واکنش لندن به «جنایت جنگی» نظامیان انگلیس در افغانستان؛ بررسی می‌کنیم

همزمان با انتشار گزارشی از جنایات جنگی نظامیان انگلیس در افغانستان و انتقاد عفو بین الملل از سرپوش گذاشتن لندن بر این موضوع، وزیر دفاع انگلیس در اظهارنظری گفت که این مورد در حال بررسی است.

واکنش لندن به «جنایت جنگی» نظامیان انگلیس در افغانستان؛ بررسی می‌کنیم
کد خبر: 563792
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۵ ۱۶:۳۴:۰۱

«بن والاس»، وزیر دفاع انگلیس در اظهارنظری گفت که دولت این کشور در حال بررسی جنایت جنگی نیروهای ویژه در افغانستان است.

​به گزارش فارس، به گزارش گاردین، وی افزود که این تحقیقات بروی نحوه کشته‌شدن این افراد متمرکز خواهد بود. 

جیمز هیپی، نماینده پارلمان انگلیس نیز در خصوص واکنش وزارت دفاع این کشور به افشای جنایت جنگی نظامیان در افغانستان گفته است که وزیر دفاع کشتار غیرنظامیان در افغانستان توسط نیروهای ویژه را رد نکرده و قرار است به زودی برای ارائه گزارش به مجلس حاضر شود.

وی اما گفت: بی‌بی‌سی تاکنون با مقامات وزارت دفاع در این زمینه همکاری نکرده و خواستار درخواست حقوقی برای ارائه شواهد خود شده است.  

از طرف دیگر «جان هیلی»، وزیر دفاع دولت سایه این کشور نیز در این خصوص به نمایندگان پارلمان گفت: مقامات ارشد دولت انگلیس ضمن آگاهی از این کشتار غیرقانونی از ارائه گزارش به مجلس و پلیس نظامی در این خصوص خودداری کردند. 

وی خواستار بررسی دقیق این موضوع از سوی وزارت دفاع شد و اظهار داشت: هرگونه پنهانکاری در زمینه کشتار غیرنظامیان شهرت نظامیان انگلیس را زیر سوال برده و باید در این زمینه تحقیقات شفاف انجام شود.

گاردین گزارش داد که پیش از این نیز در سال 2014 وزارت دفاع انگلیس 600 مورد از جنایت جنگی نظامیان و نیروهای ویژه این کشور را مورد بررسی قرار داد که در نهایت اعلام شد که هیچ شواهدی در خصوص مرتکب شدن نظایمان این کشور به جنایت جنگی در افغانستان مشاهده نشده است. 

عفو بین‌الملل: انگلیس تمایلی برای بررسی جنایات نظامیانش در افغانستان ندارد

این در شرایطی است که عفو بین‌الملل در واکنش به سرپوش گذاشتن انگلیس بر جنایات نظامیان این کشور در افغانستان تصریح کرد لندن تمایلی برای بررسی و تحقیق درباره این جنایات ندارد.

عفو بین‌الملل ضمن تاکید بر لزوم تحقیقات شفاف جنایت جنگی نظامیان انگلیس در افغانستان، افشای ابعاد جدید از جنایات نظامیان انگلیسی در افغانستان را «وحشتناک» خواند و گفته است که تحقیقات بی‌بی‌سی در خصوص کشتار غیرنظامیان نشان دهنده اطمینان خاطر خاطیان این جنایت از عدم مجازات و پاسخنگویی است. 

این سازمان در ادامه با بیان اینکه مقامات ارشد انگلیس بر جنایت نظامیان خود در افغانستان سرپوش گذاشتند، یاد آور شد که کشتار غیرقانونی غیرنظامیان و زندانیان از موارد آشکار جنایت جنگی است و دولت انگلیس باید فورا این محاکمه این افراد را آغاز کند. 

عفو بین الملل تاکید کرده است در صورت عدم تمایل دولت انگلیس برای بررسی جنایت جنگی نظامیان خود در افغانستان، همان طور که در رابطه با جنایات جنگی مرتکب شده توسط نیروهای خود در عراق به طرز شرم‌آوری نشان داده است، دیوان کیفری بین‌المللی باید این کار را انجام دهد.

بی‌بی‌سی گزارشی در خصوص جنایت جنگی نیروهای ویژه انگلیس در زمان جنگ ناتو در افغانستان منتشر کرده است.

براساس تحقیقات این شبکه انگلیسی، مأموران ویژه‌ ارتش انگلیس «SAS» در زمان جنگ افغانستان بارها زندانیان و مردان غیرمسلح را به قتل رسانده و مرتکب جنایت جنگی در این کشور شدند.

بی‌بی‌سی گزارش داد که نیروهای ویژه ارتش انگلیس در سال 2010  طی عملیات شبانه اقدام به قتل 54 زندانی و غیرنظامیان بازداشت شده به صورت غیرقانونی کردند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها