کد خبر: 562750
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۳ ۰۹:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

سناریوهای تقابل روسیه با ناتو از نگاه رسانه عربی کدام‌اند؟

به نوشته یک روزنامه عربی، با توجه به وارد بودن احتمال تقابل ناتو و روسیه، چند سناریو در مورد نحوه وقوع این تقابل وجود دارد.

سناریوهای تقابل روسیه با ناتو از نگاه رسانه عربی کدام‌اند؟
کد خبر: 562750
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۳ ۰۹:۳۰:۰۰

به نوشته یک روزنامه عربی، با توجه به وارد بودن احتمال تقابل ناتو و روسیه، چند سناریو در مورد نحوه وقوع این تقابل وجود دارد.

به گزارش اعتمادآنلاین، روزنامه البیان به نقل از ایوان بیزبالکو که او را تحلیلگر امور بین‌المللی معرفی کرده، از وجود سه سناریو برای این تقابل سخن گفت که به ترتیب ذیل‌اند:

سناریوی اول درگیری موضعی (محلی)

به گفته بیزبالکو، کشورهای ناتو به طور روزافزونی در تقابل دایر بین روسیه و اوکراین مشارکت کرده و همچنان به حمایت تسلیحاتی از کی‌یف ادامه خواهند داد.

از این نقطه احتمال مشارکت نظامی کشورهای ناتو در اقدامات جنگی بیشتر و بیشتر شده و در عین حال با مشارکت موضعی این کشورها در جنگ با روسیه، به‌کارگیری جنگ‌افزارهای پیشرفته‌تری که نظامیان اوکراینی در شرایط کوتاه فعلی امکان استفاده از آنها را ندارند، ممکن می‌شود.

به اعتقاد این کارشناسان، نظامیان عضو ناتو در چنین شرایطی سلاح‌های پیشرفته‌تر ارسالی را به کار خواهند گرفت، امری که می‌تواند تنش و درگیری مستقیم در خاک اوکراین را افزایش دهد و باعث طولانی‌تر شدن جنگ شود گرچه دامنه این جنگ از مرز اوکراین فراتر نخواهد رفت.

سناریوی دوم تقابل منطقه‌ای غیر هسته‌ای

به گفته این تحلیلگر، احتمال این تقابل در سایه افزایش فعالیت ناتو در اوکراین و کشورهای حوزه دریای بالتیک و حتی قطب شمال، به خصوص بعد از ورود رسمی فنلاند و سوئد به این ائتلاف، قوت بیشتری پیدا خواهد کرد.

کاملاً مشخص است که در چنین تقابلی فرضیه بر این امر استوار است که روسیه از سلاح هسته‌ای خود استفاده نمی‌کند و بنابراین در تقابلی با سلاح‌های کلاسیک شکست خواهد خورد، با این حال این احتمال هم می‌رود که روسیه، بدون اینکه عواقب وخیمی برای کشورهای عضو ناتو به همراه داشته باشد، از سلاح‌های هسته‌ای (تاکتیک) استفاده کند، تا بدین ترتیب رویارویی را وارد مرحله نهایی کند.

سناریوی سوم، جنگ قاره‌ای (هسته‌ای)

روند درگیری ممکن است فشارهای شدیدی بر روسیه وارد کند و این کشور را وادار به استفاده از سلاح هسته‌ای کند، در صورت تصمیم به استفاده از سلاح هسته‌ای هدف اول کشورهای اروپای شرقی (رومانی، لهستان و کشورهای حوزه بالتیک) خواهند بود و شاید کشورهای شمالی (فنلاند و سوئد) هم اهداف احتمالی این حملات قرار گیرند. در صورت هدف قرار گرفتن کشورهای غربی تاسیسات نظامی در آلمان، اسپانیا و بریتانیا مورد حمله واقع خواهند شد و احتمالاً تاسیسات نظامی آمریکا در اروپا نیز جزو این اهداف باشند، اما تهاجمی علیه خاک آمریکا انجام نخواهد شد تا زمینه دستیابی به توافقی برای پایان کشمکش فراهم بماند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها