طالبان برای جلوگیری از خطرات فروپاشی اقتصادی گسترش دهد.

منصوراحمد خان، آزادی ذخایر بانک مرکزی افغانستان و ادامه حمایت‌های مالی را برای تسکین «دردهای مردم فقیر» افغانستان حیاتی دانست.

وی ادامه داد: «مهم این است که از ابزار تحریم‌های اقتصادی علیه مردم افغانستان استفاده نشود. ذخایر خارجی افغانستان باید به افغانستان تحویل داده شود تا برای منافع و رفاه مردم هزینه شود.»

منصوراحمد خان خواستار حمایت سازمان ملل و کشورهای همسایه افغانستان از طالبان نیز شد.

پاکستان طی دودهه گذشته یکی از حامیان اصلی طالبان شناخته می‌شد؛ تا جایی که منتقدان اسلام‌آباد، جنگ طالبان را جنگ نیابتی پاکستان در افغانستان می‌خواندند. اسلام‌آباد اما همواره حمایت خود از طالبان را تکذیب کرده است.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان نیز مقام‌های پاکستانی اولین مقام‌های رسمی یک کشور بودند که به کابل آمدند.

پاکستان با آن‌که تاکنون طالبان را به‌صورت رسمی به‌ رسمیت نشناخته، اما نخستین کشوری بود که سفارت افغانستان را در اختیار دیپلمات طالبان قرار داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها